Lascursus. Ervaringen? Adressen?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
babbel
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Lascursus. Ervaringen? Adressen?

Bericht door babbel » zo 14 jan, 2024 13:02

Ook een mogelijkheid.
Lascursus in belgie, van januari tot juni, 1x in de week voor 135€.
Zeer aan te bevelen.
https://www.pcvolimburg.be/lassen-1

Ik heb in 2018, bij de aanschaf van een prima 900 met 2 slechte aandrijfastunnels, besloten de 3M speedglas helm met adflo (overdruk gefilterde lucht mbv een koolfilter) aan te schaffen.
Zeer aan te raden maar ff goed over nadenken.
Zoiets van, schrijf je af op het project en goed voor je gezondheid.
Maar die laskap heb je wel vele jaren. Ik heb er spatglaasjes van 2,5 dpt bij genomen. Hoef je geen leesbril!

Was de investering van 1500€ waard en we zijn al 5 jaar en 125K km verder met de saab.

Grt. Pierre

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 14 jan, 2024 13:48

Terwijl ik dit allemaal zo doorlees, denk ik bijna: zou een lascursus niet in de vorm van een Club-dag gegoten kunnen worden?

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » ma 15 jan, 2024 20:37

Dat lijkt me een heel aardig idee. Niet om het in die dag onder de knie te krijgen want dat kan niet maar een (eerste) kennismaking en als dat bevalt kun je middels de hier al genoemde cursussen verder gaan.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » di 16 jan, 2024 0:11

Bonjour,

Op youtube staan diverse filmpjes met tips waar je veel van kunt leren. Echte aanrader.

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » di 16 jan, 2024 23:58

Ik ben zelf begonnen met wat leeswerk, video's kijken en langzaam te begrijpen hoe het lasproces werkt. Daarna gewoon maar wat gaat lassen met losse plaatjes van verschillende diktes, binnenlas, buitenlas, etc. Vervolgens wat hekwerk gelast. Op een gegeven moment krijg je de techniek wel door. Zal nog wel heel wat uurtjes nodig hebben om echt goed te kunnen lassen, maar daar neem ik rustig de tijd voor.
Voor wie ook wil proberen; kom gerust langs om eens te proberen MIG lassen. Een ervaren rot is ook welkom, leer ik er ook nog van :D

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 17 jan, 2024 21:42

Leren lassen is oefenen en oefenen, wat wely zegt,
Ik ben ooit begonnen toen ik 11 jaar was , want ik wilde een skelter ( dat was lassen met de ogen dicht)

Alleen kneepjes leren die handig zijn bij auto’s leer je nooit op een lascursus . Eigenlijk moet je die van iemand horen met ervaring :wink:
Warm worden , kromtrekken, hechten , vastklemmen, aandrukken

Om te beginnen kun je bijvoorbeeld oefenen op oude carrosserie delen.
Nadeel van lassen aan auto’s , het is altijd k@t (of de plek, of het materiaal )

( mijn zoon laatst verbaasd, kun jij deze knel buis aan een conserve blikjes lassen :shock: ja jouw vader kan dat :D )

Oja, zelfs op mijn leeftijd kun je nog leren, ik kijk op zondagochtend wel eens van die YouTube filmpjes, daar zitten wel eens handige tussen, maar ook heel veel van het :fight_headbang: :fight_headbang: :fight_headbang: gehalte .

En koop een goed apparaat, met een flut ding wordt het nooit wat.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » wo 17 jan, 2024 22:00

@turbopilot: “ En koop een goed apparaat, met een flut ding wordt het nooit wat.”

Helemaal mee eens, maakt erg veel uit.

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » vr 19 jan, 2024 22:59

Daar kan ik wel over meepraten. Ik heb gelijk maar een goed ding gekocht, een Lorch M-Pro 150 CuSi.
Een mooi machinetje voor het lichtere werk, dus ook plaatwerk. Niet dat ik dat al gedaan heb, maar goed :roll: Eerst starten met het makkelijke, daarna steeds maar wat dunner pogen. Ik heb nog een Saab achterklep die ik in stukken zaag binnen kort en weer aan elkaar ga lassen.
Learning by doing!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 20 jan, 2024 1:55

sjares schreef:
vr 19 jan, 2024 22:59
Daar kan ik wel over meepraten. Ik heb gelijk maar een goed ding gekocht, een Lorch M-Pro 150 CuSi.
Een mooi machinetje voor het lichtere werk, dus ook plaatwerk. Niet dat ik dat al gedaan heb, maar goed :roll: Eerst starten met het makkelijke, daarna steeds maar wat dunner pogen. Ik heb nog een Saab achterklep die ik in stukken zaag binnen kort en weer aan elkaar ga lassen.
Learning by doing!
Even gekeken. Pfff tussen de 1700 en 2300 euro! Klopt dat?

