Wat kun je doen om je Saab schadevrij te houden?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 17 nov, 2019 21:40

Hufterig gedrag in het verkeer neemt toe. Het aantal boetes daarvoor is de laatste drie jaar met twee derde gestegen.
Dat blijkt uit cijfers van het CJIB. Het wordt dus ook steeds lastiger om je Saab schadevrij te houden.

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen constateert ook steeds extremer gedrag in de auto.
"We worden steeds egoïstischer en individualistischer in het verkeer.''

Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Wat kun je doen om je Saab schadevrij te houden?

Bericht door Killercave86 » zo 17 nov, 2019 21:47

Misschien flauw maar door hem te schorsen en in de garage te zetten stof kleedje er overheen!

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » zo 17 nov, 2019 21:49

Blijkbaar niets dus als de wereld om je heen verandert. Tenzij je jezelf ook tot de groep hoort die verandert.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 17 nov, 2019 21:56

Ik merk dat ik bijv. zelf bij het naderen van een onverwachte file vaker de alarmlichten aanzet om achteropkomend verkeer te waarschuwen.
En dan hoop ik maar dat ze dat tijdig zien. En als ik een bumperklever achter me heb dan houd ik meer afstand op mijn voorligger.

jaKKer
Geregistreerd lid

Bericht door jaKKer » zo 17 nov, 2019 22:33

Een goede chauffeur kan fouten van medeweggebruikers oplossen.. niet laten opnaaien, goed opletten, goed anticiperen.. Dan moet je toch een eind komen?

900mofo
Geregistreerd lid

Bericht door 900mofo » zo 17 nov, 2019 22:40

RoelandV schreef:
zo 17 nov, 2019 21:56
Ik merk dat ik bijv. zelf bij het naderen van een onverwachte file vaker de alarmlichten aanzet om achteropkomend verkeer te waarschuwen.
En dan hoop ik maar dat ze dat tijdig zien. En als ik een bumperklever achter me heb dan houd ik meer afstand op mijn voorligger.
Die alarmlichten is inderdaad iets wat ik ook doe, vind dat meer mensen dit zouden moeten doen als er met hoge snelheid stilstaand verkeer word genaderd.
Maar, mocht het dan toch een keer fout gaan zit je toch in een SAAB 😉

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 17 nov, 2019 23:07

Ik parkeer regelmatig schuin als ik parallel parkeer, om de afstand van de bestuurdersdeur van de buurman/vrouw tot mijn flank iets te vergroten. Liefst parkeer ik helemaal niet parallel, behalve bIj Ikea in het familievak. Verder weg van de ingang parkeren, waar je nog vrij kan staan. (GAMMA/Hornbach)

Gepast afstand houden net als RoelandV.

Ook de knippers bij stilstaand verkeer ahead of extreme snelheidsdalingen van voorgangers.

Knipper wel eens met mijn mistlamp om aan te geven dat iemand langere tijd te weinig afstand houdt. Als reactie uitblijft of negatief is, kies ik al naar gelang de situatie naar langzamer rijden dat hj/zij me inhaalt, of met de turbo vooruitknallen en verder vooruit een nieuw plekje zoeken.

Auto's die (veel te snel naar rechts komen en je zowat (of echt) afsnijden terwijl beide baanvakken de komende kilometer leeg zijn naflitsen). Iemand moet dat tuig opvoeden, toch?

Mijn mislamp achter gebruik ik nauwelijks omdat bijna nooit zo dicht is dat de minder dan 50meter wordt gehaald. Mijn mistlampen voor gebruik ik naar eigen goeddunken regelmatig als bermlicht om aanrijdingen met dieren te voorkomen. Ze zijn zo afgesteld dat ze niet verblinden.

Ik knipper met groot licht naar van die køtvolvo's met het grootlicht op automaatstand, omdat hun sensorschakeling altijd te laat is met ze uit te doen. Probeer zelf altijd mijn grootlicht zo vroeg mogelijk te doven, en dat kan vaak door gebruik van mijn mistlampen.

