Marq101 meldt zich weer aan (-;

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 01 feb, 2007 12:27

Josephine is met net voor (ik had ook iets in die trend in de maak):

Ik ben al een tijdje opmerkingen als "de algehele sfeer staat me niet aan", "..de laatste tijd begin ik me echt aan te irriteren...". een beetje zat. Als iets je niet aanstaat, laat dan bepaalde topics gewoon links liggen. Niet reageren draagt dan meer bij.

Maar nog beter zou het zijn als niet bijna elk topic binnen de kortste keren off-topic raakt. Als iedereen hier beter op let (ok toegegeven, het is erg moeilijk!) dan zijn de moderators ook al een stuk minder vaak nodig.

Op het forum is nu geen plek waar bepaalde discussies gevoerd kunnen worden. Deze heb ik vanmorgen aangemaakt en heet: "De Saabforum koffietafel" (..om het luchtig te houden).

Het is wel de bedoeling dat iedereen elkaar met respect blijft behandelen. Meningen zijn erg persoonlijk en fakkel iemand er dus niet meteen op af.

Groeten,
Sander

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 01 feb, 2007 12:48

Sander schreef: Maar nog beter zou het zijn als niet bijna elk topic binnen de kortste keren off-topic raakt. Als iedereen hier beter op let (ok toegegeven, het is erg moeilijk!) dan zijn de moderators ook al een stuk minder vaak nodig.
Sander, dat is een leuk streven, maar in de praktijk werkt het vaak niet zo. De nietsvermoedende poster wijkt al snel iets van het onderwerp af, waarop iemand weer reageert en 5 posts verder is de discussie op een ander punt gebracht. De (meeste) posters hebben dit niet zo snel door.

Mijns inziens mogen de moderators best wat vaker ingrijpen:
* Als de discussie offtopic gaat, het onderwerp afsplitsen in een nieuw draadje.
* Mensen die een al te negatieve reactie plaatsen wat niet ergens op slaat (slotje vragen omdat het onderwerp niet aan staat, enz.) dan de post editten en een mod-break toevoegen. Evt. de persoon via PB op de hoogte brengen.

Vooral het eerste punt vind ik belangrijk. Een moderator moet als een soort voorzitter tijdens de vergadering optreden: "Mensen, ik begrijp dat jullie onderwerp X willen aansnijden, maar laten we dat na punt 8 op de agenda toevoegen." ;)

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 01 feb, 2007 12:58

Ik ben het niet helemaal met je eens.

Het kan ook gewoon 'standaard' (normaal, gewenning, afspraak) worden dat als je iets off-topic bedenkt waar je iets mee wilt zeggen dat je dat op een andere plek start en dan citeert aan hetgene dat elders geschreven is. Je bent er zelf bij als je op de "OK" knop klikt als je een reactie wilt plaatsen. Denk op dat moent even na of het relevant is, of misschien elders geplaatst moet worden.

Als iedereen er zich aan probeert te houden dan gaat het bijna vanzelf.

Het gaat hier naturlijk met name om echte discussiepunten niet om een korte opmerking oid.

En ik denk dat het voor het moderaten van alle topics erg intensief wordt als deze als een soort voorzitter aan elk topic moet gaan deelnemen. Denk niet dat dat haalbaar is.

Sander

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 01 feb, 2007 13:09

Sander, op zich heb je gelijk als je uitgaat van het feit dat iedereen een bepaald 'zelfcorrigerend' vermogen heeft. Helaas zullen er onder de 5000 geregistreerde gebruikers altijd wel mensen zijn die niet of in mindere mate over dat vermogen beschikken. Jammer, maar wel realistisch. Ik ben het met Brinky eens dat je, als je dat soort threads of opmerkingen toe blijft laten, je een precedent schept voor anderen. Soort van rotte appel in de mand maakt de rest zuur, om het maar zo te zeggen.

Ik ben wel voor een strenger regulerender modbeleid. Werkt op GoT (niet één van de minsten) ook.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 01 feb, 2007 13:25

Waar ik heen wil is dat het gewenning wordt, dat kan toch wel?
Niet schelden lukt ook aardig (ook al heeft iedereen wel eens de neiging).

Natuurlijk moet er gemoderate worden, maar het is niet de bedoeling dat iedereen lekker lui maar overal off-topic plaatst wat ie wil. En dan verwacht dat e.e.a. wel opgeknipt wordt door een moderator.

That's my point.

Sander

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 01 feb, 2007 13:40

Sander schreef:Natuurlijk moet er gemoderate worden, maar het is niet de bedoeling dat iedereen lekker lui maar overal off-topic plaatst wat ie wil. En dan verwacht dat e.e.a. wel opgeknipt wordt door een moderator.
Point taken. En mee eens ook. Maar wat ik zo-even al zei: niet iedereen is op de hoogte hoe dingen 'horen', niet iedereen kan zich goed beheersen en niet iedereen heeft een olifantenhuid. Men wordt ook niet altijd even goed 'begeleid' hier. Daarnaast is het leeftijdsverschil ook behoorlijk.

