Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 17 nov, 2021 10:01

Mee eens hoor: en idd OV (bijna) gratis maken. Moet je zien wat dat doet met het autogebruik.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » wo 17 nov, 2021 13:51

[q]

:green_many: :green_many: :green_many: :green_many: :green_many:


Overigens GRATIS bestaat niet :!:
Laatst gewijzigd door Vyv op do 18 nov, 2021 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 17 nov, 2021 13:59

Voor de minder oplettende lezer: (bijna).
Wanneer we die F35 s verkopen kost het ons ook niks (dat laatste bedoelde je waarschijnlijk) !
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » do 18 nov, 2021 0:06

Motie aangenomen :wink:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » do 18 nov, 2021 8:03

De cu segers (niet helemaal mijn partij) heeft via een uitgelekt memo (in de trein laten liggen) laten
weten de kinderopvang (bijna) gratis te willen laten zijn.
Voorbeeld: in Frankrijk ben je voor 10 euro per dagdeel per kind klaar en krijgen ze voor
3 euro extra een 3-gangen maaltijd. En passant (!) worden ze ook nog netjes opgevoed op school: tutoyeren is er niet bij en 'ecoutez toi' wel.
Straks weer op lpg naar school (ja hij studeert nog) want een ev valt ver buiten mijn budget / minimum loon. Sowieso ben ik voor een hybride ook nog eens.
Maar :offtopic: inmiddels?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » do 18 nov, 2021 10:46

Gratis openbaar vervoer is alleen effectief in de stedelijke gebieden.
Op je platteland en in de dorpen ben je afhankelijk van een auto.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door coppe218 » do 18 nov, 2021 11:04

Idd. Mijn zoon heeft zijn vriendin op 35 km . Rijdt in een half uur ernaar toe. Kiest er vaak voor om haar op te halen en terug te brengen ipv dat ze het OV gebruikt. Enkele reis kost haar namelijk 1 uur en driekwartier....
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 412
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Gerardus » do 18 nov, 2021 11:37

Dit is herkenbaar, mijn week was eerder ongeveer 35 km afstand van huis. met de auto was ik in 35 min op de plaats van bestemming. Toen ik een keer met het openbaar vervoer moest gaan duurde de reis inclusief overstappen en wachten it en thuis 1 1/2 uur.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » do 18 nov, 2021 13:36

GEWELDIG NIEUWS voor (SAAB) PETROL heads:

Toyota wil samen met Subaru, Mazda, Kawasaki and Yamaha de ICE cash cows levend houden.

Jongens-O, wie weet komen ze ooit nog met een universele H2 ombouwkit als fossiel niet meer mag.
Denk je eens in: jullie Saabs gewoon lekker ouderwets pruttelend op waterstof uit Marokko.
Inclusief NOx en andere troep uit de uitlaat en grote tanks in de kofferbak. Is dat niet de gedroomde toekomst?

OF: Keer terug naar de elektrische werkelijkheid als je verder leest.

VS: US$ 60 miljard voor 500.000 laadstations.

Nu mr. BIG OIL weg is, zit men in de VS weer op het juiste spoor met investeringen in een elektrische toekomst.
Circa US$ 60 miljard gaat naar de bouw van circa 500.000 laadstations.
Inclusief uitbreidingen van het elektriciteitsnetwerk.

Hergebruik van EV accu's als buffer in het elektriciteitsnetwerk is een commercieel succes:


https://insideevs.com/news/548280/energ ... batteries/

De eerste accu uit de RECYCLING fabriek Revolt Ett van NorthVolt:

https://www.greencarreports.com/news/11 ... ese-cobalt

Laden binnen een minuut met de GEELY wisseltruc:
Geely heeft plannen voor een groot netwerk van wisselstations in China. Binnen een minuut de lege accu eruit, een volle erin.
In eerste instantie bedoeld voor bedrijfsmatig gebruik door fleetowners.
https://www.greencarcongress.com/2021/0 ... geely.html

Laden in enkele minuten met meer vermogen:
Ford en Purdue universiteit doen samen de engineering van een 2500A oplaadkabel. Engineering, dus hoe de kabel wordt gebouwd.
Doel: 2000 kW voor EV opladen in enkele minuten.
https://www.greencarcongress.com/2021/1 ... urdue.html

