Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009
-
verde900
- Donateur

-
verde900
- Donateur

Fijne attitude, er zijn dan nieuwe (mogelijk zeer zinvolle) regels gesteld ingaande 01/05/09 maar daar men mogelijk nog niet fanatiek sanctioneerd zou ik ze voorlopig nog niet gaan opvolgen, zeker een jurist?carlsson schreef:@Guus,
Je moet gewoon doorrijden met die lampen tot dat je een waarschuwing krijgt. Er zijn zo veel regels die ze niet allemaal handhaven omdat dat het geen prioriteit heeft.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
@Verde900,
De overheid heeft wat te lang zitten slapen, want die niet regulaire Xenon lampen hebben eigenlijk geen vereiste typegoedkeuring conform art. 22 WVW. Dit had makkelijk nog iets duidelijker gemaakt kunnen worden door een AMvB. Art. 34 WVW biedt dan tevens ruime mogelijkheden tegen de handel in deze uitrustingsstukken effectief op te treden.
Het is voor een techneut toch evident dat zonder goed functionerende automatisch hoogte regeling en een hogedruk reinigingsinstallatie deze lampen een gevaar voor de verkeersveiligheid opleveren. Daarnaast is ook bekend dat die standaard armaturen niet geschikt zijn voor Xenon-lampen, omdat deze lampen een veel hogere temperatuur hebben. Dan hebben het nog niet over de gevaren van die hoge spanning bij eventuele slechte aarding.
Nu zitten vele kopers opgescheept met die aftermarket Xenon lampen door dat gesukkel en die 19 % btw heeft de overheid zich al lekker in de zak gestoken net als de eventuele belasting over de behaalde winsten bij de verkoop van die feitelijk illegale uitrustingsstukken.
De overheid heeft wat te lang zitten slapen, want die niet regulaire Xenon lampen hebben eigenlijk geen vereiste typegoedkeuring conform art. 22 WVW. Dit had makkelijk nog iets duidelijker gemaakt kunnen worden door een AMvB. Art. 34 WVW biedt dan tevens ruime mogelijkheden tegen de handel in deze uitrustingsstukken effectief op te treden.
Het is voor een techneut toch evident dat zonder goed functionerende automatisch hoogte regeling en een hogedruk reinigingsinstallatie deze lampen een gevaar voor de verkeersveiligheid opleveren. Daarnaast is ook bekend dat die standaard armaturen niet geschikt zijn voor Xenon-lampen, omdat deze lampen een veel hogere temperatuur hebben. Dan hebben het nog niet over de gevaren van die hoge spanning bij eventuele slechte aarding.
Nu zitten vele kopers opgescheept met die aftermarket Xenon lampen door dat gesukkel en die 19 % btw heeft de overheid zich al lekker in de zak gestoken net als de eventuele belasting over de behaalde winsten bij de verkoop van die feitelijk illegale uitrustingsstukken.
-
ivanzon
- Geregistreerd lid
Als ze nou ook nog zouden kijken naar hoe goed die automatische hoogteverstelling precies werkt... dat zou ook heel wat ergernis oplossen
De meest irritante xenon zit op jeeps (gezichthoogte) en oudere autos waar de hoogteversteller een te korte 'arm' heeft (vroeger zat die achter de lampen / ergens anders voorin, nu op de achteras) en daarom continu op en neer gaat
De meest irritante xenon zit op jeeps (gezichthoogte) en oudere autos waar de hoogteversteller een te korte 'arm' heeft (vroeger zat die achter de lampen / ergens anders voorin, nu op de achteras) en daarom continu op en neer gaat
-
Reub
- Geregistreerd lid
@ Carlsson: Wat een flauwekul!
Als autofabrikanten Xenon aanbieden icm automatische niveauregeling, dan kan je toch nagaan dat het niet deugt wanneer je Xenon inbouwt zonder dat je wagen hiertoe voldoende is uitgerust?
Daar hoef je imho geen juridische achtergrond voor te hebben; een beetje gezond verstand is genoeg.
Als autofabrikanten Xenon aanbieden icm automatische niveauregeling, dan kan je toch nagaan dat het niet deugt wanneer je Xenon inbouwt zonder dat je wagen hiertoe voldoende is uitgerust?
Daar hoef je imho geen juridische achtergrond voor te hebben; een beetje gezond verstand is genoeg.
-
verde900
- Donateur

vrijwel iedere xenonkoper was bekend met die terechte eisen maar verschool zich steeds achter het niet expliciete verbod, het leeuwendeel interesseert het absoluut geen flikker of een tegenligger volkomen verblind een boom of iets dergelijks zou raken door die bende, die kopers zijn dus de allerallerlaatsen waar ik iets van medelijden mee heb.carlsson schreef:Nu zitten vele kopers opgescheept met die aftermarket Xenon lampen door dat gesukkel en die 19 % btw heeft de overheid zich al lekker in de zak gestoken net als de eventuele belasting over de behaalde winsten bij de verkoop van die feitelijk illegale uitrustingsstukken.
-
NK900se
- Geregistreerd lid
Blijkbaar stelt de APK dan ook geen ruk voor, hier horen ze toch te controleren hoe de lampen afgesteld staan..... Mijne staan in ieder geval perfect en ik heb koplampwissers. Zorg er eerst maar eens voor dat bij de apk de lampen van een ieder fatsoenlijk worden afgesteld, want dit is zo te zien op de wegen lang niet altijd het geval. Xenon of niet, als het verkeerd staat word je net zo scheel van een halogeen lamp. Met gele lampen heb ik ook een tijd gereden in mijn Alfa 155 maar deze waren officieel ook niet toegestaan en echt verlichten doet het ook niet, zal vast fijner zijn voor andere weggebruikers maar wil zelf ook iets kunnen zien.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
-
verde900
- Donateur
