'Las station'

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

'Las station'

Bericht door MvR » wo 06 mar, 2024 21:03

Vandaag het laatste deel van mijn 'las station' opgehaald. De vorige delen kwamen uit Brabant en Overijssel. De tafel die ik vandaag heb opgehaald, vond ik op Marktplaats bij een bedrijf in Gorredijk. In ieder geval werkt daar een Saab-liefhebber: er stond een brandweer-rode 9-5 Estate op de parkeerplaats

Daar hadden ze een bijna 100 kilo zware tafel voor me klaar staan. Met een vorkheftruck op de aanhanger. Omdat ik vorige maand een motortakel heb gekocht, hoefde ik me geen zorgen te maken over de manier waarop 'ie er weer van af moest!

Ben ik nu klaar? Nee. De tafel is goed gebruikt. De lak op het frame lijkt wel opgelost door remolie. Binnenkort een stevig stuk plastic op de grond en dan de tafel er op takelen, schoonmaken, schuren en iets doen qua conserveren. Ik kreeg de suggestie 'lijnzaadolie'. Iemand ervaring of suggesties? Daarna nog een bankschroef monteren en dan...

... maar eerst... verticuteren! Mijn grasveld schreeuwt om aandacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: 'Las station'

Bericht door Oosthoek » wo 06 mar, 2024 21:33

Ik zou de tijd steken in lassen. Dit ijzer is zo dik dat het er over 100 jaar nog staat, ook zonder lak.

Wil je goed oppassen als je met lijnzaadolie aan de slag gaat? Dit kan spontaan ontbranden als het in een doek zit en op een hoopje gelegd wordt. Dat zijn geen geintjes.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 06 mar, 2024 21:56

Jaha! Da's een goede van die olie en zelf-ontbranding. Die was ik dus ff kwijt!

Zo zie je in 1 zinnetje de kracht van dit forum. Dank voor je antwoord.

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » do 07 mar, 2024 12:47

Het begint een serieus project te worden. Benieuwd naar de vorderingen.
Zelf jaren een Chinees apparaat tot volle tevredenheid gehad en nu een van de Lidl 200 amp 4800W. Ook tevreden mee. Automatische laskap Lidl niet duur en gewoon goed.
Succes

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 07 mar, 2024 12:53

Ik oefen iedere dag een kwartier tot half uur. Laten we zeggen dat ik deze oefentijd nog wel nodig heb...

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 07 mar, 2024 15:13

Geen olie gebruiken. Nergens voor nodig. Die tafels gaan niet stuk en het heeft geen nut te oliën. Belangrijk is een stukje aan de zijkant blank flexen en daar je aardklem aan te zetten. of je last een lip aan je tafel voor de aardklem. Als je tafel wat groezelig is met de staalborstel erover of met de lamellenschijf licht schuren. Ziet je tafel er weer als nieuw uit. En een klein dompelbadje voor het afkoelen zou ook niet misstaan.

Leuk om te zien!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 07 mar, 2024 15:53

Dank allen voor de reacties. Ik ben vanmiddag even bezig geweest met remmenreiniger. Wel nodig. Alsof er lagervet over het metaal zit. Geeft niet, dan roest het daar ook niet. Ben nog niet klaar (de r/reiniger is op) en de papieren poetslappen breng ik maar naar het grofvuil. Die durf ik met goed fatsoen niet in de grijze Kliko te doen. :D

Iemand zei gisteren: als je een werktafel op kunt tillen, noem ik het geen werktafel. Nou, dan is dit wél een werktafel. Met twee handen één poot een stukkie van de grond. Dat is het dan.

Dat van die aardklem-lip is een goeie. Net als een koker waar de toorts in past. Het lasapparaat staat links van de tafel, Simpelweg omdat ik linkshandig ben en op die manier het meeste en makkelijkste bereik heb met de toorts. Iemand anders suggereerde 4 zwenkwielen onder te tafel om er een 360-graden tafel van te kunnen maken. Tot nu toe zie ik die noodzaak nog niet.

Vanmiddag weer stukkies las 'gelegd'. (Als oud-RotterdammerT is dat toch wel het dialect dat bij lassen hoort). Gaat steeds beter. Ik begin door te krijgen hoe het moet klinken om dan mooie lassen te zien wanneer de kap weer omhoog gaat.. Eerlijk, ik had niet gedacht dat ik lassen zo leuk zou vinden.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » do 07 mar, 2024 16:03

Heel mooi, zo'n werkbank ga je plezier van hebben.

m.b.t. lassen.. De laststand goed zetten dat je goed inbrand, maar er niet door, en dan met de draadsnelheid dat het lekker klinkt.
Volgens mij is het meest belangrijke om naar te kijken je smeltbad van metaal. Althans, zo ben ik bezig geweest. :lol:

Plaats reactie