Laden zonder kabel:
Vw heeft samen met VS overheidslab ORNL en UT Knoxville 120kW bereikt bij het draadloos opladen van een Taycan. Rendement: 97%.
Het maximale laadvermogen van de Taycan (300 kW) in binnen bereik. Laadtijd: 80% in 10 minuten.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... 10-minutes

Trans VS trip (4000km+) : totale tijd aan de lader minder dan 8 uur met een KIA EV6. Verslaat Tesla met meer dan 5 uur.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 412
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Gerardus » do 18 nov, 2021 14:10

Ik zit dagelijks in de werkplaats en krijg de hele meuk vam oud tot nieuw onderhanden.
Nu al voor diverse merken zijn onderdelen niet of slecht leverbaar.
Gebruikte onderdelen zijn ook schaars, en dan rijden de klanten weken rond in een vervangend vervoer auto.
De klanten met een Tesla moeten nagenoeg voor alles naar hun Tesla stealer.
Binnen deze groep zitten een aantal spijtoptanten met lease constructies, subsidie en ondernemers regelingen lukt het nog wel, daarna is de motivatie op.
Verder wel klanten met hybride voertuigen en een enkele Prius rijder.
De gemiddelde klant van een garage in een dorp koopt geen auto’s in de Tesla prijsklasse of zelfs niet lager.
Ik spreek dan van lokaties in de provincie dus niet de grote steden.
Mensen zijn op dit moment blij dat ze de week doorkomen met hun werk, en alle sores op gebied van de huidige pandemie. Dat is wat ik terug krijg in gesprek met hun.
Ondertussen gaan de ontwikkelingen gewoon door dat begrijp ik goed, de prijs van de brandstof is momenteel bijna een uurprijs geworden, na de pauze is er soms weer een cent bij, we hebben ook een pompstation vandaar.
Een nieuwe monteur is niet te vinden althans een goede.
Vakmensen zijn steeds schaarser geworden dat merk ik op alle gebied, in deze regio zijn de wachttijden voor een timmerman al maanden, voor een verbouwing durft de aannemer geen prijs meer vast te leggen.
Ben dan ook razend nieuwsgierig hoe ze alle nieuwe infrastructuur en vervoer ontwikkelingen willen uitrollen, of zou het zo zijn dat brandstof steeds duurder gaat worden en “gewone” burger voor alles op gaat draaien?
Dat gaat een flinke kostenpost worden; electrisch rijden, warmtepomp, zonnepanelen en nog wat electrische gadgets.
De zorg staat momenteel op instorten, volgens mij is gezondheid en burgers die “lekker in hun vel zitten” het grootste goed in een samenleving.
Laatst gewijzigd door Gerardus op do 18 nov, 2021 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » do 18 nov, 2021 16:19

Het OV op het platteland was vroeger beter. Maar de meeste busverbindingen zijn wegbezuinigd of versoberd. Allemaal door de privatisering. Ik ken nog de tijd van elke 10 of 15 min een bus tussen Assen en Groningen. Er is vandaag nog veel te verbeteren in het OV.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » za 27 nov, 2021 14:52

Hoewel op sites als "klimaatakkoord.nl" waterstof wordt aangeprezen beneden het niveau van wasmiddelreclame,
zijn bedrijven in de Rotterdamse haven een stuk realistischer over de mogelijkheden en afzetmarkten in 2050.

DE ROTTERDAMSE WATERSTOFINDUSTRIE VERWACHT IN 2050 ALLEEN GROOTVERBRUIK IN DE CHEMIE.

Een aantal bedrijven in de Rotterdamse haven bereiden zich voor op opslag, transport en doorvoer van waterstof.
Om klaar te zijn voor de import in 2025:

"Several Rotterdam terminals to be ready for hydrogen imports by 2025"

https://www.greencarcongress.com/2021/1 ... erdam.html

Naar verwachting zal circa 90% van 20 megaton in 2050 per jaar als laag rendement waterstof met schepen worden aangeleverd.
De havenindustrie verwacht dat het overgrote deel naar de chemie in de EU zal gaan. Limburg, Ruhrgebied ...

