TDI-tirade

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 29 aug, 2006 15:24

Dat is het...
Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben, is de relatie tussen ongelukken en automerken.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 29 aug, 2006 15:25

ook D5 rijders kunnen soms erg asociaal rijden...... laatst eentje die mij dacht rechts in te halen..... gooide zich tussen een gat voor mij van net meer dan een auto-lengte (ja ik wilde hem er niet tussen laten, recht inhaler :evil: )

eerst volgende gaatje rechts ben ik hem weer voorbij gegaan (wat eveneens getoeter opleverde), ja ach ik weet dat ik dan ook fout ben maar op dat moment kon ik het ff niet hebben :roll:

davidjoost

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 29 aug, 2006 15:31

Tsja, de discussie is hiermee wat zwaarder geworden dan oorspronkelijk verwacht :)

Toch zijn er wel typen mensen die bepaalde merken of modellen meer dan anderen aanhangen. Wie kent niet de benaming 'Primera-rijder'? De Primerarijder van de jaren 90 heeft inmiddels zijn horizon verbreed met diverse modellen uit het verre oosten, met name van Toyota. En dan heb je ook nog dat sommige merken of modellen passen bij twee volledig verschillende groepen, bijvoorbeeld de 2CV: ofwel hippe studenten / yuppen, ofwel van die agogen met baard en geitenwollensokken (Emile uit de Doorzonstrip), Saabs ook jonge dynamische mensen tegenover oudere heren met pet-en-pijp. En inderdaad ben ik niet verbaasd als ik volledig ten onrechte (want zelf ook achter een rijtje andere auto's rijdend) wordt opgeduwd door een BMW of Audi (of bovenbeschreven TDI). Ik zie dus wel degelijk een kern van waarheid, zonder elke Golf TDI rijder een aso te willen noemen.

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » di 29 aug, 2006 15:39

72sonett-III schreef:
Dat is het...
Ik hecht er vooralsnog niet al te veel waarde aan (heb het in de gauwigheid even grof gescand):

"[...] Uit onderzoek van Trendbox in opdracht van de Stichting Nederland Schoon blijkt dat er wel degelijk een relatie bestaat tussen het merk auto dat men rijdt en de manier waarop men zich gedraagt in het verkeer."

Dit voorspelt veel goeds... Maar dan:

"Zo zegt de Citroën-rijder weinig troep te maken. 71% Zegt zelfs helemaal nooit rommel te laten vallen. Ook lijkt hij/zij een sociale automobilist te zijn. Slechts 69% ergert zich aan mensen die te lang links blijven rijden. De Peugeot-rijder daarentegen geeft toe dat het best wel eens voorkomt dat hij/zij rommel op straat laat vallen (43%) en het niet meer opraapt. Ook zegt 30% van hen het niet zo nauw te nemen met verkeersregels waarvan zelfs 2% zegt absoluut geen moeite te doen zich aan de regels te houden. Maar eenzelfde 2% zegt zich ook niet te ergeren aan fouten van anderen. Over de gehele linie ergert 50% van de automobilisten zich aan het rijgedrag van zijn/haar medeweggebruikers. Ook 50% geeft toe toch wel eens zwerfafval te veroorzaken en dat terwijl 69% van de ondervraagden weet dat ze daar een boete van 75 euro voor kunnen krijgen."

Lijkt mij aldus een niet erg objectief onderzoek...

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 15:40

Volgens mij is dat ook de essentie: automobilisten van vrijwel ieder ander automerk maken zich met regelmaat schuldig aan aso-rijgedrag, alleen sommigen iets meer dan anderen.
Misschien een idee voor een poll... :wink:

En oh ja, voor de Klassiek geschoolden onder ons:
Op welk citaat is onderstaande regel eigenlijk geïnspireerd?
Leuke variant op de echniemoeilijke raadplaatjes :wink:
Een gratis TDI-badge voor op je SAAB voor wie het juiste antwoord weet :lol:

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 29 aug, 2006 15:42

Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden.

Hiermee sloot een van de senaatsleden (ik weet effe niet meer wie) elke rede af.

Ah, hier is het:

De Romeinse senator Cato (234 - 149 v. Chr.) vond het gevaar van Carthago na de gesloten vrede nog zo groot, dat hij elke redevoering voor de Romeinse senaat, ook al ging die over een heel ander onderwerp, eindigde met de zin: "Overigens ben ik van mening dat Carthago verwoest moet worden" (Ceterum censeo Carthaginem delendam esse).

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 15:51

Helemaal goed (en echniemoeilijk;-)
Ik zal de TDI-badge binnenkort op de post doen!
Stuur maar een pb-tje voor je adres... :wink:

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 29 aug, 2006 15:53

Oh, cooool! Zal ik hem op mijn 900 naast 'turbo', op mijn 9-5 zonder andere type-aanduidingen of op de DS plakken?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 29 aug, 2006 15:55

nelfrikandel schreef:Lekker ongenuanceerd, maar er zit wel een grond van waarheid in... Zoals de gelegenheid de dief schept, schept ok het onder handbereik hebben van veel koppel/vermogen i.c.m. het vrijheid blijheid gevoel van de leaserijder (die immers de kosten van zijn/haar brandstof, banden, afschrijving en schade's niet direct voelt) de wegpiraat...

Ik heb het aan mezelf gemerkt, in de vele malen dat ik in mijn bewogen carriere van leaserijder naar privé rijder ben geswitched, maar merk het nu ook aan mijn partner, die van een bedeesde eigen 406 Break Diesel van 72 PK ineens in een zwarte lease Golf TDI 130 Pk met 6 versnellingen geslingerd werd.

Niet in dezelfde extreme mate die jij hierboven beschrijft, maar haar weggedrag is toch anders met al dat koppel/vermogen en het ontbreken van enige last van brandstofkosten...
Ik wil mijn eigen verhaal wel nog even in die mate nuanceren dat ikzelf noch mijn partner steeds van bravert naar volstrekte aso transformeren wanneer er tussen de eigen auto of de leaseauto wordt gewisseld, maar het is toch wel met een ander gevoel dat je in de auto stapt. Dat wordt in mijn geval versterkt door het besef dat je de brandstofkosten niet voelt.

Zeker nu mijn SAAB weer op dure benzine rijdt, berijd ik die echt met fluwelen voet, het is met de SAAB een sport om zolang mogelijk met een tank te doen, en ik kan je verklappen, dit gevoel heb ik in mindere mate als ik in de leasegolf met multitankkaart stap.... Mijn partner wordt minder dan ik gedreven door economische motieven, die rijdt gewoon altijd hard omdat ze altijd hard wil gaan, het feit dat haar eigen ex-406 een met maar 72Pk was frustreerde haar enorm... Ik vond het wel een gerust gevoel echter :wink:

In de jaren 90 toen ik bij een IT tokootje werkte die onder meer systeembeheerders en would-be consultants detacheerde kwam ik toch wel extreme gevallen tegen. Onnozele halzen van amper 18 jaar, recht uit de polderklei getrokken omdat ze toevallig wat van een PC snapten, die in dienst kwamen voordat ze zelfs maar een rijbewijs hadden, en hun rijbewijs op kosten van de baas mochten halen, in de wetenschap dat er een TDI-tje voor ze klaar stond. Ik heb zelden zulke asociale, onverantwoordelijke idioten meegemaak, op de weg dan, sommigen waren als collega verder best ok. Maar die reden het halve land door, vooral privé, en kenden geen verantwoordelijkheid, schade na schade... Ergerlijk gewoon.

Maar uiteindelijk zit het kwaad toch niet in de machine, maar in de mensch die hem bedient...

Sergej
Geregistreerd lid

Bericht door Sergej » di 29 aug, 2006 16:12

Ewout900 schreef: Lijkt mij aldus een niet erg objectief onderzoek...
http://www.trendbox.nl/openpage.php?pg=focus_automotive

Ik denk dat je dan de pagina misschien iets te snel gescand hebt ;-)
Het is een onderzoek dat al even loopt waarbij iedere keer diverse varierende factoren worden mee genomen.

