Hoeveel gekker moet het nog worden?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Roger
Geregistreerd lid

Re: Hoeveel gekker moet het nog worden?

Bericht door Roger » di 07 feb, 2012 10:34

om even terug te komen op het eigenlijke thema:

als men in 2001 had gezegd dat we NLG 3,88 moesten betalen voor een litertje euro, was er een revolutie gekomen. Zo zie je maar, de euro werkt probleem oplossend: met name voor de politiek en het grootkapitaal. Of is dat dubbelop?

dat is ook de voornaamste reden waarom men niet terug wil naar de oude munten: dan ziet iedereen (nou ja, een paar meer) wat er gebeurt is.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 07 feb, 2012 12:19

In het omrekenen naar de gulden vergeet iedereen wel voor het gemak de inflatie. Totaal tussen 2001 en 2011 was dat 22%. Dus die 3,88 wordt dan 3,18.

Overigens gooi ik de benzinetank ook graag vol in Duitsland, gelukkig verstook ik niet veel benzine. LPG tank ik liever bij Shell in Best voor 65,8ct/L tegen 72-80ct/L die ik in Duitsland tegen ben gekomen.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 07 feb, 2012 13:59

Onze ervaring is dat we met Duits gas een stuk verder komen.
Bij (LPG) tanken in Oldenzaal halen we het niet tot Puttgarden, tanken we LPG in Heiligenhafen, dan halen we Oldenzaal makkelijk en nog een heel stuk Nederland in ook.

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » di 07 feb, 2012 14:54

@Roger: niet helemaal waar wat je zegt, en nee: ik haal netto en bruto niet door elkaar..
Misschein gaat dit allemaal wel heel ver :offtopic: .. maar vooruit: toch maar ff! :wink:

2-3% Netto winst in de levensmiddelenindustrie is idd gebruikelijk. Voor een productiebedrijf als Shell is Netto 8,5% echter zo gek nog niet.
In de farmacie ligt het netto resultaat over het algemeen nog hoger... Is ook niet vreemd, gezien de enorme investeringen en reserveringen die ze (moeten) doen en die -grotendeels- gereserveerd wordt vanuit de netto winst.

Ik kan je echter wel verklappen dat geen van mijn werkgevers ooit genoegen heeft genomen met een netto resultaat van 4%!!
Of de reserveringen moeten niet gedaan worden vanuit het netto resultaat, maar vanuit bruto.... Daar neemt echter de belastingdienst dan (helaas) weer geen genoegen mee...

Blijft natuurlijk een feit dat de brandstof veeeeeeeeeeeeeeeeel te duur is ;-|+ maar dat onze geliefde overheid daar minstens zo schuldig aan is dan de producent! (Shell, in dit geval....) Van de € 1,66 die ik hier aan de -onbemande- pomp betaal, draag ik € 1,01 af van Den Haag... Da's 61% van van de prijs van een litertje.. Mogge!! :bigeyes:

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 07 feb, 2012 15:14

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » di 07 feb, 2012 17:15

millerman schreef:In het omrekenen naar de gulden vergeet iedereen wel voor het gemak de inflatie. Totaal tussen 2001 en 2011 was dat 22%. Dus die 3,88 wordt dan 3,18.

Overigens gooi ik de benzinetank ook graag vol in Duitsland, gelukkig verstook ik niet veel benzine. LPG tank ik liever bij Shell in Best voor 65,8ct/L tegen 72-80ct/L die ik in Duitsland tegen ben gekomen.
Ik tank ook in Duitsland (E10) en dat scheelt wel, maar hier staat de euro bij Shell ook op maar (?) 1.68 of zoiets.

Wat betreft de inflatie moet je andersom rekenen: bij de stand van 2001 die 22% erbij tellen en dan omslaan naar €(dat zou de huidige stand zijn tgv inflatie zonder verhogingen), niet van de huidige stand 22% aftrekken en terugrekenen naar NLG.
piekprijs in sept. 2000 was NLG 2,74, daarbij 22% is NLG 3,34. Omgerekend naar EURO: 1,516.
Dollarkoers was toen NLG 2,45 / € 1,11 en nu 0,75 dus dat zou je nog moeten corrigeren in die 1.51, waarbij je op ca 1,15 uit zou komen ( 40% van 90ct productprijs). Is toch een verhoging van 0,60 €ct, 48% tov de prijs van 2000

heb hier even wat gegevens geleend: http://www.energie.nl/dossier/evn00f-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

of ben ik nu gek? Dit is een open deur natuurlijk......

Andykempen
Geregistreerd lid

Bericht door Andykempen » di 07 feb, 2012 17:22

Kan het nog gekker?