Bij samenvoegende baanvakken hou ik altijd het ritsprincipe aan en gebruik het hele linker baanvak (zoals het hoort met aangepaste snelheid) en als ik zelf rechts rij hou ik telkens een hee auto afstand + een beetje (zoals het hoort) om de kans op filevorming te verminderen en sneller op te lossen. Helaas zijn er mensen met een laag IQ, een te klein piemeltje of met jaloerse inslag die dit nog steeds als voordringen beschouwen, of met twee man tegelijk van links naar rechts willen. Ik gebruik mijn richtingaanwijzer bij het naar rechts samenvoegen en druk door als de ruimte het toelaat. Iemand moet ze het toch goed voordoen. Ik vergeef het ze elke keer maar weer en tolereer hun gefoeter en getoeter, dat alleen al werkt therapeutisch. Als de ruimte het toelaat en gebaar ik ook de nr.2 om voor mij in te voegen om irritatie bij achterliggers te verminderen.

Ik klap mijn spiegels nooit in, omdat uitstekende spiegels net een paar cm meer afstand tot de rest van je carosserie oplevert. Liever de spiegel stuk dan een of mee lange krassen of deuken.

Mijn navigatie plaats ik links vooronder aan het raam als ik een met zuignap gebruik. En in de Brodit-houder als ik met mijn mobiel navigeer. Op die manier wordt mijn zicht niet of nauwelijk belemmerd, in tegenstelling tot de navi met een zuignap midden op de vooruit.

Ik gebruik mijn richtingaanwijzer naar links als ik driekwart rotonde neem en klik hem naar rechtsaf als ik eraf wil.

Verder is het balngrijk om duidelijk je positie op de weg te kiezen. Als je teveel rechts in het rechter vak rijdt, zul je merken dat inhalers te vroeg terug in jouw baan komen of rakelings langs je gaan. (Dit moet iets psychologisch zijn)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 18 nov, 2019 9:44

Steve-O schreef:
zo 17 nov, 2019 23:07
Verder is het balngrijk om duidelijk je positie op de weg te kiezen. Als je teveel rechts in het rechter vak rijdt, zul je merken dat inhalers te vroeg terug in jouw baan komen of rakelings langs je gaan. (Dit moet iets psychologisch zijn)
Leren motorrijders ook: midden op de baan rijden, ruimte innemen, aanwezig / zichtbaar zijn.

Verder is een goede remedie: heer in het verkeer zijn, gezond verstand gebruiken, anticiperen, rijdend en parkerend rekening houden met alle mogelijke soorten eventuele "mafklappers", jezelf inhouden bij asociaal gedrag van anderen en via een straal ongeëvenaarde turboacceleratie de lage voorhoofden een passend stukje achter je te laten.

Maar schade voorkomen is inderdaad onmogelijk.
Sprak laatst iemand die zelfs in zijn garage nog een balk op zijn gekoesterde auto zag vallen... :|

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 18 nov, 2019 21:21

Leen hem niet uit.

Parkeer op eigen terrein, het liefst in een garagebox.

Hou je beschermengel goed gestemd 8)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 19 nov, 2019 2:08

Ik rijd risicomijdender dan 10 jaar geleden. Ik vind het jammer dat als je in Nederland ruim voldoende afstand houdt (ook in de spits als iedereen dicht op elkaar rijdt) dat er wel weer iemand rechts voorbij knalt terwijl je een vrachtwagen inhaalt ofzo. Qua parkeren zet ik mijn auto altijd achteraan en bij voorkeur op een plek waar je maar aan 1 kant 'buren' hebt, dat is al 50% reductie. Helaas desondanks een paar weken terug toch weer een flinke schram en deuk opgelopen voor mijn eigen deur. Zo fijn, die buurtbewoners die niets om andermans bezit geven en zelf alleen leasebakken rijden waarbij kratjes boodschappen op het dak worden gezet en deuren dicht getrapt met de voeten, de auto nooit wassen, etc. Helaas heb je bijna nergens nog fatsoenlijk ruime parkeerhaventjes, het staat allemaal hutjemutje op elkaar om maar zoveel mogelijk auto's kwijt te raken.

Plaats reactie