Ik heb een 7-polige aanhanger aansluiting op mijn 9000. Ik heb onlangs een 13 polige aanhanger van de plaatselijke Ikea gebruikt met deze 13->7 converter. Het rechterknipperlicht knipperde als ik links aangaf en omgekeerd. Beide knipperlichten gingen branden bij remmen. Met dimlicht aan brandde alleen het linkerachterlicht op de aanhanger. De motor bleef doorlopen als ik het kontakt uitzette en de sleutel verwijderde. Met stadslicht aan gedroeg de aanhangerverlichting zich nog steeds hetzelfde, alleen links brandde, omgekeerde knipperlichten etc alleen de motor ging wel uit bij kontakt uit.
Twee identieke aanhangers geprobeerd en twee identieke converters. Zelfde gedrag bij beide combinaties. De aanhangers hadden gewone gloeilampen. Ik heb voorheen wel andere aanhangers met 13 polige stekkers gebruikt zonder problemen (met een andere converter). Mijn eigen 7 polige fietsendrager doet het ook zonder problemen.
Alhoewel het erg Noors is om gare (of überhaupt geen) aanhangerverlichting te hebben zou ik op dat vlak toch liever niet integreren. Is het probleem de Biltema converter? Zou het in de Ikea aanhangers zitten?
Raar gedrag met 13 polige aanhanger en 7 polige auto
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Raar gedrag met 13 polige aanhanger en 7 polige auto
Probeer de Biltema converter eens met een niet-IKEA aanhanger of de aanhanger op een auto met 13-polige stekker...
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
In zo'n situatie zou ik de verlichting testen met een NIET aangekoppelde aanhanger zodat de massa ook echt loopt via "het daarvoor geplande draadje" en niet "via een sluipweg" door de koppeling en de trekhaak.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Lijkt mij en & en,
en een massa probleem
En foutieve aansluiting, anders lijkt mij links niet rechts en rechts links te kunnen worden.
Eerste stap is wat sjaak zegt. Testen met aanhanger los
2e test met eigen gemaakte massa van auto naar aanhanger ( mbv bijvoorbeeld een start kabel aangelegde massa).
Je kunt ook je auto testen mbv een controle lampje met snoer (vast aan massa vd auto) en nogmaals vast aan de massa vd stekker
En dan nogmaals met de 13 polige
Ik heb een collega, die als hij mijn aanhanger leent (inmiddels ook bij zijn nieuwere auto) ook altijd gezeik heeft
En alle ander gebruikers niet.
Heb jij nl aansluitvolgorde die in nl meegeleverd wordt ?
en een massa probleem
En foutieve aansluiting, anders lijkt mij links niet rechts en rechts links te kunnen worden.
Eerste stap is wat sjaak zegt. Testen met aanhanger los
2e test met eigen gemaakte massa van auto naar aanhanger ( mbv bijvoorbeeld een start kabel aangelegde massa).
Je kunt ook je auto testen mbv een controle lampje met snoer (vast aan massa vd auto) en nogmaals vast aan de massa vd stekker
En dan nogmaals met de 13 polige
Ik heb een collega, die als hij mijn aanhanger leent (inmiddels ook bij zijn nieuwere auto) ook altijd gezeik heeft
En alle ander gebruikers niet.
Heb jij nl aansluitvolgorde die in nl meegeleverd wordt ?