Oldtimer weg n.a.v. Mrb 1-1-14

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Oldtimer weg n.a.v. Mrb 1-1-14

Bericht door Robbert » di 24 dec, 2013 10:56

Van de site van de EC (de rode tekstkleur heb ik toegevoegd):

Wat is een richtlijn?
Een Europese richtlijn stelt doelstellingen vast die de EU-landen moeten bereiken, maar ze mogen zelf kiezen hoe. Richtlijnen kunnen tot één, meerdere of alle EU-landen gericht zijn. De beginselen uit de richtlijn hebben voor de burgers pas gevolgen nadat de nationale wetgever zijn wetgeving met omzettingswetgeving heeft aangepast.

Elke richtlijn vermeldt een termijn waarbinnen de omzetting in nationaal recht moet gebeuren. Deze termijn geeft de EU-landen de nodige tijd om de nationale omstandigheden in aanmerking te nemen.

Richtlijnen worden gebruikt om de nationale wetgeving te harmoniseren, met name voor de interne markt (bijvoorbeeld voor het vaststellen van normen voor productveiligheid).

En van Wikipedia:

Europese verordening
Een Europese verordening (Engels: regulation) is een wetgevend instrument van de Europese Unie. De verordening kent haar oorsprong in artikel 288 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Een verordening heeft een algemene strekking. Zij is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.
De verordening is rechtstreeks van toepassing, wat betekent dat zij rechtstreeks recht schept dat in alle EU-lidstaten dezelfde kracht heeft als het nationale recht, zonder dat nationale instanties daarvoor iets hoeven te doen.

Verordeningen zijn dus strenger dan richtlijnen.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 24 dec, 2013 12:05

nu maar hopen dat de EC een verordening uitvaardigt dat auto's na 30 jaar belastingvrij zijn/worden.

kan je rekenen? reken er maar niet op!

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » di 24 dec, 2013 13:00

turbopilot schreef:een mobieltje kost meer :wink:
Die is dan weer wel leuk :lol: :lol: :lol: :lol:

Nedwin
Geregistreerd lid

Bericht door Nedwin » di 24 dec, 2013 13:47

Yep, de mijne is helaas en met pijn in het hart de grens over naar België. Om ruim €600,- per kwartaal af te tikken aan mrb voor twee LPG Saabs werd mij toch iets te gortig...

Mark V
Geregistreerd lid

Bericht door Mark V » di 24 dec, 2013 15:03

Hier geen 'gedwongen' verkopen: de T16S is op benzine en ik kan hem stallen in de wintermaanden.

Mijn VW T3 Westfalia campertje mag ook blijven, maar het dieselblok mag plaats gaan maken voor een benzine. Dan betaal ik 120 euro in de overgangsregeling in plaats van (net als toen hij nog geen 25 jaar was) het campertarief, wat toch nog 500 euro per jaar is voor dit niet zo heel lichte campertje (1800 kg).
Een motorwissel zat er toch al een keer aan te komen, maar het gaat nu geen TDI worden maar een benzine Subaruboxer waarschijnlijk.
Als iemand nog een goedkope Subaru SVX met schade weet houd ik me aanbevolen :mrgreen:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 24 dec, 2013 23:01

Voor mijn 2wiel-oldtimer geldt: € 30,- per jaar en 3 wintermaanden niet meer op de openbare weg geplaatst, maar in een stalling … of … € 120,- per jaar gaan betalen en kunnen rijden en stallen waar en wanneer je wil. Stallingskosten zijn veel kostbaarder dan de vrijheid voor € 120,- afkopen. Vreemdgenoeg moet dat volgens de brief van de overheid dan wel ineens i.p.v. per maand. Dat is dan wel weer irritant.

Sowieso jeukt de regeling voor klassieke motoren, vanwege het vermeende mileuaspect van de wetswijziging, terwijl een 600cc 4-cilinder op benzine met per cilinder een afgestelde carburateur qua uitstoot per kilometer ruim onder zo'n køt-prius presteert. Ik vermoed dat dit extra burgelijke ongehoorzaamheid gaat veroorzaken.

Dit burgerbashen moet ophouden.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » di 24 dec, 2013 23:13

Ja .... (wordt straks geschorst en weg).

Ik heb (had) hier nogal wat spul staan.
Vorig jaar is er ook al het eea weggegaan.

Het heeft er ook mee te maken waar je woont tov stallingskosten ed.
Daarbij worden bij ons de parkeerplaatsen ook steeds kleiner, dus
een grotere auto wordt ook steeds onhandiger.

Even de stad in om wat spullen te halen, kost mij eigenlijk
ook al teveel (ook tijd).
Dus doe ik dat steeds meer op de motor. Geen file, bijna voor de winkel
parkeren en geen parkeerkosten ... 8)

Had ik er maar één gehad was de stijging van de kosten ook geen
issue geweest, maar het wordt veelvoudig.
Daarbij ben ik ook steeds minder km's gaan maken.

Dus twee moesten er vertrekken ivm de de nieuwe MRB regels, misschien
nog één. Maar ééntje zal er altijd nog wel overblijven.

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » di 31 dec, 2013 0:58

en de 99 is geschorst....:(

.....raar gevoel om alle 3 de saabjes geschorst te hebben.....

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 31 dec, 2013 1:05

Ach zo te zien heb je nog een andere Zweedse auto.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 31 dec, 2013 1:06

ik heb net de laatste 3 in de schors gedrukt, moet het nu doen met 2x Saab op lpg, €220/ mnd
kun je toch een boel leuke dingen voor doen ;-(+

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » di 31 dec, 2013 10:06

Ik hoop dat ze de airco bij de server van de RDW vandaag een
tandje hoger hebben gezet ... :roll:
Ga zo meteen nog een ere rondje rijden en dan de RDW site opzoeken.

luk
Geregistreerd lid

Bericht door luk » di 31 dec, 2013 14:28

GHIA schreef:Ik hoop dat ze de airco bij de server van de RDW vandaag een
tandje hoger hebben gezet ... :roll:
Ga zo meteen nog een ere rondje rijden en dan de RDW site opzoeken.
Op de website van de RDW valt te lezen:
Alert: De digitale diensten voor particuliere klanten zijn van 31 december 17.00 uur tot en met 1 januari 08.00 uur niet beschikbaar. De dienst Schorsen online is niet beschikbaar tot 1 januari 12.00 uur.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 31 dec, 2013 14:31

Heel tactisch van ze hoor

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » di 31 dec, 2013 14:33

T valt me tot nu toe reuze mee met aantal Saabjes die op marktplaats/autoscout24 zijn gezet, of zijn dat de rotte exemplaren van de liefhebbers van "gratis" rijden?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 31 dec, 2013 14:40

Nou ja echte conclusies kun je er nog niet aan verbinden denk ik maar er stonden en staan behoorlijk wat 99's e.d. te koop de laatste tijd. Naar mijn idee meer dan de afgelopen jaren, toen waren ze ook sneller weg want iedereen wilde bijna wel een 99 op LPG hebben.

Daarbij zijn Saabrijders over het algemeen verstandige mensen die vermoedelijk minder impulsief handelen dan rijders van veel andere merken :wow:

Plaats reactie