bijtelling youngtimers?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: bijtelling youngtimers?

Bericht door johnb52 » wo 27 feb, 2013 16:04

Maar dat heeft dan weer niets met youngtimers te maken.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 27 feb, 2013 17:00

Zijn we er dan om te zorgen dat er nieuwe lease autoos gekocht worden, die worden heus wel gekocht. Door een glijdende schaal te gebruiken zou je ook kunnen zeggen dat we duurzamer met onze autoos omgaan. En ja wat meer uitstoot is altijd nog zuiniger dan impact op het milieu van het bouwen van een nieuwe.

Persoonlijk rijd ik liever nieuw, prima maar dan moet ik daar ook voor betalen.

Het is natuurlijk absurd dat je 35% van de nieuw waarde over een oude auto moet betalen.
De dag waarde, een glijdende schaal zou veel rechtvaardiger zijn.
Het is ook van de zotte dat het voor de fiscus te veel week is om de dagwaarde/ waar de verzekering mee werkt te gebruiken. Daarom de politiek in om te zeggen dat ze dat maar gewoon zelf moeten gaan uitzoeken! Ipv deze regel.

Voorlopig is het nog altijd zo dat de fiscus moet doen wat de politiek hen opdraagt.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 27 feb, 2013 18:24

john52: dan heb ik de definitie van young timers niet helemaal scherp.
alle meningen over een glijdende schaal zijn al voorbij gekomen, maar mijn linkse hart zegt: 'betalen voor die ouwe bak'.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 27 feb, 2013 18:26

Lui die met een youngtimer op kosten van de zaakrijden dat zijn meestal ZZP-ers, een normale werkgever zal zijn werknemers niet snel met een oude auto de baan op sturen.
Lease auto's vliegen er overal na 3 tot 4 jaar uit, want iedere werkgever weet dat een auto met wat ervaring een risicofactor is waarvan de kosten moeilijk zijn in te schatten.

De fiscus let bij gevallen waarin de leiding van het bedrijf in een bijteller rijdt ook beter op, daar ligt namelijk meer voor de hand dat de kluit bedonderd wordt, want die bepalen helemaal zelf wat ze doen.

De groep die in een youngtimer rijdt op kosten van de zaak is waarschijnlijk ook zo klein dat die geen vuist kunnen maken als ze aan die regels wat willen gaan veranderen. Dat wordt dus helaas slikken of stikken.

Wat is een youngtimer, dat is in mijn ogen een auto waar je nog met enig vertrouwen wat kilometers kunt draaien, mits hij goed onderhouden wordt.
Een klassieker dat is dan meer een auto die er elk moment de geest aan kan geven, dus daar kun je beter geen zakelijke ritten mee gaan maken :-P+
Daarnaast, gaat er wat kapot, soms moet je je dan aardig inspannen om vervangende onderdelen te vinden om het euvel te verhelpen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 27 feb, 2013 19:10

ZSR schreef:Het is natuurlijk absurd dat je 35% van de nieuw waarde over een oude auto moet betalen.
De dag waarde, een glijdende schaal zou veel rechtvaardiger zijn.
Het is ook van de zotte dat het voor de fiscus te veel week is om de dagwaarde/ waar de verzekering mee werkt te gebruiken.
Dat zou ook zot zijn als op een nieuwe/jonge auto het om 25% gaat, bij een youngtimer betaal je 35% van de dagwaarde, je komt er alleen niet mee weg als je een auto koopt voor > € 50.000,-- en dan opgeeft dat de dagwaarde € 3.000,-- is

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 27 feb, 2013 19:47

carlsson schreef:De groep die in een youngtimer rijdt op kosten van de zaak is waarschijnlijk ook zo klein dat die geen vuist kunnen maken als ze aan die regels wat willen gaan veranderen. Dat wordt dus helaas slikken of stikken.
Dat is dus niet waar. In 2009 zou de regel al aangepast worden, en die werd middels een breed gedragen internet-actie uiteindelijk teruggedraaid.
Het zijn inderdaad vaak ZZP'ers en kleine bedrijfjes die representatief willen rijden maar zich een nieuwe leasebak niet kunnen veroorloven. Wat ook niet nodig is, want zoals je zegt: zo'n wagen kan nog prima mee als je 'm goed onderhoudt.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 27 feb, 2013 21:19

@verde900 je bedoelt zoals met een Saab?
Nieuwe kopen, drie jaar later is de dagwaarde 10% van de nieuwprijs :mrgreen: (ok ok ik overdrijf een beetje)

Je zou toch denken dat als je na x jaar in het totaal 100% van de nieuwwaarde betaald hebt deze gewoon vrij is?
(Als eerste rijder dan?)
En ik stem rechts, maar deel ook het "linkse" gedachte goed; auto 'van de zaak' is verkapt loon, is belasting betalen.
Maar d'r benne grenzen natuurlijk.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 27 feb, 2013 21:21

zoals bij iedere belasting die iemand geld kost op gaat, waarom ik en niet mijn buurman?

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 27 feb, 2013 23:22

Ehhhh omdat mijn buurman geen auto heeft? :P En ik het een prettig idee vind dat 100% van mijn belasting cq aczijnsen die ik mbt de auto betaal, worden gebruikt om enkel en alleen mooi glad asfalt aan te leggen met mooie boompjes aan de kant en een mooi uitzicht over het wijdse land...

Iemand vertelde me laatst dat ze daar ook parkeercontoleurs van betalen en erger, de zot. :mrgreen:

Plaats reactie