Henk-Jan schreef: ↑di 11 dec, 2018 13:11
op schreef: ↑di 11 dec, 2018 0:02
't rijdt heel leuk en het is wel echt mooi spul:
Is dat zo? Mijn schoonmoeder reed indertijd (begin jaren '70) een Amazone en vond dat al belabberd t.o.v. haar vader's Saab. Hoe rijdt een Kattenrug dan?
Ik denk dat een Saab objectief gezien inderdaad beter rijdt. Vanaf de 99 zeker, de 96 V4 ook wel, maar dat zit dichter bij elkaar. De Volvo is een ontwerp uit de jaren 40, met een update eind jaren 50 en tot 1965 gebouwd. Trommelremmen, geen gescheiden remsysteem, geen driepuntsgordels, geen hoofdsteunen, achterwielaandrijving...... De 'ride' is goed en stabiel, in vergelijking tot de 96 is de wielbasis breder, de wielen staan meer naar buiten en dat merk je wel. De draaicirkel is belachelijk klein.
Zo'n katterug heeft een fijne zit achter het stuur en schakelt prettig, comfortabele vering en leuke driehoekklapraampjes op de voordeuren. De cabine is breder en ruimer dan de 96. Het zicht naar achteren is slecht en in de spiegels zie je ook niet veel, het is gewoon plat glas zonder dode hoek. Ik vind het dashboard en het stuur waanzinnig mooi, het stuur is dun maar pakt heel fijn vast.
Het is lastig te vergelijken. Vroeger waren het daily drivers en moet je ze op dat vlak vergelijken. dan is denk ik bijna elke Saab beter. (Alleen al vanwege de voorwielaandrijving)
Als je ze nu vergelijkt, als leuk oude auto voor erbij, lekker onthaast toeren etc, heeft de Volvo dan toch een net iets klassieker gevoel zeg maar.