Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 09 mei, 2009 19:09

Er zit op xenon "af fabriek" niet voor niets een verplichte automatisch werkende hoogteverstelling, achteraf gemonteerde xenon waarmee je rijdt (waardoor het beweegt) staat in principe nooit goed afgesteld, het wordt niet gecompenseerd.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 09 mei, 2009 19:21

carlsson schreef:@Guus,
Je moet gewoon doorrijden met die lampen tot dat je een waarschuwing krijgt. Er zijn zo veel regels die ze niet allemaal handhaven omdat dat het geen prioriteit heeft.
Fijne attitude, er zijn dan nieuwe (mogelijk zeer zinvolle) regels gesteld ingaande 01/05/09 maar daar men mogelijk nog niet fanatiek sanctioneerd zou ik ze voorlopig nog niet gaan opvolgen, zeker een jurist?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 09 mei, 2009 21:03

@Verde900,
De overheid heeft wat te lang zitten slapen, want die niet regulaire Xenon lampen hebben eigenlijk geen vereiste typegoedkeuring conform art. 22 WVW. Dit had makkelijk nog iets duidelijker gemaakt kunnen worden door een AMvB. Art. 34 WVW biedt dan tevens ruime mogelijkheden tegen de handel in deze uitrustingsstukken effectief op te treden.
Het is voor een techneut toch evident dat zonder goed functionerende automatisch hoogte regeling en een hogedruk reinigingsinstallatie deze lampen een gevaar voor de verkeersveiligheid opleveren. Daarnaast is ook bekend dat die standaard armaturen niet geschikt zijn voor Xenon-lampen, omdat deze lampen een veel hogere temperatuur hebben. Dan hebben het nog niet over de gevaren van die hoge spanning bij eventuele slechte aarding.
Nu zitten vele kopers opgescheept met die aftermarket Xenon lampen door dat gesukkel en die 19 % btw heeft de overheid zich al lekker in de zak gestoken net als de eventuele belasting over de behaalde winsten bij de verkoop van die feitelijk illegale uitrustingsstukken.

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » za 09 mei, 2009 21:17

Als ze nou ook nog zouden kijken naar hoe goed die automatische hoogteverstelling precies werkt... dat zou ook heel wat ergernis oplossen

De meest irritante xenon zit op jeeps (gezichthoogte) en oudere autos waar de hoogteversteller een te korte 'arm' heeft (vroeger zat die achter de lampen / ergens anders voorin, nu op de achteras) en daarom continu op en neer gaat

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » za 09 mei, 2009 21:24

@ Carlsson: Wat een flauwekul!

Als autofabrikanten Xenon aanbieden icm automatische niveauregeling, dan kan je toch nagaan dat het niet deugt wanneer je Xenon inbouwt zonder dat je wagen hiertoe voldoende is uitgerust?

Daar hoef je imho geen juridische achtergrond voor te hebben; een beetje gezond verstand is genoeg.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 09 mei, 2009 21:28

carlsson schreef:Nu zitten vele kopers opgescheept met die aftermarket Xenon lampen door dat gesukkel en die 19 % btw heeft de overheid zich al lekker in de zak gestoken net als de eventuele belasting over de behaalde winsten bij de verkoop van die feitelijk illegale uitrustingsstukken.
vrijwel iedere xenonkoper was bekend met die terechte eisen maar verschool zich steeds achter het niet expliciete verbod, het leeuwendeel interesseert het absoluut geen flikker of een tegenligger volkomen verblind een boom of iets dergelijks zou raken door die bende, die kopers zijn dus de allerallerlaatsen waar ik iets van medelijden mee heb.

NK900se
Geregistreerd lid

Bericht door NK900se » zo 10 mei, 2009 3:05

Blijkbaar stelt de APK dan ook geen ruk voor, hier horen ze toch te controleren hoe de lampen afgesteld staan..... Mijne staan in ieder geval perfect en ik heb koplampwissers. Zorg er eerst maar eens voor dat bij de apk de lampen van een ieder fatsoenlijk worden afgesteld, want dit is zo te zien op de wegen lang niet altijd het geval. Xenon of niet, als het verkeerd staat word je net zo scheel van een halogeen lamp. Met gele lampen heb ik ook een tijd gereden in mijn Alfa 155 maar deze waren officieel ook niet toegestaan en echt verlichten doet het ook niet, zal vast fijner zijn voor andere weggebruikers maar wil zelf ook iets kunnen zien.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 10 mei, 2009 11:16

Wat me nu opvalt is dat in de Saab 9.3 Sport Sedan en zijn soortgenoten gewoon DCR armaturen zitten of je nu Xenon hebt of niet. Dat staat bovenop de rand van het Hella armatuur die onder de motorkap steekt.
We moeten maar een afwachten hoe e.e.a. gehandhaafd wordt.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 19 mei, 2009 7:09

Die in hoogte verstelbare koplampen zijn een kentekeneis sinds 12 jaar, zonder krijg je niet eens een kenteken (op een nieuwe auto) kan me niet voorstellen dat een apk daar niet op let.
Los daarvan is die (automatische) hoogteverstelling zeker bij xenon meer dan functioneel

Plaats reactie