WATERSTOF UIT WINDENERGIE VAN DE NOORDZEE
Een deel (10%) van de waterstof zal in de haven van Rotterdam worden geproduceerd met energie van windmolenparken op de Noordzee.
Als deze waterstof selectief gebruikt gaat worden voor aantal probleemzones in Nederland, en dan met name in de grote steden,
verdienen ze het label "verstandig en verantwoord" in Rutte terminologie. Mark, wel garanties goed schriftelijk vastleggen!
Je praatjes vullen geen gaatjes! De waterstof tombola en het "klimaatakkoord" van Yeşilgöz zijn te vrijblijvend.

Nog maar eens: de Gasunie en de Algemene Rekenkamer vragen aandacht voor de grote onzekerheden bij waterstofprojecten.

Jongens-O,
autorijden hoort niet bij "verstandig en verantwoord" gebruik van waterstof uit windenergie van de Noordzee.

P.S. 20 megaton waterstof per jaar staat calorisch gelijk aan het totale energieverbruik van Nederland.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door phanot » za 27 nov, 2021 15:54

Het zal een soort waterstofbenzine of synthetische benzine worden, aangevuld met batterijauto's.
Alles electrisch is wereldwijd niet te realiseren, Nederland is ook niet het middelpunt van de aarde, ondanks dat er een aantal wel hun dromen aan iedereen proberen op te dringen.
Voor waterstof zijn er trouwens 2 soorten die niets met elkaar gemeen hebben, behalve de brandstof, een brandstofcel motor en een meer conventionele motor
Laatst gewijzigd door phanot op zo 28 nov, 2021 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » zo 28 nov, 2021 14:07

Inderdaad. Het is praktisch uitvoerbaar. Als je kijkt naar het voorbeeld van 2500 ampere laden (quote Theun49) en je gaat daarmee rekenen, dan zie je dat het niet kan.

Bijvoorbeeld:

- 1 straat met 10 huizen elk huis 3 fasen van elk 16A = max 48A is 4800A voor de hele straat, maar er kan geen 2800A aan geen enkel huis geleverd worden.
- upgraden naar 3 fasen van elk 20A is mogelijk tegen een behoorlijke prijskaart (hoger zou ook kunnen, maar dan wordt elk huis een industriëele afnemer men navenant vastrechttarief. En dan kom je nog steeds niet aan je 2800A voor meerdere gebruikers gelijkstijdig, nog afgezien van het feit dat je daarvoor computersystemen moet inschakelen om te bepalen wie wanneer nog koffie mag zetten, water koken, stof mag zuigen of een was mag draaien.

Dus zo'n 2800A laadpunt is alleen commercieel op een beperkt aantal locaties mogelijk om niet hele woonwijken af te hoeven knijpen of erger.

Ok, je kunt theoretisch in elke straat meer en dikker kabels gaan leggen, maar het ontbreekt aan de grondstoffen daarvoor.

Dan zit je nog met het veiligheidsaspecten voor monteurs en bij problemen zoals overstromingen, electrische straling die van invloed is op het lichaam. En dit is wat er zo 1-2-3 in mij opkomt.

Maar drammers zullen er voorlopig nog wel blijven :wink:

Goed nieuws Theun49, dat die fabrikanten de ogen open houden voor milieuvriendelijk ontwikkeling van ICE-techniek!
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » zo 28 nov, 2021 14:20

Zo zullen er ook altijd structurele tegengassers blijven (ook een vorm van drammen). Maar dat is lastig erkennen of doorhebben als vooral een andere kant de boeman moet zijn. Zie de zelfverklaarde "wakkere" mensen die niet doorhebben hoe onkritisch ze zijn naar het eigen verhaal verblindt door een eigen gelijk. Ook dat zijn drammers. Drammen kan goed en functioneel zijn, maar kan ook een grote valkuil zijn.

Grote veranderingen zijn nog nooit zonder een vorm van drammen (negatieve lading, ik kies voor het positievere "doorzettingsvermogen") tot stand gekomen. Het is de aard van de zogeheten "comfort zones" om tegen te stribbelen.

Kritische kanttekeningen zijn nodig, overal en altijd. Dat is iets anders dan schaalbare en oplosbare uitvoering afwijzen.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie