het einde der tijd?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
easy
Geregistreerd lid

het einde der tijd?

Bericht door easy » vr 10 jun, 2005 18:20

ik vraag mijzelf af of dit nep is..gezien de schaduwen denk ik niet!

http://www.flightlevel350.com/public_vi ... 95&pic=765

De mensen in deze boeing hebben trouwens ook DOODSANGSTEN uitgestaan :shock:

http://www.flightlevel350.com/public_vi ... 78&pic=116

Ik heb op Lissabon zelf ook een keer een tussenlanding gemaakt, en wow dat was echt een bumpy ride.

Erg leuke site :wink:

Derek
Geregistreerd lid

Re: het einde der tijd?

Bericht door Derek » vr 10 jun, 2005 18:40

Ik geloof wel dat het echt is, heb zo'n soort zelfde filmpje eerder gezien
Wat betreft het tweede filmpje .. echt kunstenaars die piloten. 8)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 10 jun, 2005 18:43

SXM airport (onzer st maarten) is inderdaad zo dicht op het strand.

dat van die tap betwijfel ik echter ... :shock:

zelf wel in de Filippijnen een defecte linker motor gehad tijdens de start in een afgetrapte B737-200 (nog met die sigaar motoren)

afbreken, taxien van de baan af, links/rechts individueel testen full blast, OK en zonder technische inspectie weer terug de baan op... :?

vervolgens zit je al niet lekker, is er bij aanvliegen vlak voor landing een 180 graden draai (vrijwel vol op z'n kant zo scherp (ivm bergen) - einde draai is ie nog niet recht, terugdraaien en we dalen maar... net alsof het toestel ging torderen....

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » vr 10 jun, 2005 20:53

jelger schreef:SXM airport (onzer st maarten) is inderdaad zo dicht op het strand.

dat van die tap betwijfel ik echter ... :shock:

zelf wel in de Filippijnen een defecte linker motor gehad tijdens de start in een afgetrapte B737-200 (nog met die sigaar motoren)

afbreken, taxien van de baan af, links/rechts individueel testen full blast, OK en zonder technische inspectie weer terug de baan op... :?

vervolgens zit je al niet lekker, is er bij aanvliegen vlak voor landing een 180 graden draai (vrijwel vol op z'n kant zo scherp (ivm bergen) - einde draai is ie nog niet recht, terugdraaien en we dalen maar... net alsof het toestel ging torderen....
Maar je hebt het in ieder geval overleeft!! Klinkt wel erg eng!!

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 11 jun, 2005 11:22

die piloot in het tweede filmpje reageert te laat om de corrigeren voor de zijwind waardoor hij juist de beweging versterkt ipv uitdempt. erg verstandig om dan maar een doorstart te maken om het nog een keer te proberen :P

het moeilijkste civiele vliegveld om te landen was het oude vliegveld van Hong Kong (Kai Tak, gesloten in 1998) waar alleen vliegers op mochten landen die speciaal voor landingen op dit vliegveld getraind waren. Deze vlieger komt niet goed binnen en moet ook een doorstart maken. Halverwege zie je op de achtergrond een groot rood-wit geblokt bord op de zijkant van de berg; tijdens de approach moeten ze daar recht op af vliegen om op een gegeven moment een bocht naar rechts te maken (filmpje begint bij deze bocht). Tijdens dat eerste gedeelte van de approach vliegen ze dan letterlijk tussen de wolkenkrabbers, jammer dat je dat niet ziet...

de allermoeilijkste landingen zijn nog altijd die op een vliegdekschip... :D

Derek
Geregistreerd lid

Bericht door Derek » za 11 jun, 2005 11:26

de allermoeilijkste landingen zijn nog altijd die op een vliegdekschip... :D
Als het goed is zullen vele passagiers een andere eindbestemming hebben :D

En i.p.v. het vliegveld midden in de stad, hebben ze daar nu toch een wegzakkend vliegveld midden in de zee? :lol:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 11 jun, 2005 11:28

Derek schreef:...En i.p.v. het vliegveld midden in de stad, hebben ze daar nu toch een wegzakkend vliegveld midden in de zee? :lol:
volgens mij wel. Trouwens, Kai Tak was ook een vliegveld in de zee hoor! ;)

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 11 jun, 2005 11:29

Ik geloof dat 2e filmpje wel hoor. Zie het regelmatig gebeuren dat vliegers koste wat koste proberen te landen en pas in een heel laat stadium een doorstart maken (of niet).

