"oude" auto,s
-
Orphy
- Donateur (5x)

Re: "oude" auto,s
Ik hoorde vanmiddag wel een interessante stelling op de radio, waarom zou je elektrische auto’s niet vrijstellen van de op handen zijnde 100 km/h regeling? Het is natuurlijk raar dat die het slachtoffer worden van iets waar ze zelf geen deel van uitmaken. Nou is dat op zich niet heel ongebruikelijk in Nederland, maar toch... wel een sterk argument.
-
CBA
- Donateur (2x)

de hele discussie over de vervuiling door het wegverkeer hangt van onwaarheden en halve waarheden aan elkaar
bij vrachtwagens blijkt dat 40 % van de vervuiling afkomstig is van de remmen en de banden, ongeacht de gebruikte energiebron
volgens de ene deskundige, een andere deskundige beweert dat het onzin is. kortom, zelfs de deskundige weten het niet of spreken elkaar tegen
bij vrachtwagens blijkt dat 40 % van de vervuiling afkomstig is van de remmen en de banden, ongeacht de gebruikte energiebron
volgens de ene deskundige, een andere deskundige beweert dat het onzin is. kortom, zelfs de deskundige weten het niet of spreken elkaar tegen
-
Orphy
- Donateur (5x)

Nou, het lijkt me dat er over de uitstoot van elektrische auto’s weinig discussie bestaat.
-
CBA
- Donateur (2x)

er is een duidelijk verschil: uitstoot of totale vervuiling
je moet de totale vervuiling per km EN tijdseenheid uitrekenen, en dan ook ALLES in de berekening meenemen
en dan ook alle transportmodaliteiten berekenen vliegtuig boot trein en auto
je moet de totale vervuiling per km EN tijdseenheid uitrekenen, en dan ook ALLES in de berekening meenemen
en dan ook alle transportmodaliteiten berekenen vliegtuig boot trein en auto
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ja, alsof dat gaat gebeuren..... Not.
(Wat overigens niet wil zeggen dat ik het niet met je eens ben maar aangezien we niet in Utopia leven...)
(Wat overigens niet wil zeggen dat ik het niet met je eens ben maar aangezien we niet in Utopia leven...)
-
op
- Donateur (4x)

Net als bij een fossiele auto verbruikt een elektrische ook meer energie als hij harder gaat, de luchtweerstand blijft hetzelfde nietwaar?
Die energie moet nog wel worden opgewekt en getransporteerd (en verdwijnt in opgeslagen vorm - opgeladen accu's lopen langzaam leeg) dus ook daar geldt dat een snelheids beperking energiebesparing en dus ook uitstoot besparing oplevert.
Die energie moet nog wel worden opgewekt en getransporteerd (en verdwijnt in opgeslagen vorm - opgeladen accu's lopen langzaam leeg) dus ook daar geldt dat een snelheids beperking energiebesparing en dus ook uitstoot besparing oplevert.
-
Joopyboy
- Donateur (4x)

