Einde van de traditionele automerken en -identiteiten: een column op AW

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
jelger
Geregistreerd lid

Einde van de traditionele automerken en -identiteiten: een column op AW

Bericht door jelger » za 01 jun, 2019 18:36

Interessante column op Autoweek, die de spijker op de kop slaat

https://www.autoweek.nl/columns/artikel ... -zin-meer/

Afbeelding

RoelandV
Geregistreerd lid

Re: Einde van de traditionele automerken en -identiteiten: een column op AW

Bericht door RoelandV » za 01 jun, 2019 23:00

Ik denk dat het probleem is dat sommige automerken hun eigen identiteit zijn kwijtgeraakt.
Ter toelchting even twee voorbeelden.

Toen ik voor het eerst de Alfa Romeo Giulia (met achterwielaandrijving) zag kreeg ik het gevoel dat men een BMW-imitatie had ontworpen.
Tot overmaat van ramp kwam er geen Stationversie van de nieuwe Giulia. Alfa heeft om duistere redenen wel veel geld gestopt in de ontwikkeling
van de onverkoopbare 4C. Wat volgde was een volgende miskleun: de Stelvio. Ook dat werd bepaald geen verkoopsucces.
En de enige Alfa met een eigen gezicht - de MiTo - wordt niet meer gemaakt.

Bij Fiat heeft men niks beters kunnen bedenken dan het uitmelken van de Fiat 500. En de overige succesmodellen, zoals de Fiat Panda, zijn niet
meer aangepast aan moderne ontwikkelingen. Zo haalde de Fiat Panda in de laatste NCAP-botsproef NUL sterren. Zeer teleurstellend!
Ook dit merk heeft nu al geen toekomst meer en ik vrees dat in Turijn binnen afzienbare tijd geen auto's meer worden gebouwd.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 01 jun, 2019 23:30

Tja en ik weet nog steeds niet het verschil tussen een kaptur en catjar

Wat ik wel weet dat renoos altijd even leuk zijn, maar ongelofelijk snel oudbollig ;-(+

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 02 jun, 2019 1:01

Ik denk dat wat Bas en jelger zeggen wel klopt. Helaas, want ik houd erg van auto's en alle verschillende merken en de geschiedenis daarvan. Net als bijvoorbeeld alle verschillende culturen in de wereld geven ze het leven kleur, maken het interessant/de moeite waard. Ik ben wellicht ook een van de weinigen bij wie wél een lampje gaat branden bij het horen van Hispano-Suiza, Duesenberg etc. Vandaag de dag volledig onbereikbaar voor de gewone sterveling, doch kunnen (en mógen) wij wel een voertuig van deze tijd, of iets daarvoor besturen. Althans, nóg wel. Wellicht een zelfde soort situatie.

En tja, de gemiddelde consument is intussen zo ver om alles wel best te vinden qua auto vervoermiddel, zolang het maar goedkoop/betaalbaar is. Velen kunnen ook niet anders. Dat voelt de auto-industrie ook, en de overheid. En toegegeven: ook merken als Kia maken qua uiterlijk best fraaie modelletjes. Zelfs van het genoemde Renault ben ik sinds de komst van Laurens van den Acker zeer gecharmeerd. En dat wil wat zeggen kan ik je vertellen :lol:

Desondanks machtig jammer dat zelfs bij vooraanstaande merken als BMW - die toch nog jarenlang serieuze auto's maakte toen velen al daarmee waren opgehouden - al de teloorgang zichtbaar is: de 1 serie is vanaf nu niet meer te krijgen met zescilinder, en niet meer met puur achterwielaandrijving. Men loopt - zoals het 'hoort' - netjes mee in de pas met de rest door enkel nog met drie- en viercilinder turbo's en AWD te komen.

Toch zijn er ook positieve uitzonderingen als Mazda, die niet mee doet aan de downsizing idioterie, en VW kondigde deze week een heerlijke Touareg met V8 TDI aan, een motor die ik niet meer verwacht had in het steeds politiek correcter wordende motorengamma van de diverse fabrikanten; al lang niet meer gedreven door engineering maar door puur de geldende (vaak met gezonde techniek onhaalbare) emissie-eisen. Met alle gevolgen van dien. Dat al die motorschades, productie van nieuwe blokken, etc. ook tot uitstoot leiden, denkt geen mens over na. En op papier is het ook niet relevant. De KPI 'emissie' is immers de enige belangrijke. En die wordt gemeten in gram per gereden km. En laat ik er aan toevoegen: ik ben vóór vooruitgang door bijv. prikkelende eisen. Maar de huidige eisen gaan veel te snel veel te ver, waardoor je sjoemelschandalen e.d. krijgt, ofwel een schijnwerkelijkheid: iedereen weet dat het niet kan en niet ís, maar we doen allemaal wel alsof.

De klimaatpartijen GL en D66 staan vermoedelijk al te juichen op het graf van de automobiel, nu het klimaat dankzij o.a. de EV (en de klimaatwet, etc.) voorlopig gered is (op papier dan). En ik denk ook zeker dat we iets moeten doen aan de enorme milieuvervuiling wereldwijd, maar ik ben niet overtuigd dat elektrisch rijden daartoe de oplossing is. Zeker niet voor het klimaat. Leidt weer tot allerlei andere problemen. Ik ben zeker niet tegen een schonere en betere wereld (graag zelfs!) maar de belangenverstrengeling is erg groot en dat leidt tot keuzes die op z'n minst twijfelachtig zijn. Niet dat mijn mening er iets toe doet natuurlijk. :lol: Maar wel jammer, als achteraf blijkt dat deze prachtig mooie branche geheel voor niets om zeep geholpen is. Ik weet niet precies hoeveel mensen wereldwijd in de automotive werkzaam zijn, maar het mag duidelijk zijn dat het een omvangrijke sector is. Consuminderen lijkt me voorlopig een heel wat beter alternatief. Ohja, en 'oude' auto's oprijden tot ze echt (economisch) total loss zijn, in plaats van total loss door incourantie. Omdat we elke paar jaar wat nieuwers moeten, omdat de buurman dat ook heeft.

Wie weet komt het ook niet helemaal zo ver. In de vliegtuigbouw is ook al decennialang sprake van de genoemde modulaire opbouw: motoren, avionica, het is gedeeltelijk precies hetzelfde. De rest van de toestellen maakt toch genoeg onderscheid om verschillende fabrikanten bestaansrecht te geven. Is natuurlijk wel een andere dicipline, maar wie weet loopt het in de automobielindustrie ook zo.

En anders wellicht tijd om deze liefhebberij af te zweren en een nieuwe hobby te zoeken. Ik denk dat ik dan de politiek maar in ga, daar is nog volop spanning en sensatie te vinden. Is ook nog eens een goedkope en milieuvriendelijke hobby. En wellicht de beste manier om nog een stokje te steken voor het (algemeen) eigenbelang :lol: Immers: verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Plaats reactie