toyota aan de waterstof!

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: toyota aan de waterstof!

Bericht door Spatje » do 26 jun, 2014 17:39

Alles draait om het rendement bij energieomzetting. In een standaard auto met verbrandingsmotor gaat dacht ik zo'n 65-70% van de energie uit de benzine verloren.
Bij elektromotoren en stoom uit accu's is dat beduidend beter. Maar ook daar zijn verliezen genoeg in de hele keten.
Ik durf er geen geld op te zetten of de accutechniek ooit rendabel wordt tov verbrandingsmotoren. Wellicht is hybride toch de toekomst

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 26 jun, 2014 18:06

Spatje schreef:....tromotoren en stoom uit accu's is dat bedui.....
Stoom? ;) dan ga je wel erg ver terug in de tijd.

verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk

Rogier1201
Donateur
Donateur

Bericht door Rogier1201 » do 26 jun, 2014 20:05

De hybride techniek lijkt mij juist erg inefficiënt omdat je twee verschillende technieken in een auto hebt. Productiekosten liggen hoog en ivm met vele techniek ook storings/onderhoudsgevoelig. De elektromotor tov een verbrandingsmotor is juist erg simpel en hierdoor lagere productiekosten etc.. De accu's zijn eigenlijk ook maar en prehistorisch principe, rond 1900 reden er al auto's rond met een accu.
Als je ziet wat je actieradius is met een brandstofcel en de manier van tanken dan is dit gewoon een volwaardig alternatief voor fossiele brandstof, een auto op accu is gewoon een achteruitgang.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 26 jun, 2014 20:10

**foutje**

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 26 jun, 2014 20:11

Rogier1201 schreef: een auto op accu is gewoon een achteruitgang.
+1,

in ieder geval op dit moment, waarbij ik me afvraag of het ooit nog zover komt (accu's met hoge actieradius, en mogelijkheid om in een minuut (misschien iets meer, maar zeker niet meer dan 5 minuten) op te laden)

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » vr 27 jun, 2014 16:45

De eerstvolgende generatie accu wordt getest: de dual carbon Ryden
- snel op te laden (ca. 20 x sneller dan de huidige generatie),
- veilig, geen koeling nodig en geen beveiliging tegen diep ontladen
- geen cobalt, mangaan of zeldzame elementen nodig
- recyclebaar
- zeer veel laadcycli (3000+)
- zeer hoge capaciteit, geschikt voor 500km range
- goedkoper te produceren dan huidige gen li-ion

http://www.greencarreports.com/news/109 ... japan-plus

Testen wordt gedaan onder zware racing condities:

http://insideevs.com/team-taisan-power- ... n-battery/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geplande start van productie: eind dit jaar.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 27 jun, 2014 21:51

Thieuke schreef:... in een minuut (misschien iets meer, maar zeker niet meer dan 5 minuten) op te laden)
Nu al snelladen in 20 minuten, wordt steeds korter... maar vergeet het opladen, er komen standaard accupakketten die op abonnement/ruilbasis in 1 keer omgewisseld worden, net als vroeger de gasflessen.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » za 28 jun, 2014 9:30

Rogier1201 schreef:.. De accu's zijn eigenlijk ook maar en prehistorisch principe, rond 1900 reden er al auto's rond met een accu.
Als je ziet wat je actieradius is met een brandstofcel en de manier van tanken dan is dit gewoon een volwaardig alternatief voor fossiele brandstof, een auto op accu is gewoon een achteruitgang.
Met alle respect maar dit is geen argument voor of tegen een bepaalde techniek, al is iets 1000 jaar geleden uitgevonden kan het nog steeds van waarde zijn.

Hybride techniek heeft nog een groot voordeel, je kunt rem-energie makkelijk terugwinnen. Uiteraard zijn daar ook andere oplossingen voor zoals KERS dat met een zwaar vliegwiel werkt.
Wellicht komt er op termijn nog wel een chemische variant bij...

Alles draait om het rendement van de complete energiehuishouding. Dit geldt vooral voor niet hernieuwbare fossiele brandstof. Daar willen we zo zuinig mogelijk mee omgaan.
Als we uitgaan dat we duurzame energie willen gebruiken is verspilling dan minder erg? Dan moeten er b.v meer windmolens worden gebouwd, meer zonnecellen ect.
Naar mijn mening is verspilling onvermijdbaar, je zoekt naar een optimum, het heeft geen zin om 100 euro te investeren om 50 euro te besparen.
Het optimum is nog lang niet bereikt. De ontwikkelingen in duurzame energie gaan heel snel.
Laten we eerlijk zijn, niemand weet welke ontwikkelingen er nog mogelijk zijn bij transport en energieopslag. Chemische opslag, in de vorm van H2 en CH4 biedt heel veel mogelijkheden, en ook de accutechniek staat gelukkig nog lang niet stil. Interessante wereld leven we in....

