Bandenspanning

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
S@@bman
Geregistreerd lid

Bandenspanning

Bericht door S@@bman » ma 19 feb, 2007 19:23

Ik heb vorig jaar een set TRX banden op velgen gekocht.
Een paar daarvan zouden volgens de verkoper leeglopen na een tijdje, maar eenvoudig te repareren zijn bij de bandenboer.

De velgen hadden lang niet meer onder een auto gelegen en de banden hebben sinds ik ze kocht een tijdje niet op de juiste spanning gestaan.

Toen ik bij wijze van proef alle banden op spanning bracht, bleek een paar dagen later al dat er een paar wat lucht verloren hadden.
Die heb ik dan maar laten repareren, maar tot mijn grote verbazing gaan deze exemplaren ook flink af nu ze onder mijn auto liggen :shock: .

Nu luidt mijn vraag: kan het zijn dat dat vanzelf nog betert omdat de banden lang niet meer zoveel gewicht hebben moeten dragen?
M.a.w. gaat dit over als ik ze nog een paar keer op spanning breng of zijn ze gewoon niet goed gerepareerd?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 19 feb, 2007 20:51

Zaten er gaten in, of zijn de ventielen vervangen?

Doe je ook netjes je dopjes op de ventielen?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 19 feb, 2007 20:56

taaffert schreef:Zaten er gaten in, of zijn de ventielen vervangen?

Of zijn de velgen geoxydeerd? :?
En dan bedoel ik waar de band op de velg 'ligt'. :wink:
Dat kan trouwens ook het geval zijn bij de 'tube-less'-ventielen. :wink:
Of je zou binnenbanden moeten hebben.
Maar dat is weer iets dat officiëel niet mag in combinatie met 'tube-less'-banden. :(

Groeten.:D

De900C-GAS

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 20 feb, 2007 14:26

taaffert schreef:Zaten er gaten in, of zijn de ventielen vervangen?

Ik denk niet dat er gaten in zaten, maar dat er enkel lucht ontsnapte aan de zijkanten waar de band de velg raakt.
Daar is rubber (of iets dergelijks) op gesmeerd.

De ventielen zijn niet vervangen en de dopjes zijn goed aangedraaid.
Wel zijn er van die oppervlakkige scheurtjes zichtbaar, maar dat zou geen probleem zijn volgens de bandenman.

Maar nu weet ik nog steeds niet of er verbetering mogelijk is als ze een aantal keer terug op spanning gebracht zijn, als gevolg van lang niet gebruikt te zijn.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 20 feb, 2007 14:33

velgrand is waarschijnlijk geoxideerd en met afzetting van plaksel resten... waardoor de bandniet goed meer in rand sluit

dit is bij mijn 83 er destijds ooit zo opgelost bij de vorige eigenaar dat men maar een binnenband [in te grote maat nota bene] in de band heeft gelegd zodat ie niet meer leegloopt ipv de echte ziekte te bestrijden

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 20 feb, 2007 14:34

jelger schreef:velgrand is waarschijnlijk geoxideerd en met afzetting van plaksel resten... waardoor de bandniet goed meer in rand sluit

dit is bij mijn 83 er destijds ooit zo opgeslost bij de vorige eigenaar dat men maar een binnenband [in te grote maat nota bene] in de band heeft gelegd zodat ie niet meer leegloopt ipv de echte ziekte te bestrijden
Maar dat is dan wel op te lossen met dat rubber goedje, denk je?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 20 feb, 2007 14:35

nee.. de velgrand moet afgeslepen/geschoond worden.. een goede bandentoko kan dat.

gewoon weer strak maken zodat de band in de rand sluit. ik had in italie in 2005 een lekke band en toen kwam dat aan het licht.. hebben ze meteen dat gedaan.

edit : ah, ik zie dat een forummer voor mij al de suggestie heeft gedaan ;-)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 14:47

S@@bman schreef:De ventielen zijn niet vervangen en de dopjes zijn goed aangedraaid.
Wel zijn er van die oppervlakkige scheurtjes zichtbaar, maar dat zou geen probleem zijn volgens de bandenman.
Kán geen probleem zijn.
Ik weet wel dat dat de reden is dat mijn banden er nu (nog 5mm profiel) onder vandaan gaan.
Mijn voorbanden hadden dat ook en waren profieltechnisch op, tijdens het eraf halen van de band van de velg vielen de stukken rubber van de band af, terwijl ik ook dacht nog veilig op weg te zijn.

Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik heb er, ook i.c.m. de geoxydeerde velgranden (waarschijnlijk), geen goed gevoel bij.

TRX'en zijn leuk, maar denk ook aan je eigen veiligheid, heb je anders misschien foto's van de banden en velgen?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 20 feb, 2007 16:19

Ge-oxideerde velgranden zijn standaard bij oude lichtmetalen velgen. Krijg je er gratis bij :wink: . Het wordt nog erger als er in het verleden slaglood is toegepast. Ook al was dit speciaal voor LM velgen. De laklaag is beschadigd dus krijg je oxidatie onder de lak. Voor de delen van de velg die in het zicht zitten is dat niet erg. Alleen maar lelijk. Maar aan de binnenkant van de velg waar de band raakt is het desatreus voor de afdichting. De enige remedie is de banden er af halen en de velgrand opschuren tot alle oxidatie weg is en dan conserveren met lak, vet of vaseline oid. Er bestaat speciale "bedsealer", maar daar heb ik geen succesvolle ervaringen mee.

Doorrijden en hopen dat het over gaat is zinloos want de oxide wordt alleen maar erger.

Na reparatie heb je weer prima velgies met bandjes, maar de kans dat het terugkomt is best groot. Hangt van je conserveringsinspanningen af.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 05 mar, 2007 20:28

paul99gl83 schreef:Ge-oxideerde velgranden zijn standaard bij oude lichtmetalen velgen. Krijg je er gratis bij :wink: . Het wordt nog erger als er in het verleden slaglood is toegepast. Ook al was dit speciaal voor LM velgen. De laklaag is beschadigd dus krijg je oxidatie onder de lak. Voor de delen van de velg die in het zicht zitten is dat niet erg. Alleen maar lelijk. Maar aan de binnenkant van de velg waar de band raakt is het desatreus voor de afdichting. De enige remedie is de banden er af halen en de velgrand opschuren tot alle oxidatie weg is en dan conserveren met lak, vet of vaseline oid. Er bestaat speciale "bedsealer", maar daar heb ik geen succesvolle ervaringen mee.

Doorrijden en hopen dat het over gaat is zinloos want de oxide wordt alleen maar erger.

Na reparatie heb je weer prima velgies met bandjes, maar de kans dat het terugkomt is best groot. Hangt van je conserveringsinspanningen af.
Ik ben nog eens bij de bandenman langs gegaan en wat blijkt?
De twee banden die ik al binnen had gedaan, zijn al op die manier behandeld!
De band is dus van de velg gehaald, velg schoongemaakt, de band terug erop gelegd en vloeibare rubber aangebracht als dichting aan de zijkant.
Dat blijkt dus niet te helpen.

Ik heb besloten om dan maar binnenbanden er op te laten leggen.
Dat viel nog enigszins mee qua prijs.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 05 mar, 2007 22:32

