Reportage Chernobyl

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Ruud
Geregistreerd lid

Reportage Chernobyl

Bericht door Ruud » wo 21 dec, 2005 21:16

Mooie en indrukwekkende reportage van een vrouw die per motor naar Chernobyl is afgerezen.
http://www.angelfire.com/extreme4/kiddo ... pter1.html
Afbeelding

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » wo 21 dec, 2005 21:45

Je wilt niet weten wat een milieu-rampen er nog meer afspelen in Rusland.
Is niet voor te stellen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 21 dec, 2005 21:47

Jacco K. schreef:Je wilt niet weten wat een milieu-rampen er nog meer afspelen in Rusland.
Is niet voor te stellen.
Vlak China niet uit, eerst tonnen Benzeen in het water en nu tonnen Cadmium...

robertw

Bericht door robertw » do 22 dec, 2005 0:00

deze motorrijder geeft nu zelf licht, tjeemig wat een trieste bedoeling.

/rw

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 22 dec, 2005 12:48

Erg indrukwekkend.

Eigenlijk verplichte kost voor iedereen die voor kernenergie is. Dan pas een afgewogen beslissing nemen of je nog voor bent.

Leuke zzr 1100 overigens

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 22 dec, 2005 13:29

marq101 schreef:Erg indrukwekkend.

Eigenlijk verplichte kost voor iedereen die voor kernenergie is. Dan pas een afgewogen beslissing nemen of je nog voor bent.

Leuke zzr 1100 overigens
Ik wil hier geen voor of tegen discussie over kernenergie houden, maar dit is onzin. Chernobyl was een centrale die allang gesloten had moeten zijn, dan kun je op ongelukken wachten natuurlijk. Bovendien kun je de veiligheidseisen van 30 jaar geleden niet vergelijken met de huidige.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » do 22 dec, 2005 13:43

Ik heb gisterenavond de reportage doorgekeken en werd er stil van :( Je hoort wel eens wat hier en daar over spooksteden etc. maar om dat op foto's zo te zien is wel heel indrukwekkend. Ongelooflijk om te zien hoe zo'n stad in notime is ontruimd en nu bijna 20 jaar later een stilleven is dat het tijdsbeeld weergeeft van communistisch Rusland. Het lijkt allemaal zo ver van je bed, maar als je bedenkt hoe snel die radioaktiviteit hier in Zweden belandde.... doodeng.

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » do 22 dec, 2005 14:37

Ondanks de ramp blijkt de natuur er weer volop te floreren. Ze is sterker dan werd gedacht. Het blijft natuurlijk wel ongezond voor langere tijd in de zône te zijn.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » do 22 dec, 2005 14:46

Ik meende ook dat die zone 30 jaar gesloten zou zijn?

Wel indrukwekkend als je dit zo ziet.
,en als je dan na gaat dat er in die tijd geen verse groente mocht worden verkocht in Nederlands.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 22 dec, 2005 16:57

Oosthoek schreef: Ik wil hier geen voor of tegen discussie over kernenergie houden, maar dit is onzin. Chernobyl was een centrale die allang gesloten had moeten zijn, dan kun je op ongelukken wachten natuurlijk. Bovendien kun je de veiligheidseisen van 30 jaar geleden niet vergelijken met de huidige.
Inderdaad, hij had gesloten moeten zijn en dat was hij niet. Sterker, er zijn nog steeds kernreactoren van dat type actief. Met de veiligheidseisen en voorzieningen wordt als het om geld gaat toch een loopje genomen. Ook in dit soort gevallen geldt: Behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.

Het probleem is dat we niet in staat zijn om een 'worst case scenario' te verzinnen. Iedere keer als we denken dat we iets hufterproof hebben gemaakt gebeurd er een ramp en wordt er gezegd 'dit hadden we niet kunnen voorzien'. Kortom, zoiets als Tsjernobyl zal weer gebeuren doordat we in de regel niet zo veel leren van het verleden en, nogmaals, omdat we niet kunnen verzinnen wat er allemaal mis kan gaan. Het is te complex.

Het grappige (not) is dat we nogal kort van memorie zijn. 20 jaar is, gezien de tijd dat we nog last hebben van de straling helemaal niets.

Dat de natuur floreert.....mwah, dat is maar hoe je het bekijkt. Er zijn hele mooie, maar wel giftige planten in de natuur. Dus dat alles groeit en bloeit dat kan maar ehhh hoe zit dat genetisch. Is er iets veranderd? Hoe komt het dat er zoveel kinderen met leukemie en schildklierkanker daar rondlopen die niet eens geboren waren toen het gebeurde et cetera et cetera. Teveel vragen, teveel aannames.

Google maar even met de woorden children disease chernobyl. Je word er spontaan stil van.

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » do 22 dec, 2005 22:28

marq101 schreef:...Dat de natuur floreert.....mwah, dat is maar hoe je het bekijkt. Er zijn hele mooie, maar wel giftige planten in de natuur. Dus dat alles groeit en bloeit dat kan maar ehhh hoe zit dat genetisch. Is er iets veranderd? Hoe komt het dat er zoveel kinderen met leukemie en schildklierkanker daar rondlopen die niet eens geboren waren toen het gebeurde et cetera et cetera. Teveel vragen, teveel aannames.

Google maar even met de woorden children disease chernobyl. Je word er spontaan stil van.
Klopt, maar dat heb ik ook niet beweerd! Ik heb alleen geschreven dat, ondanks de straling, de natuur zich wonderbaarlijk snel heeft hersteld, althans: dat heb ik van documentaires begrepen. Ik ben er zelf natuurlijk niet geweest en heb het dus niet met eigen ogen kunnen vaststellen. De vader van mijn vrouw was destijds lange tijd in de Oekraïne aan het werk toen en nadat de boel ontplofte en is 2 jaar geleden overleden aan kanker. Sommigen zeggen dat het door het ongeluk komt. Ikzelf heb redenen om daaraan te twijfelen, maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Russen/Oost-Europeanen hebben het nooit zo nauw genomen met veiligheid van wat dan ook. In Oost-Europa verbetert de situatie de laatste tijd omdat de EU eisen stelt en als daar niet aan kan worden voldaan kunnen de landen in kwestie geen lid van de Unie worden. Maar die Russen gaan vrolijk op de oude voet door. De overheid bekommert zich daar nog steeds niet veel om het welzijn en -bevinden van de gewone man.

Plaats reactie