Rogier1201
Donateur
Donateur

Bericht door Rogier1201 » za 28 jun, 2014 9:48

Ik baseer mijn mening op de techniek die nu bestaat, je kan niet voorrspellen wat de toekomst brengt! Wie weet gooien we straks wel ons huisafval in onze tank net zoals in back to the future :D .

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 28 jun, 2014 9:57

Ach flux -capacitor is zo jaren 80..... ;)

verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » za 28 jun, 2014 10:06

Fuel cell is dead in the water.
Veel te laag over all rendement en daardoor veel duurder in gebruik dan puur EV.
Nog afgezien van de enorme infrastructurele investeringen die nodig zijn voor H2.

Ik begrijp uit berichten erover op EV sites dat het hoofddoel van de fuel cell is:
voldoen aan regels van de US staat Ca om conventionele ICE age auto's te mogen verkopen.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » za 28 jun, 2014 10:27

En dan zijn zijn er de ultracapacitors. Pure opslag van lading.

De productie van een 53kWh 800km condensator pakket zou gestart zijn volgens dit bericht:
http://www.ultracapacitors.org/index.ph ... &task=view

Op te laden in 5 minuten.

Rogier1201
Donateur
Donateur

Bericht door Rogier1201 » za 28 jun, 2014 12:16

Ik sprak gister een vriend van me die waarschijnlijk de marketing gaat doen voor het bedrijf detroit electric, een oud bedrijf dat nieuw leven is ingeblazen. Hun verdien model is gebaseerd op het opslaan van energie in de accu's van ev's van particulieren/bedrijven. Hierdoor willen ze overcapaciteit van energie opvangen en wanneer er vraag is via deze ev leveren aan het stroomnet. Over creatieve oplossingen gesproken :idea:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 28 jun, 2014 17:55

Dat sneller opladen lijkt mooi maar sta even stil bij de vermogens die je dan nodig hebt. Simpel sommetje doen: 1 liter benzine bevat een kleine 10kWh aan energie. Tank van 50 liter is dus 500kWh aan energieopslag. Benzinemotor is natuurlijk wel minder efficient als een elektrische auto dus dat moeten we incalculeren. Realistisch zal het rendement van een elektriek autootje een factor 3 hoger zijn dan dat van een auto met een verbrandingsmotor. Willen we niet inleveren op luxe en prestaties dan hebben we dus 167kWh accu capaciteit nodig om dezelfde actieradius te halen als die benzineauto met een 50l tank. Remenergie terugwinnen levert ook nog wat op, dus we ronden het omlaag af op 150kWh.

Dat in 20 minuten in een accu pompen vereist een aansluitvermogen van 450 kilowatt, eigenlijk nog meer want accurendement en omvormerrendement heb je ook nog. Komt overeen met zo'n 1200 huishoudens. Dat zijn geen vermogens meer die op elke straathoek beschikbaar zijn, op lichte industrieterreinen kom je er vaak al niet aan. En da's nog maar één laadaansluiting. Beetje e-tankstation heeft straks dus net zoveel aansluitvermogen nodig als een compleet dorp. Dat gaat de infrastructuur (net en opwekking) zoals die er nu ligt niet trekken. Wat dat betreft is 's nachts langzaam opladen zinniger. Moeten we wel genoeg actieradius hebben om de hele dag te rijden.
Kortom, er liggen zeker nog hele leuke uitdagingen op dit gebied. Creatieve oplossingen zijn nodig en het zal moeten komen van een breed spectrum aan oplossingen en mentaliteitsveranderingen willen we ooit af van de fossiele brandstoffen. Zo is er best ook een boel te winnen aan de verbruikers kant. Dat we nu een apparaat van 1500kg nodig hebben om een nuttige payload van 70kg veilig van a naar b te brengen zou ons toch aan het denken moeten zetten :roll:
Spatje schreef:Interessante wereld leven we in....
Dat zeker!

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » za 28 jun, 2014 19:58

Een Tesla model S (ca. 2000 kg) rijdt wel degelijk 500km op slechts 85 kWh. Sommige rekensommen gaan in de praktijk niet op.

In de elektro energietechniek is een half megawatt relatief peanuts.

Plaats reactie