Hoi S@@bman,
Ik begrijp dat gekozen hebt voor het gecombineerd monteren van banden plus binnenbanden, da's begrijpelijk maar toch een soort van jammer.
De huidige banden worden niet meer gemaakt voor binnenbanden, eigenlijk was het uit de tijd van de "humploze" velgen en de diagonaalbanden terwijl nu nagenoeg uitsluitend tubeless radiaalbanden worden toegepast op dubbele humpvelgen.
Het toepassen van een binnenband is echt een lapmiddel, alleen een deugdelijke reparatie middels plakker of "parapluutje" van de kapotte band of reparatie van de velg voldoet, er is tenslotte iets mis.
Het is idd de goedkoopste manier om een leeglopende band weer luchtdicht te maken, echter, door de wrijving tussen binnen en buitenband wordt extra warmte opgewekt en dat kan weer leiden tot een "klapband".
In tegenstelling tot een tubelessband die bij doorprikken met een niet te groot scherp voorwerp zal leeglopen kan een band met binnenband de lucht snel verliezen.
Als noodoplossing of evt een aanhangertje kan het een prima oplossing zijn maar voor dagelijks gebruik in een tubelessband...
Het is een worst-case-scenario maar wel iets om over na te denken.
Heeft de bandenman je deze keuze geadviseerd?
Waarom niet gekeken waar de lucht ontsnapt door bijv de band op de velg onder te dompelen in water of evt water langs de velgrand te laten lopen? Op deze manieren is een lek doorgaans zo gevonden. Je kan ook lekspray gebruiken.
Suc6,
Cornell

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 05 mar, 2007 22:49

sb153b schreef:Hoi S@@bman,
Ik begrijp dat gekozen hebt voor het gecombineerd monteren van banden plus binnenbanden, da's begrijpelijk maar toch een soort van jammer.
De huidige banden worden niet meer gemaakt voor binnenbanden, eigenlijk was het uit de tijd van de "humploze" velgen en de diagonaalbanden terwijl nu nagenoeg uitsluitend tubeless radiaalbanden worden toegepast op dubbele humpvelgen.
Ja, weet ik.
Het toepassen van een binnenband is echt een lapmiddel, alleen een deugdelijke reparatie middels plakker of "parapluutje" van de kapotte band of reparatie van de velg voldoet, er is tenslotte iets mis.
Het is idd de goedkoopste manier om een leeglopende band weer luchtdicht te maken, echter, door de wrijving tussen binnen en buitenband wordt extra warmte opgewekt en dat kan weer leiden tot een "klapband".
In tegenstelling tot een tubelessband die bij doorprikken met een niet te groot scherp voorwerp zal leeglopen kan een band met binnenband de lucht snel verliezen.
Als noodoplossing of evt een aanhangertje kan het een prima oplossing zijn maar voor dagelijks gebruik in een tubelessband...
Ja, ook dat heeft hij me uitgelegd.
De velgen zullen dienen voor mijn 99 GL die zeker niet dagelijks (eerder wekelijks) zal worden ingezet.
Het is een worst-case-scenario maar wel iets om over na te denken.
Heeft de bandenman je deze keuze geadviseerd?
Dat heeft hij inderdaad gedaan.
Waarom niet gekeken waar de lucht ontsnapt door bijv de band op de velg onder te dompelen in water of evt water langs de velgrand te laten lopen? Op deze manieren is een lek doorgaans zo gevonden. Je kan ook lekspray gebruiken.
Suc6,
Cornell
Ik vermoed dat hij het zo ook gedaan heeft eigenlijk, maar dat heb ik hem niet gevraagd.
Dat je lekspray kunt gebruiken, wist ik eigenlijk niet.
Dat is natuurlijk ook wel het proberen waard.
Alleen beweerde hij dat er quasi zeker geen lucht ontsnapt aan de band zelf, maar alleen aan de rand die de velg raakt.
Vermits hij dat gefixt heeft vorige week, zal lekspray ook niet veel meer uithalen, vrees ik.

Het probleem is bovendien dat ik de banden daar al achtergelaten heb en ze misschien al een binnenband gekregen hebben intussen :? .
Misschien ben ik er iets te snel vanuit gegaan dat er geen andere optie was :( .
Ik was het ook een beetje beu aan het raken dat het nog steeds niet opgelost was.

Ik bel morgen wel even.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 09 mar, 2007 19:16

Ik heb intussen de gebruiksaanwijzing gelezen van zo'n lekspray en daar staat expliciet op vermeld dat de spray niet bedoeld is om banden te repareren aan de velgrand (wat bij mij dus duidelijk het geval is).

Ik ga dus toch voor de binnenbanden gaan...

Plaats reactie