afbroken bout

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

afbroken bout

Bericht door Sonab » wo 29 mar, 2023 17:52

Onder mijn niet-saab heb ik een afgebroken bout ontdekt (een van de vier bevestigingspunten van een metalen motor beschermingsplaat aan de onderzijde).
Je ziet het draadeind nog net tussendoor uitsteken (tweede foto). Hij is kennelijk ooit afgebroken.
Lekker diep zodat iets erop lassen in elk geval geen optie is, lijkt me.
Kan ik de bout met zoiets eruit krijgen? https://www.hbm-machines.com/nl/p/links ... sy-out-set
Of gewoon accepteren en een tiewrapje gebruiken (zoals het zat :roll: )?
Afbeelding

Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: afbroken bout

Bericht door Steve-O » wo 29 mar, 2023 18:36

- Met slagpen een kuiltje in het oppervlak van de bout slaan.
- 2 mm boortje nemen en met veel geduld een stukje inboren (niet te hard duwen! lage toeren)
- 3 mm boortje nemen en met veel geduld een stukje in boren (niet te hard duwen middelmatig snel toerenbereik kiezen)
- schroef met spitse punt nemen en die er een stukje indraaien
- plantenspuit gevuld klaarzetten
- met brander door de spleet vanaf de zijkant van de bout verhitten tot het rood opgloeit
- schroef aandraaien totdat het draadeind er aan de bovenzijde uitkomt (hou het in gelifte positie vast met een schroevendraaier)
- terwijl je de schroevendraaier vasthoudt, met plantenspuit door de spleet heen spuiten om het metaal af te koelen
- met magneet van bovenaf het losgekomen verwijderen

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 29 mar, 2023 18:55

Heb intussen een gaatje geboord van 4mm diameter (bout is m8).
Alleen niet goed gecentreerd én scheef, ziet de leek nu :-/

Afbeelding
Alleen ik bedenk me nu dat ik er dus een tap in kan draaien en dus ook een bout in de oude (vaste) m8 bout.
Dan zou ik de plaat in elk geval vast kunnen zetten :?
Ik ga voor m6

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 29 mar, 2023 19:11

En dat lukt... m5 opboren, m6 tappen.
Boutje zit alleen vrij los in de draad, vind ik.
Maar dat zet zich wellicht beter vast als het de plaat vastklemt?

Afbeelding

Afbeelding

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 29 mar, 2023 23:05

Je kunt de bout in de Loctite zetten, maar als je de M8 al zover hebt ingeboord, is helemaal uitboren al bijna gedaan...
Misschien lukt uitdraaien van de M8 ook door de M6 vol te smeren met secondelijm en ze dan samen eruit te draaien.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 30 mar, 2023 8:04

waarom geen uitboorsetje gebruiken? bij de gamma 15 euro -ook niet de beste kwaliteit maar het werkt-.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 30 mar, 2023 9:19

Ik zal eens zoeken, maar heb er gewoon nog geen ervaring mee.
Het probleem met uitboren lijkt me nu dat ik niet precies in het midden en ook niet loodrecht geboord heb.
Wijder verder boren kost vast en zeker de schroefdraad van de (vastgelaste) moer waar de bout in vast zit.
Om mijn rookie vragen te compenseren met een leuk plaatje hierbij een foto van het lijdend voorwerp:

Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 30 mar, 2023 10:13

Je hoeft helemaal niet te boren, slechte te verhitten en doordraaien. Je kunt het eventueel zelfs zonder verhitten proberen als er speling in de schroefdraad lijkt te zijn. In dat geval eerst roestvretende kruipolie inspuiten. Geduldig 15-30 minuten wachten en dan aandraaien i.p.v. losdraaien, dus.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 30 mar, 2023 11:01

Er is lichte speling in de schroefdraad van het nieuw getapt gat (geen idee waarom, ligt misschien aan de tap?). Maar de afgebroken bout zelf zit muur- en muurvast.
Ik heb voor ik het gat verder uitboorde naar de huidige toestand, eerst een m5 tapje gedaan, toen warm gestookt (eng: ging roken in de garage!) en er een een m5 boutje ingedraaid. Met de gedachte: tot die vast zit en dan zou doordraaien kunnen (!) resulteren in een naar boven loskomen van de afgebroken bout. Maar nee. Muurvast! Was eerder bang dat het m5 boutje zou afknappen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 31 mar, 2023 1:29

Mmm... heb je al een combinatie van 'slaan met een slagpen' en warmstoken-afkoelen-warmstoken-afkoelen geprobeerd. Hoe warmer je durft, hoe beter.

Maar voorfdat je een nieuwe poging waagt met hitte: Weet je wat er rookt en hoe je dat eventueel zou kunnen beschermen?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 31 mar, 2023 9:18

Eh, ik heb de beschermplaat gisteren eens even gemonteerd (met het nieuwe m6 boutje dwars door de oude m8 bout dus) en het geheel sluit als een kluis. Ik doe er niks meer aan :D
Ik ga jullie tips wel proberen te onthouden, want ik heb elders nog een andere bevestiging ontdekt die wat technische aandacht verdient :|

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 31 mar, 2023 13:35

:bluethumb: :O:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 31 mar, 2023 14:18

Die bevestiging heb intussen bestudeerd: Een soortgelijk beschermplaat, die ook met een M8 bout op een ingelaste moer bevestigd wordt.
Maar in dit geval ontbreekt de bout helemaal en de reden daarvoor is dat het schroefdraad in de moer dol is. Een tap erdoor heen halen lost het niet op. Kennelijk is het interne schroefdraad te ver heen.
Mijn redenering: als ik opboor naar 8,5 mm zou ik een tap van 10mm erin moeten kunnen draaien toch? Dan wordt vastzetten met een M10 bout mogelijk.
Please correct me if i'm wrong...

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » vr 31 mar, 2023 14:26

Steve-O schreef:
vr 31 mar, 2023 1:29
Mmm... heb je al een combinatie van 'slaan met een slagpen' en warmstoken-afkoelen-warmstoken-afkoelen geprobeerd. Hoe warmer je durft, hoe beter.

Maar voorfdat je een nieuwe poging waagt met hitte: Weet je wat er rookt en hoe je dat eventueel zou kunnen beschermen?
Inderdaad via warmstoken en afkoelen (gasbrander/plantenspuit). Op die manier gaan de moleculen bewegen ! 😛 Van uitzetten naar krimpen; en weer en weer. Komt er beweging in de materie (letterlijk te nemen) + spanningsverschillen (net als bij lassen). Het omgekeerde van ? Bijvoorbeeld het krimpen (het omleggen) van een metalen band om wiel van treinstel. Of heel vroeger 🤔: bij wielen van boerenwagens, rijtuigen.

Ik zou in plaats van een slagpen er (in het geboorde gat) een passende torx vastslaan. En daarop, haaks, een griptang klemmen. En losdraaien maar (gaan ! die banaan, nee die "verrotte" bout🤢). Bout eruit, yes !, blijft schroefdraad heel. Opzuiveren en een nieuwe bout erin draaien, voorzien van vet op het schroefdraad.

Ook hier, denk aan je eigen veiligheid, lijf. Draag een veiligheidsbril en hittebestendige handschoenen. Geen korte mouwen. Kwetsuren vermijden, preventief. Scheelt? Minstens het betalen eigen risico bij gedwongen bezoek aan ziekenhuis. Doet dan nog meer pijn...extra... financieel. 💰🤕

Plaats reactie