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 16:50

Oh, cooool! Zal ik hem op mijn 900 naast 'turbo', op mijn 9-5 zonder andere type-aanduidingen of op de DS plakken?
Een DS-TDI lijkt mij toch wel de grootst denkbare gotspe...
En op die rode Saab valt dat rode I-tje toch niet op :wink:

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 16:51

In de jaren 90 toen ik bij een IT tokootje werkte die onder meer systeembeheerders en would-be consultants detacheerde kwam ik toch wel extreme gevallen tegen. Onnozele halzen van amper 18 jaar, recht uit de polderklei getrokken omdat ze toevallig wat van een PC snapten, die in dienst kwamen voordat ze zelfs maar een rijbewijs hadden, en hun rijbewijs op kosten van de baas mochten halen, in de wetenschap dat er een TDI-tje voor ze klaar stond. Ik heb zelden zulke asociale, onverantwoordelijke idioten meegemaak, op de weg dan, sommigen waren als collega verder best ok. Maar die reden het halve land door, vooral privé, en kenden geen verantwoordelijkheid, schade na schade... Ergerlijk gewoon.
I rest my case... :)

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 29 aug, 2006 17:21

Barrrt schreef:...Op welk citaat is onderstaande regel eigenlijk geïnspireerd?
Dat was niet zo moeilijk, daar hoef je niet klassiek geschoold voor te zijn...
Een gratis TDI-badge...
Nee, dank je. Stop die maar weg, op een donkere plaats...

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » di 29 aug, 2006 19:04

Barrt heeft wel grotendeels gelijk.
Een leasewagen is nou eenmaal vaak een VW TDI.
En die nemen het niet zo nauw met autorijden, het is niet hun eigen auto.

Verder hoef ik na wat allemaal is gezegd niks meer aan te vullen.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 29 aug, 2006 20:41

[Johan Cruyff modus]
Kijk, als ik me op de snelweg begeef, dan verwacht ik zo nu en dan een Merc, BMW of Audi in mijn nek (nu noodgedwongen, de 900 wil op dit moment even niet zo best, maar dat is logisch dan).
De Busjes zijn niet meer dan een gegeven: halfzachte bouwvakkers met te weinig van dattum voor het slapen gaan die érgens hun testosteron in kwijt moeten. (valt me op dat het over het algemeen ook jonge broekies zijn, maar ja: logisch, in een auto van je eigen zal je minder onvoorzichtig zijn als die van een ander en nadenken hebben ze ook niet geleerd)
Dan inderdaad de bestuurders Golfjes, Boraatje's, Ventootjes met een dominante vrouw thuis (of de dominante vrouw ís de bestuurster) die op de snelweg wel even de Schumacher-inhaalpogingen van afgelopen weekend zullen nadoen. Je moet wat met een saaie baan en een saaie auto. 123tje, ABCtje, Logisch. Als je auto niet van jou is, dan issie van iemand anders. Als die ander je baas is, dan ben je er niet voorzichtig mee. Dan heb je nog natuurlijk die SUV's. Groot, dik, intimiderend en aggressief, en dat moet je natuurlijk ook uitbuiten.
[/Johan Cruyff Modus]

De enigen die me echt opvallen zijn de Volvo-bestuurders. Waar dat eerder de hoffelijkheid en redelijkheid zelve was op 's lands asfalt, zijn dat hedentendage vaak de meest gestoorde maniakken met een rijstijl van 'ik hoef me van niemand niks aan te trekken want ik rijd toch in een tank'

Maaruh, bottomline: 't is gewoon wat druk geworden op de weg, en dat werkt als een katalysator op huftertigheid, zeker in de auto van je baas met de brandstof van je baas. Als iemand de auto, onderhoud en brandstof niet hoeft te betalen, maar wel van alle geneugten gebruik mag maken, maken die boetes uiteindelijk ook niet zoveel uit.

(ik generaliseer nu gemaakshalve, maar ben me er terdege van bewust dat op deze regels vele uitzonderingen rijden ;))

Plaats reactie