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » za 20 jan, 2024 8:55

Kan wel goedkoper en toch een goed apparaat. Op het werk hebben we nu al 3 jaar Jasic, last perfect, 5 jaar garantie, en goed betaalbaar. Mig 160 ligt rond de 750€. Oh ja het zijn inverter apparaten, vandaar dat ik 5 jaar garantie belangrijk vind. Zelf heb ik nu een inverter apparaat van het merk “EVO” 160 ampere en ook 5 jaar garantie. Zeer tevreden mee, doet het mooi.

Trouwens volgende week een voorlichtingsavond in Dalfsen over het plaatwerken aan de Saab 96, kan misschien interessant zijn.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 20 jan, 2024 14:07

Ik heb zelf een 380 volt, last net ff iets mooier
Voor plaat , kort slangen pakket en 0,6 draad. En type draad zit ook verschil. Daar heb je ook speciaal draad, vooral handig bij autoplaatwerk en als je niet veel last.

Heb ook langer slangen pakket, is niet handig met 0,6 wel met 0,8 , maar die gebruik ik meer bij constructie lassen.

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » za 20 jan, 2024 14:33

Persoonlijk valt het mij op dat dit soort onderwerpen vaak om het apparaat gaan (terwijl ts die zelfs al heeft?). Voor mij als beginner is het vooral lastig om alle randzaken te begrijpen zoals welk slijpgereedschap is handig waarvoor? Waar koop ik gas. Waar koop ik oefenplaatjes.
Werkt een automatische dimhelm altijd? Ook als de batt. op is?
Daar kom je liever niet spelenderwijs achter.

De ts vraagt om advies voor een cursus. Bij lerenlassen.nl heb ik zelf het meeste geleerd. Na de cursus bij hem ook een goedkoop apparaat inclusief alle randzaken gekocht (behalve gas) en dat voldoet prima voor nu.
Voor mij als beginnend lasser was een goedkoop apparaat het best om de basis te kunnen leren van dingen waar je op kan en moet letten.

Als je meer wilt weten van mijn rustbuster en lerenlassen.nl ervaring kan dat ook via pb.

Door de cursus ben ik inderdaad ook met meer vertrouwen zelf aan het oefenen gegaan.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 20 jan, 2024 16:21

Dat is voordeel als je op een goede lascursus gaat als je niet genoeg weet.

Bij iemand een die cursus geeft, ga ik er vanuit dat hij met de juiste apparatuur werkt. Dus dat oefent in ieder geval goed.
Als je eerst een apparaat koopt die niet wil, kom je aan het klooien en gooi je de boel zomaar weer in de hoek.

Komt wel weer bij degene die een cursus gaat geven, heeft die ervaring met het lassen aan oude auto’s / verstand van plaatwerken?

Aan de andere kant, wat kost een cursus ? Zou bijna gaan overwegen om een cursus te gaan geven :D

Overigens, beginnen met een 96 is gemakkelijker dan met een 99/900
Bij 96 kunnen de spatborden eraf en meerdere plaat delen zijn vlakker.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 20 jan, 2024 16:51

Dat is precies wat ik bedoel.

Meer dan 1000 euro uitgeven voor een lasapparaat is voor mij heel onzinnig. Mijn auto heeft maar een paar kleine gaatjes in de spatborden, de rest is goed. Zou ik dat laten doen, dan is dat voor 3 - 400 euro wel geregeld. Ik ben met het 'lasonderwerp' van start gegaan omdat ik een apparaatje gekregen heb. Gratis.

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » za 20 jan, 2024 21:41

Ik denk ieder goede bedoelingen heeft bij zijn of haar reacties. Dus doe voordeel met de reacties waar je persoonlijk wat aan hebt. Er zijn al wat tips gegeven voor waar je een beginnerscursus kunt volgen. En daarnaast ook toevoegingen voor andere, wellicht meer gevorderde of veeleisende lassers.
Ook aanzetten voor een meeting waar ieder wat kan leren zijn gemaakt. En aanbieders om het eens bij een lid te proberen.
Lijkt me niet zoveel mis mee, toch?

Plaats reactie