Dan krijg je dus botsingen tussen mensen waarbij de hormonen nog uit de oren spuiten en doorgewinterde IWAB's. Nu wordt er vaak ingegrepen als het kwaad al geschiedt is. Dat bedoel ik te zeggen.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 01 feb, 2007 14:12

Mee eens. We kunnen het wat beter/centraler als beleid/gedragsregel plaatsen.

Fijn dat we wel op 1 lijn ztten :)

Sander

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 01 feb, 2007 14:18

waxle schreef: Nu wordt er vaak ingegrepen als het kwaad al geschiedt is. Dat bedoel ik te zeggen.
Dat is precies waar je als moderator tegenaan blijft lopen.
Het topic over de 9000 Aero ontwikkelde zich in mijn ogen tot een twistgesprek. Ik stond dan ook achter de beslissing van Sander om er een slotje op te doen. Nu blijkt dat er volgens sommigen te vroeg is ingegrepen.
Bij preventief ingrijpen krijg je vaak te horen:"Waarom wordt er ingegrepen? Er is toch niets aan de hand."
Als moderator neem je de beslissing die op dat moment de beste lijkt. Soms denken betrokkenen daar echter heel anders over, zie ook de startpost van dit topic.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 01 feb, 2007 14:21

Naar mijn mening had er wel ingegrepen moeten worden, maar op een andere manier. Waarom niet het gesprek over de inkoopprijs/verkoopprijs afsplitsen in een nieuw draadje?

DaVinz
Geregistreerd lid

Bericht door DaVinz » do 01 feb, 2007 14:23

Maarten schreef:
waxle schreef: Nu wordt er vaak ingegrepen als het kwaad al geschiedt is. Dat bedoel ik te zeggen.
Het topic over de 9000 Aero ontwikkelde zich in mijn ogen tot een twistgesprek. Ik stond dan ook achter de beslissing van Sander om er een slotje op te doen. Nu blijkt dat er volgens sommigen te vroeg is ingegrepen.
Bij preventief ingrijpen krijg je vaak te horen:"Waarom wordt er ingegrepen? Er is toch niets aan de hand."
Als moderator neem je de beslissing die op dat moment de beste lijkt. Soms denken betrokkenen daar echter heel anders over, zie ook de startpost van dit topic.
eensch 8)

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 01 feb, 2007 15:25

Maarten schreef:
Natuurlijk is het altijd een afweging....en vaak nog een moeilijke ook. Je hebt soms als moderator geen benijdenswaardige taak, echter, ik vind ergens een slot opgooien iets anders dan een discussie 'modereren'. Het is m.i. een laatste middel voor een posting die écht uit de hand loopt. Als het goed is hebben de de moderatoren dan al eerder verbaal ingegrepen.

Ik denk als je de discussie goed leest dat dit geen twist was. Het was meer een ethische discussie (hoe saai ook :wink: ). Ik wil nl geen twistgesprekken en zal dan snel mijn mond houden of proberen de discussie een andere wending te geven. Het moeilijke voor de moderatoren is om te vertrouwen op de sociale vaardigheden van de gebruikers.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » vr 02 feb, 2007 22:00

Goed dat je terug bent marq, leven zonder SF :shock: :coldsnow:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 03 feb, 2007 0:06

heb het even links laten liggen, maar wil toch even reageren...
Natuurlijk moet er gemoderate worden, maar het is niet de bedoeling dat iedereen lekker lui maar overal off-topic plaatst wat ie wil. En dan verwacht dat e.e.a. wel opgeknipt wordt door een moderator.
ik begrijp je insteek Sander, en ben het er in algemene zin wel mee eens.

Het [zelfregulerende vermogen] houdt dus OOK in dat mede-forummers dus gewoon de andere posters die afdwalen even netjes verzoeken om weer terug op topic te komen, dat is al heel wat positiever dan het "slotje aub" en aanverwanten wanneer de afdwaling niet bevalt .

omgangsvormen/normen werkt wederzijds... ;-)

overigens vind ik dat er in 'gespot' wel degelijk vrijheid [binnen redelijke grenzen] moet kunnen bestaan om over randzaken te praten die wel degelijk het gespotte aangaan, maar misschien in wat abstractere vorm. Het is namelijk ook vermoeiend forummen om voor elk wissewasje naar een ander topic te moeten springen.

Uiteindelijk is 'gespot' vaak lekker koffieleuten [om het plat en simpel te houden] over droomSaabs' met de natte tong op de tenen etc... of juist andersom. In de wat technische hoek over specifieke types ligt het wat anders natuurlijk, omdat de aard van de post vaak een vraag is waar iemand een passend oplossend antwoord op zoekt [en off-topic inderdaad erg storend kan zijn], en niet "kijk eens wat ik nu weer zag?"
edit : en "gespot" is ook geen verlengstuk van een advertentie...

Deze flexibiliteit vragen van forummers om zelf het perspectief te zien waar een beetje naar de vluchtstrook geheld kan worden en waar niet....

Plaats reactie