Tuurlijk,maar dan moet je in Belgie wonen...bekijk de nieuwe BIV regeling maar es.
Diegene die een dikke auto kunnen betalen en niet te veel last hebben met het betalen van de bijbehorende
BIV,komt goedkoper uit en degene met een "gewoon" autootje mogen binnekort 5x meer ophoesten.

Hoezo de kloof tussen arm en rijk wordt groter?

Groetjes,Andy

ps sorry voor de off-topic 8)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 07 feb, 2012 22:27

Roger schreef:Wat betreft de inflatie moet je andersom rekenen: bij de stand van 2001 die 22% erbij tellen en dan omslaan naar €(dat zou de huidige stand zijn tgv inflatie zonder verhogingen), niet van de huidige stand 22% aftrekken en terugrekenen naar NLG.
piekprijs in sept. 2000 was NLG 2,74, daarbij 22% is NLG 3,34. Omgerekend naar EURO: 1,516.
Dollarkoers was toen NLG 2,45 / € 1,11 en nu 0,75 dus dat zou je nog moeten corrigeren in die 1.51, waarbij je op ca 1,15 uit zou komen ( 40% van 90ct productprijs). Is toch een verhoging van 0,60 €ct, 48% tov de prijs van 2000
In allebei de rekenmethodes is het verschil NLG 0,70, het maakt natuurlijk niet uit of je eerst met 0,819 (1 delen door 1,22) vermenigvuldigd en dan met 2,20371 of andersom. Verder een mooie aanvulling. In hoeverre zitten er nog accijnsverhogingen in die €0,60? En om het verder uit te breiden kunnen we ook nog kijken naar de totale resterende voorraad olievaten in de bekende olievelden toen en nu om het effect van schaarste mee te nemen.

Ik wil het liever ook goedkoper en met lagere belastingdruk, maar het is realistisch te stellen dat het een utopie is.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 07 feb, 2012 23:04

odin1899 schreef:En om het dan maar helemaal :offtopic: te houden en advocaat van de duivel te spelen: waarom is op dolfijnen en walvissen jagen wel zielig en die plofkip die je gisteren bij de McDonalds at niet zielig?
kippen zijn er genoeg, maar om nu met zo'n grote varende fabriek die laatste paar walvissen nog ff te vangen, dat vindt ik gewoon om te ;-(+

btw ik eet nooit bij Mc omdat ik dan bang ben dat ik licht ga geven als ik in het donker loop :mrgreen:

ben trouwens geen vegetariër, we hebben paarden en ik eet ook gewoon paardenrookvlees.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 07 feb, 2012 23:25

turbopilot schreef:btw ik eet nooit bij Mc omdat ik dan bang ben dat ik licht ga geven als ik in het donker loop :mrgreen:
Is wel een extreem groene oplossing...

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » di 07 feb, 2012 23:30

Kijk, en dat vinden ze dan meteen weer milieuvriendelijk...
Daarom heb ik ook twee groene Saabs, die zijn ook milieuvriendelijk. :lol:

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 07 feb, 2012 23:34

Hë! Die van mij is ook groen!

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » di 07 feb, 2012 23:43

Zeker, goed bezig zeg ik!
Ik vind dat alle groene auto's belastingvrij moeten zijn (dus ook mijn 900). :-P+

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 07 feb, 2012 23:47

Maar groene thee mogen ze van mij verbieden :jumper2:
Wat een bocht! (3x)

Roger
Geregistreerd lid

Bericht door Roger » wo 08 feb, 2012 0:49

turbopilot schreef:
odin1899 schreef:En om het dan maar helemaal :offtopic: te houden en advocaat van de duivel te spelen: waarom is op dolfijnen en walvissen jagen wel zielig en die plofkip die je gisteren bij de McDonalds at niet zielig?
kippen zijn er genoeg, maar om nu met zo'n grote varende fabriek die laatste paar walvissen nog ff te vangen, dat vindt ik gewoon om te ;-(+

btw ik eet nooit bij Mc omdat ik dan bang ben dat ik licht ga geven als ik in het donker loop :mrgreen:

ben trouwens geen vegetariër, we hebben paarden en ik eet ook gewoon paardenrookvlees.
heb jaren intensief paard gereden en er zelf een tijdje een gehad, maar een lekkere portie zuurvlees van paardenpoulet sla ik niet af. Verder lijkt het me ook dat er wel een verschil is tussen walvissen uitroeien en kippen slachten (en niet alleen dat je ander gereedschap nodig hebt).

@ Millermann, zal ongetwijfeld wel accijnsverhoging bij zitten want op het gebied van gelegaliseerde diefstal gaan regering en multinational hand in hand.

Plaats reactie