RHD op Nederlands kenteken
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
RHD op Nederlands kenteken
Zijn er bijzondere bepalingen of moeilijkheden om een (standaard typegoedgekeurde en verder veelvoorkomende moderne) personenauto met RHD op NL kenteken te krijgen? Zijn er medeforummers die een RHD auto op NL kenteken hebben of hebben gehad?
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
De Flok
- Geregistreerd lid
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
De Flok
- Geregistreerd lid
[][]Corvee, corvee, wat is dat ook alweer? Oh dat ja, wat ik altijd weigerde omdat er voor mij al genoeg schoolgeld werd betaald. Oeh dat waren altijd leuke discussies
Maar weer even terug naar de RHD BMW, toen ik het terrein weer afwilde, stonden ze bij de local bushalte wel even raar te kijken waarom ik dat in z'n reverse deed
Maar weer even terug naar de RHD BMW, toen ik het terrein weer afwilde, stonden ze bij de local bushalte wel even raar te kijken waarom ik dat in z'n reverse deed
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Ik heb altijd last van volledige desorientatie als ik in UK rijd. ik ga gewoon links/rechts volledig omdraaien in mijn systeem. HEt lijkt me nog gekker als je in LHD gewoon verkeer in een RHD auto rijdt. Komen ongelukken van.De Flok schreef:[]En nog meer van dat soort dingen. Vorige week reed ik in een RHD BMW van een familielid die in Engeland woont.
Inhalen is zo eighties... Maar wel altijd comfortabel op het trottoir uitstappen met een RHD.De Flok schreef:En inderdaad, met inhalen zie je niets.
-
nics
- Geregistreerd lid
Niet alleen lichten moeten veranderd worden maar ook, als het een wat oudere auto is, dient het blikken remolie reservoir naar doorzichtig omgebouwd te worden. Daarnaast moet er een waarschuwingslampje voor te laag remvloeistof niveau aanwezig zijn . (dat voor de echt oude voitures). Bij invoer moet het V5 document (kenteken) aanwezig zijn.
Hou er rekening mee, dat een Engelse auto verzekering persoonsgebonden is (!) Dus niet autogebonden zoals in Nederland, je dus zelf dient te zorgen voor een verzekering. Dus niet zomaar in een Engels gekentekende auto stappen, je bent dan dus NIET verzekerd. Dit is ook de reden waarom als je met je Nederlandse auto in de UK of Ierland rijdt, alle bestuurders VOORAF de Nederlandse groene kaart dienen te tekenen!
Hou er rekening mee, dat een Engelse auto verzekering persoonsgebonden is (!) Dus niet autogebonden zoals in Nederland, je dus zelf dient te zorgen voor een verzekering. Dus niet zomaar in een Engels gekentekende auto stappen, je bent dan dus NIET verzekerd. Dit is ook de reden waarom als je met je Nederlandse auto in de UK of Ierland rijdt, alle bestuurders VOORAF de Nederlandse groene kaart dienen te tekenen!
-
mad_melle
- Geregistreerd lid
-
griffith
- Geregistreerd lid
Re: RHD op Nederlands kenteken
In principe krijgt elke wagen een kenteken, typegoedkeuring of niet.(bij import uit een EU land)nelfrikandel schreef:Zijn er bijzondere bepalingen of moeilijkheden om een (standaard typegoedgekeurde en verder veelvoorkomende moderne) personenauto met RHD op NL kenteken te krijgen? Zijn er medeforummers die een RHD auto op NL kenteken hebben of hebben gehad?
De auto moet aan de apk eisen voldoen, deze eisen staan het verstrekken van een kenteken door de RDW echter niet in de weg.
Keuring kan gewoon achteraf bij de garage plaatsvinden.En al zit het stuur in het midden, als de wagen in in ander EU land op kenteken stond, krijg je hem hier ook.
Controleer terdege of de gegevens kloppen, chassisnr etc., klopt dit niet dan zijn de rapen gaar.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: RHD op Nederlands kenteken
EN zorg dat de originele papieren van de auto (zeg maar het equivalent van deel 1/2/3) er bij zijn!! ook als het een auto is die je van b.v. Duitsland naar Nederland importeert. geen papieren? GEEN Nederlands kenteken, omdanks een Europese type-goedkeuring. de RDW moet namelijk een aantal gegevens van de originele autopapieren overnemen, zoals trekgewicht. geen papieren? dan is de kans groot dat je er geen aanhanger achter mag hebben, omdat het max. trekgewicht niet bekend is. ook al heeft de RDW honderden auto's van hetzelfde type met trekgewicht goedgekeurd, JOUW auto mag dan niks trekken.griffith schreef: Controleer terdege of de gegevens kloppen, chassisnr etc.,
ik heb het onlangs bij de hand gehad bij een mogelijke import van een MB 240TD uit 1984, zonder autopapieren. bij navraag bij de RDW bleek dat de originele (duitse) autopapieren erbij MOESTEN zijn, anders kon hij niet importgekeurd worden, dus geen kenteken, dus eigenlijk aleen maar rijp voor onderdelen. ondanks typegoedkeuring en Europees Certificaat van Overeenstemming...
let daar dus op! het kan je een hoop 'armoe' schelen.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Tja, die bureaucraten van het RDW hebben zelfs een zaak gewonnen waarin ze beschuldigd werden van protectionisme en marktbescherming. Onder het mom van de veiligheid wisten ze zich er nog niet uit te kletsen bij de Europese Rechter. Als extra argument gaven nog op dat ze de koper wilde beschermen tegen handel in gestolen auto's en daarom veel aandacht er de juiste herkomst besteden. Wat dat betreft lijken ze op een notaris, die trekt ook altijd na of de verkoper wel op de juiste wijze zelf eigenaar is geworden.
-
Oscar900T
- Geregistreerd lid