Heb thuis nog wel een paar mooie, zal wel eens zoeken.

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » za 11 jun, 2005 12:13

Heb op lissabon eens angstige momenten gehad bij het landen. De vleugeltips gingen zo heen en weer (net als op het filmpje) dat ik het gevoel had dat het niet ging lukken, echter toen op het allerlaatst de piloot het toestel even steady kreeg gooide hij het toestel echt maar dan ook echt met een smak op de landingsbaan......oefff! Volgens mij is dit ook de reden van de faro crash geweest?

Eigenlijk moet ik niet naar deze filmpjes kijken, na tientallen keren gevlogen te hebben heb ik nog steeds een (gezonde) vliegangst :D

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 11 jun, 2005 12:40

RoccoH schreef:reageert te laat om de corrigeren voor de zijwind
Als ik de nadering zo zie, had hij/zij al eerder last van de wind. Zat behoorlijk aan de hoge kant.

Kijkend naar de opstuurhoek (richting waar het vliegtuig naar toe wijst tov gevlogen richting, agv wind) staat er een gigantische wind met windstoten (daarom schommelt hij/zij zo). Eenmaal bij de baan ziet het eruit alsof hij/zij nog steeds last heeft van die windstoten. Dan kan je doen wat je wilt maar je krijgt het vliegtuig nooit aan het dek. En dan nog moet je je afvragen of je dat wilt met zo'n zijwind op een zeiknatte baan.

@easy:
the crash bij Faro was ook in heel slecht weer. Maar daar is een microburst de schuldige. Mircoburst is een hele sterke lokale valwind. Hierbij daalt de lucht heel erg snel en gaat bij het bereiken van het aardoppervlak alle kanten op. Op het moment dat je dit met een vliegtuig tijdens de nadering tegenkomt zie je eerst een hele sterke toename van de headwind (te zien door toename van de vliegsnelheid). In het midden van de microburst krijg je te maken met de dalende lucht (hier zal je dan harder naar beneden gaan, en kan je niet altijd voor corrigeren). In het laaste stadium krijg je te maken met de sterke rugwind. Dit heeft voor het vliegtuig het gevolg dat de vliegsnelheid gevaarlijk (te) laag wordt en dat het al snel dalende vliegtuig nog harder gaat dalen. Als men zoals bij de Faro crash reeds in een laat stadium van de nadering zit dan, is het helaas einde verhaal.

Goed voor jou om te weten, dat de meeste moderne machines en vliegvelden een detectiesysteem hebben voor dit soort omstandigheden zodat er in een stadium besloten kan worden om niet te beginnen met naderen of om een doorstart te maken.

Ps als je een lichte (gezonde) vliegangst hebt is het misschien leuk om een keer een vliegles te nemen op een hele mooie dag. (Wil ik em wel geven :twisted: )

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » ma 13 jun, 2005 22:23

Hoi Erik,

Ik heb anderhalf jaar geleden serieus overwogen om mijn vliegbrevet te halen. Ben in Hilversum en Lelystad wezen informeren naar de duur van de opleiding, kosten slagingskansen etc. Ik ben een redelijke adrelinefreak :wink: . Op Lelystad heb ik een proefles genomen. Ik had al twee keer eerder meegevlogen in een cessna maar dat was lang geleden. Het werd deze keer een pipercadet. Het kon mij echter niet boeien. Ik kreeg een hoog dobbergehalte daar bovenin. Het was net een bootje wat een beetje over de golven zwabbert :roll: . Ik kreeg niet een echte vliegkick en heb dan ook afgezien om de lange en kostbare route te nemen. Volgens mij begint het echte vliegen toch met twee motoren of een gulfstream of zoiets :D lekker door het geluid heen :twisted:

Nee, ik hou het wel bij vliegen in mijn eigen Saabje, die loopt trouwens veeel harder dan een cessna...hahaha :-P+

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 13 jun, 2005 22:56

easy schreef:Volgens mij begint het echte vliegen toch met twee motoren of een gulfstream of zoiets
om daarmee te kunnen vliegen zal je toch op zo'n kleintje moeten beginnen.

Maar als ik eerlijk ben. Heb laatst weer eens met zo'n klein kistje gevlogen enne.........het was wel grappig, maar het heilige vuur is wel weg. Het leuke is dat je (binnen redelijke grenzen) redelijk kan doen wat je wilt. Maar toch de snelheid, het gewicht en de apparatuur van mijn dagelijkse vervoer prefereer ik toch :wink: .

Plaats reactie