Youngtimer, dagwaarde en bijtelling. Hoe dan?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid

Youngtimer, dagwaarde en bijtelling. Hoe dan?

Bericht door MvR » wo 22 feb, 2023 20:06

Getriggerd door de 'wat als je 50 mille voor je Saab geboden wordt'-topic.

In dit topic wordt een paar keer de Saab als 'youngtimer' opgevoerd. Iets waar we ons (eigen bedrijf) nog nooit zo in hebben verdiept. Maar je moet ergens beginnen...

Nu staat er ergens in ons aller Hoge Noorden een auto die zijn hele leven in de buurt van Göteborg heeft rondgereden. En niet zo vaak uit de garage is gehaald. De teller staat ruim onder de 100.000 km. Midden jaren '90 van de band gekomen. En misschien wel interessant als youngtimer project. (Hoewel ik liever een auto uit veel noordelijker streken zou willen hebben ivm met strooizout. In het hoogste noorden strooien ze geen zout, maar goed. Je moet ergens beginnen... De auto staat niet op Tradera of Blocket. Dit is een via-via verhaal.

Laten we aannemen dat de auto, met alle kosten enz. Voor 15K op de oprit staat. Wrs kun je de auto ook voor dat bedrag verzekeren. Maar de klassieker-'waarde' is niet de dagwaard, lijkt me. Hoe bereken je dan de dagwaarde die van belang is voor de bijtelling?

Wie helpt me verder?

Menno

Robbert_s_
Geregistreerd lid

Re: Youngtimer, dagwaarde en bijtelling. Hoe dan?

Bericht door Robbert_s_ » wo 22 feb, 2023 20:17

Beste Menno,

Voor de bijtelling laat je een taxatie "waarde economisch verkeer"(WEV) maken. Die laat je ook factureren(opvoeren). Taxatie laag houden.

Daarnaast laat je een tweede taxatie doen voor de vervangingswaarde t.b.v. van je autoverzekering. Taxatie zo hoog mogelijk. De kosten voor die taxatie kun je niet aftrekken en de waarde doet niet ter zake voor je onderneming.

Bij interesse weet ik een taxateur voor je.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 22 feb, 2023 20:27

:applause: :applause:

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 24 feb, 2023 13:37

Ik gebruik altijd gewoon de marktwaarde zaols die bij wijkopenauto's.nl wordt geboden. Prijs opvragen en klaar en nog gratis ook. Wordt geaccepteerd door de accountant, want waarde in het economische verkeer

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » vr 24 feb, 2023 14:46

Guido900T schreef:
vr 24 feb, 2023 13:37
Wordt geaccepteerd door de accountant
Zonder flauw te willen doen: of de accountant het 'accepteert', is niet zo van belang. Het gaat erom wat de fiscus acceptabel vindt.
want waarde in het economische verkeer
'Waarde in het economisch verkeer' is een juridisch begrip. Kort gezegd komt het hierop neer: het bedrag dat de hoogst biedende persoon bereid is ervoor te betalen, onder normale marktcondities. WijKopenAutos.nl is niet de hoogst biedende persoon. Het is de laagst biedende. Om dan te zeggen dat dat 'dus' de marktwaarde is, is wel héél kort door de bocht. Ga jezelf maar na: bied jij je auto te koop aan op die site? Waarschijnlijk niet, omdat je het bod schandalig laag vindt en je denkt dat je er elders meer voor kunt krijgen. Dat 'elders' is - in juridisch opzicht - de waarde in het economisch verkeer.
Dat gezegd hebbende, het is een beetje lood om oud ijzer. Of een 20 jaar oude Saab nu 10, 12 of 15 mille waard is: voor de bijtelling heb je het dan over tientjeswerk. De kans dat de fiscus 'ingrijpt', is zo'n beetje nihil, want je bent een véél te kleine vis. En dan nog: in het ergste geval zegt de belastinginspecteur dat hij niet akkoord gaat met de door jou opgegeven waarde en doet hij een tegenvoorstel, waartegen je dan weer bezwaar kunt aantekenen. That's it. En met dát in het achterhoofd is de WijKopenAuto's.nl-waarde een prima uitgangspunt. Maar niet omdat het de marktwaarde is.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 25 feb, 2023 21:05

Wij kopen auto's is een platform waar autobedrijven kunnen bieden op je auto. Een soort veiling dus. De biedperiode is ongeveer 10 dagen.

Ik denk verder dat de autobedrijven in het algemeen een prima beeld hebben van de markt. Ze bieden natuurlijk wel met inkoopprijzen, maar nergens in de wet staat dat de verkoopprijs van de autohandelaar aan de consument de uiteindelijke waarde in het economisch verkeer moet zijn.

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » za 25 feb, 2023 22:08

Toevallig ben ik fiscalist en heb ik ook een eigen zaak waar de Saabs aan zijn toegerekend.

Yougtimer regeling is tweeledig: btw en inkomstenbelasting. Beide regelingen staan goed uitgelegd op de site van de belastingdienst.

