2.9 V6 Diesel in Cadillac!

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Henk-Jan
Donateur
Donateur

2.9 V6 Diesel in Cadillac!

Bericht door Henk-Jan » do 08 mar, 2007 17:16

Cadillac komt in 2009 met een dieselmotor voor de nieuwe CTS. Het is een 2.9 V6 die deze week in Genève voor het eerst wordt getoond.

Het nieuwe dieselblok van General Motors heeft een inhoud van 2,9 liter. De turbodiesel levert 250 pk en heeft een koppel van 550 Nm, dat vanaf 2.000 toeren beschikbaar komt. Verder beschikt de motor over een commonrailsysteem met een druk tot 2.000 toeren. Net als bij de nieuwe 2.0 viercilinder diesel van GM is het Italiaanse VM Motori betrokken bij de ontwikkeling van de zware zelfontbrander. De Italianen produceren de motor in het Italiaanse Cento. Volgens GM kan de 2.9 V6 worden toegepast in een uitgebreide reeks aan modellen, met twee- of vierwielaandrijving. Het blok kan zo wel in de lengterichting komen te liggen als dwars geplaatst worden.

Afbeelding

Bron: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=6138

-------------------------------------------------------------------------------------

Dit is dus de diesel die waarschijnlijk ook in de SAAB 9-3 komt? En natuurlijk ook de 9-5? :shock: [/b]

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 08 mar, 2007 17:46

Krijg wel eens de indruk dat GM altijd achter de feiten aan loopt.
Zijn we hier al een beetje klaar met roetende diesels, en zijn echt innovatieve merken al met hybride, BIO power, bluetec diesels en andere nieuwe technieken in de weer, komt GM met NEWSFLASH weer een scheepsdizzel op de proppen... Zwaar geval van MTI (Mee Too Innovation)

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 08 mar, 2007 22:39

nelfrikandel schreef:Zijn we hier al een beetje klaar met roetende diesels
dat klopt volgens mij niet. De grote Duitse merken zijn met een campagne bezig om men in de VS in diesels te krijgen. Desbetreffende modellen hebben 'blue' in de naam (bv Mercedes E-klasse met Bluetec). Al is natuurlijk in de VS gemakkelijker wat mbt fuel economy te winnen.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 08 mar, 2007 23:00

Ik druk me misschien wat ongelukkig uit (zei de puist): Bluetec is een zeer innovatieve techniek die de emissie van dieselmotoren sterk vermindert, en valt dus in mijn opmerking onder moderne nieuwe technologieën, evenals bio power, hybride, en waterstof.

Dat GM/Cadillac nu een dikke dieselmotor zonder enige geavanceerde milieu- en emissiebesparende technologie (voor zover ik kan opmaken uit het artikel) "ontwikkelt" (lees: inkoopt), lijkt me vooral een "me too marketing" beslissing, in het kader van de zoveelste vruchteloze poging om het Amerikaanse premium Cadillac merk te kunnen laten concurreren op de thuismarkt van de 3 grootste duitse concurenten... Ik denk niet dat GM daadwerkelijk verwacht Cadillac Diesels in de USA te gaan verkopen... Bij Cadillac hebben ze nóg steeds slapeloze nachten van het avontuur met de Oldsmobile V8 Diesels uit 1979*.

* Wat een rampenmotor was dat. Bijna 5.8 liter V8, en minder presteren dan een merc 200D of een golfje 1.6D van toen. Ik kan het weten, we hebben zo'n brik gehad.

Klik hier om er een te horen

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 08 mar, 2007 23:18

General Motors has debuted a new 2.9-liter V6 turbo-diesel engine, destined to find its way into the 2009 Cadillac CTS. Indicating that it will be "sold mainly in Europe", GM have signalled their intentions to go after Europe's finest in the hotly contested executive saloon market with the powerful new engine.
Lees hier verder

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » vr 09 mar, 2007 9:22

Uiteindelijk moet een diesel gewoon aan de emissie eisen voldoen, met of zonder Bluetec, roetfilter of zoiets. En wat mij betreft, als je dat zonder filter en BLetec en weet ik veel wat voor elkaar krijgt, ben je een hele goeie. Uiteindelijk kun je filters en Buetec ook zien als 'lapmiddelen, omdat je het anders niet voor elkaar krijgt om aan de emissie eisen te voldoen. In de vrachtwagenwereld heeft DAF ook zo lang mogelijk geprobeerd om zonder electronica aan de emisie eisen te voldoen, omwille van de betrouwbaarheid.
En VM is niet de eerste de beste, die gasten lopen al heel lang mee. 250 PK en 550 Nm voor een 3 liter diesel zijn prima waarden.
Gauw in de 9-5 zetten met een automaat. Gaat ik mijn baas bij de volgende lease auto in een Saab schoenlepelen! :D

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 09 mar, 2007 9:47

Dat laatste ben ik het wel mee eens. En dan evt nog in de toekomstige 9-9x evt een geavanceerde 8 cylinder diezel (alhoewel, 250Pk is toch eigenlijk ook wel zat), tegen de tijd dat die 4e hands op de markt komen ben ik er weer bij. Hoef ik tenminste niet in de anders onvermijdelijke S-klasse of 7-serie te gaan rijden tegen de tijd dat ik wijs en grijs ben... :roll:

Blijf me alleen wél afvragen of het zinvol is om überhaupt Cadillac in de Europese markte te blijven proberen zetten, met of zonder oliestoker. Het design van de huidige generatie BLS/CTS/STS en zo is voor mij niet te pruimen, en die Escalade ramp moesten ze al helemaal niet toelaten. Alleen dat crossover ding SRX vind ik wel apart. Die met die drielieterdiezel is wel een auto die op zijn minst onderscheidend is...

Plaats reactie