1 simpele reden waarom je bepaalde personenauto’s niet zou moeten willen vrijstellen: verkeersveiligheid. En waarom? Omdat er dan te grote snelheidsverschillen ontstaan tussen de verschillende soorten personenauto’s. Een vrachtauto of auto met aanhanger kun je nog goed herkennen, maar je kunt niet van bestuurders verwachten dat ze op afstand een elektrische van een fossiele auto kunnen onderscheiden.Orphy schreef: ↑do 14 nov, 2019 0:41Ik hoorde vanmiddag wel een interessante stelling op de radio, waarom zou je elektrische auto’s niet vrijstellen van de op handen zijnde 100 km/h regeling? Het is natuurlijk raar dat die het slachtoffer worden van iets waar ze zelf geen deel van uitmaken. Nou is dat op zich niet heel ongebruikelijk in Nederland, maar toch... wel een sterk argument.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Snap ik, maar volgens mij valt het wel mee, er zit 30 km/h verschil tussen en bovendien zullen die dan meestal links rijden. Beetje opletten en dan moet het wel lukken. (Denk ik)
-
jelger
- Geregistreerd lid
De A28 op de Veluwe is een schoolvoorbeeld wat er dan gebeurt: heel onrustig rijden. Nu (of tot recent) is de limiet 130, en rijdt er relatief veel langzaam verkeer, en ook best veel langzaam (recreatief) personenvervoer. Als je dan 130 rijdt is het heel onrustig, want er zijn best veel rakkers die harder willen waarvoor je opzij moet, en er zijn veel langzamere mensen die ineens naar links duiken voor bus/vrachtwagen en soms best lang links rijden.
Dit zou alleen maar nog meer worden, waarbij op veel wegen met minder banen de effectieve snelheid zich toch vormt naar de niet-elektrische massa.
Daarnaast is het gewoon niet zonder veel overhead te handhaven (voor velen een belangrijk aspect gezien de nadruk hierop in de brede discussie).
Dit zou alleen maar nog meer worden, waarbij op veel wegen met minder banen de effectieve snelheid zich toch vormt naar de niet-elektrische massa.
Daarnaast is het gewoon niet zonder veel overhead te handhaven (voor velen een belangrijk aspect gezien de nadruk hierop in de brede discussie).
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Volgens de RDW is er 0 % uitstoot echter Het meeste wordt geladen via een (kolen) centrale, zoveel duurzame opwekking is er nog niet in NLOrphy schreef: ↑do 14 nov, 2019 0:41Ik hoorde vanmiddag wel een interessante stelling op de radio, waarom zou je elektrische auto’s niet vrijstellen van de op handen zijnde 100 km/h regeling? Het is natuurlijk raar dat die het slachtoffer worden van iets waar ze zelf geen deel van uitmaken. Nou is dat op zich niet heel ongebruikelijk in Nederland, maar toch... wel een sterk argument.
Dus over het algemeen ben je nog steeds een “milieu crimineel” als je elektrisch gaat rijden.
De meeste kiezen hiervoor om de lage bijtelling
Iig al mijn collega’s
-
Joopyboy
- Donateur (4x)

30 kilometer per uur is een snelheidsverschil van 8 meter per seconde heOrphy schreef: ↑do 14 nov, 2019 19:52Snap ik, maar volgens mij valt het wel mee, er zit 30 km/h verschil tussen en bovendien zullen die dan meestal links rijden. Beetje opletten en dan moet het wel lukken. (Denk ik)
Reality check: dat ‘beetje opletten’ kunnen wij, als mensen met ons simpele primatenbrein, gewoonweg niet aan. Ons eigen kunnen overschatten, daar zijn we dan wel weer heel goed in, helemaal als we aan het stuur van een auto zitten
-
Sonab
- Donateur (4x)

Goed punt!op schreef: ↑do 14 nov, 2019 15:05Net als bij een fossiele auto verbruikt een elektrische ook meer energie als hij harder gaat, de luchtweerstand blijft hetzelfde nietwaar?
Er wordt een hoop onzin geroepen overal.
Zelfs dat 80 km wegen naar 60 of 70 k/u zouden moeten (terwijl dat vrijwel niets oplevert).
-
Pisang
- Donateur

De laatste stuiptrekking van de VVD is het standpunt om controle op de verlaagde snelheid achterwege te laten. Handhaving zou alleen valide zijn om redenen van veiligheid.
Dit gaat polarisatie op de weg opleveren, want klimaatsceptici met solistische motieven zullen, al was het maar om te treiteren, het gaspedaal nog even extra diep intrappen. Dat wordt ergernis en ruzie maken en dan niet meer alleen via twitter en andere media. Indirect is dan toch weer de veiligheid in het geding. Vroeger hadden anarchisten een hanekam, nu kunnen ze gecamoufleerd zijn in streepjespak en SUV. Combat-outfit anno 2019.
Misschien is het tijd om het verschil tussen vrijheid, liberalisme en anarchie met hernieuwde scherpte te leren bekijken.
Dit gaat polarisatie op de weg opleveren, want klimaatsceptici met solistische motieven zullen, al was het maar om te treiteren, het gaspedaal nog even extra diep intrappen. Dat wordt ergernis en ruzie maken en dan niet meer alleen via twitter en andere media. Indirect is dan toch weer de veiligheid in het geding. Vroeger hadden anarchisten een hanekam, nu kunnen ze gecamoufleerd zijn in streepjespak en SUV. Combat-outfit anno 2019.
Misschien is het tijd om het verschil tussen vrijheid, liberalisme en anarchie met hernieuwde scherpte te leren bekijken.