Dan de bijtelling voor de inkomstenbelasting: deze is bij een auto ouder dan 15 jaar 35% van de waarde in het economisch verkeer. Onderwerp van deze topic.

Dat is de waarde die je normaal krijgt als je je auto verkoopt. Hierboven zie je een discussie wat dat dan is. De laagst biedende partij vs normale verkoop. Ik als fiscalist ga ervan uit dat de WEV : de hoogste bieder is. De belastingdienst schrijft het voorzichtiger op: de prijs die u normaal zal krijgen als u de auto verkoopt....

Ik vind het zelf, met alle respect en prikkelend bedoeld, een kruimelwerk discussie. Ik vermoed namelijk niet dat de inspecteur in gaat zetten op een waarde van 10.000 ( inkoop handel) of 12.000 ( verkoop aan particulier). Ik meen ooit gelezen te hebben (en kan dat nu niet snel terugvinden) dat het percentage van 35% ervan uitgaat dat de auto nog voor een heel groot deel zakelijk wordt gebruikt. Stel dat je de auto uiteindelijk alleen maar prive rijdt, dan loop je daar een risico dat er meer wordt bijgeteld of gewoon de kosten van de auto op de zaak worden geweigerd. Ik weet niet of deze soep daadwerkelijk zo heet wordt gegeten. Maar echte grensgevallen worden aangepakt door een oplettende inspecteur. Houd het gewoon redelijk en uitlegbaar zou ik zeggen.

Een andere discussie is de afschrijving op een Saab. Normale auto's schrijf je af in 5 jaar rekening houdend met een restwaarde. Hier zie ik ook een goede discussie ontstaan... Wat is de restwaarde? Afschrijven op een Saab 900 classic die in de huidige markt alleen maar meer waard wordt?? Ik zie het niet zo snel gebeuren.

Wellicht helpt dit je verder in de overwegingen.

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » za 25 feb, 2023 22:27

En hoe zit het met die 1,7% of 2,5% van de nieuwwaarde die je jaarlijks moet betalen bij de BTW-aangifte van Q4?
Betekent dat ik bij de in die periode af te dragen BTW, dat percentage van de nieuwwaarde jaarlijks moet afdragen?

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » za 25 feb, 2023 22:48

Rik H. schreef:
za 25 feb, 2023 22:27
En hoe zit het met die 1,7% of 2,5% van de nieuwwaarde die je jaarlijks moet betalen bij de BTW-aangifte van Q4?
Betekent dat ik bij de in die periode af te dragen BTW, dat percentage van de nieuwwaarde jaarlijks moet afdragen?
Hi Rik, yup. Het is 2,7% van de catalogusprijs inclusief btw en bpm. Mijn probleem was: vindt deze prijs maar van een auto die 25 jaar oud is.... Deze geef je aan bij de laatste btw aangifte van het jaar. In mijn situatie vreet deze bijtelling alweer aardig het btw voordeel (teruggaaf btw op de tankbonnen en factuur monteur) op. Een btw voordeel ervaar ik niet op een auto die gewoon regulier onderhoud nodig heeft.

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » za 25 feb, 2023 22:54

Dank Ernst-Jan.
Heb afgelopen jaar aardig wat aan de 900 ng laten versleutelen, dus dat bij mij bij kan het uit.
Ben het alleen wegens onduidelijkheid over deze regeling vergeten bij de laatste BTW aangifte, maar ik las op de site van de belastingdienst dat je het bij de eerste aangifte van het jaar nog kunt betalen, als het bedrag onder de €1000,- ligt.

sjares
Donateur
Donateur

Bericht door sjares » zo 26 feb, 2023 0:06

Rik H. schreef:
za 25 feb, 2023 22:54
Ben het alleen wegens onduidelijkheid over deze regeling vergeten bij de laatste BTW aangifte, maar ik las op de site van de belastingdienst dat je het bij de eerste aangifte van het jaar nog kunt betalen, als het bedrag onder de €1000,- ligt.
Makkelijker nog: je dient over heel het jaar een suppletie in. Geen noodzaak inderdaad; je kunt het in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar ook verrekenen. Ik vind dat laatste altijd er onoverzichtelijk voor je eigen administratie.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 26 feb, 2023 14:21

Hoe werkt dit alles met de youngtimer regeling eigenlijk als je halverwege het jaar van auto wisselt?
Bv. in 2021 ga je auto 1 op de zaak rijden. Dan in juni 2022 komt auto 2 ervoor in de plek. Hoe ziet de opgave voor 2022 er dan uit?

De Roest
Geregistreerd lid

Bericht door De Roest » zo 26 feb, 2023 15:14

Ik meen dat dat allemaal dan tijdsevenredig wordt berekend en verwacht dat de 500 km voor geen bijtelling bij elkaar wordt opgeteld. Ik meen dat op de pagina van de belastingdienst dit ook uitgewerkt staat.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » zo 26 feb, 2023 15:17

Ick ende zal er eensch snuphelen...
Dank!

Plaats reactie