APK verlopen = niet meer op openbare weg parkeren ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
gplea
Geregistreerd lid

APK verlopen = niet meer op openbare weg parkeren ?

Bericht door gplea » vr 27 okt, 2006 20:54

Weet iemand dit misschien ? Het is niet zo'n super lastige vraag, maar ik had er met iemand vandaag een (leuke) discussie over:

Als je een auto hebt waar je altijd mee hebt gereden en nog steeds wegenbelasting voor moet betalen én verzekering, maar je apk is verlopen, mag je dan nog op de openbare weg parkeren ?
Sterker nog: kun je zonder geldige apk aanspraak maken op je verzekering ?

Ik sprak vandaag iemand die een oude Thunderbird uit '63 heeft staan, maar al een paar weken zonder apk. Deze staat op zich niemand in de weg, maar hij staat wel op een plaats waar je absoluut niet mag parkeren. Ik kan me echt voorstellen dat iemand die hier niet de weg weet 's avonds de hoek om komt en boven op deze prachtige amerikaanse bak knalt.

Hij beweerde dat dat qua verzekering/aansprakelijkheid/e.d. geen probleem zou zijn. Ik betwijfel het sterk! :) Weddenschap aangegaan voor 'n lekkere fles whiskey ;)

Heeft iemand een idee ?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 27 okt, 2006 21:00

Elke auto moet APK gekeurd en verzekerd zijn, doe je dit niet dan krijg je automatisch een waarschuwing gevolgd door een bekeuring. Op de weg parkeren zal voor de apk niet zo'n probleem zijn, staat hij er langer en de politie controleert een keer jouw kenteken, dan heb je wel direct een boete.

APK voor de verzekering is ook niet echt een heel groot probleem zolang hij nog niet zo lang is verlopen. In ieder geval zal er in geval van schade altijd via een technisch onderzoek moeten blijken wat de oorzaak is. Heb je drie maanden na het verlopen van de APK een ongeval en is dat te wijten aan nalatig onderhoud, dan heb je in ieder geval wel een probleem.

Maar eh, is het niet makkelijker om de auto wel gewoon apk te laten keuren?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: APK verlopen = niet meer op openbare weg parkeren ?

Bericht door 72sonett-III » vr 27 okt, 2006 21:13

gplea schreef:Als je een auto hebt waar je altijd mee hebt gereden en nog steeds wegenbelasting voor moet betalen én verzekering, maar je apk is verlopen, mag je dan nog op de openbare weg parkeren ?
Nee.
1 - Een auto moet een geldige APK hebben. Als je geen APK wil laten doen moet je het kenteken schorsen.
2 - Een auto met geschorst kenteken mag niet op de openbare weg geparkeerd worden.
Zie RDW site;
RDW schreef:De RDW voert regelmatig registercontroles uit, onder andere op het nakomen van de keuringsplicht. De keuringsplicht is niet gekoppeld aan het gebruik van de weg, maar aan het geregistreerd staan in het RDW kentekenregister. De RDW controleert hierbij alle keuringsplichtige voertuigen.

Het niet nakomen van de keuringsplicht is strafbaar!

Een uitzondering hierop zijn de voertuigen waarvan uit het kentekenregister blijkt dat de geldigheid van het kentekenbewijs is geschorst. In het geval van schorsing is het rijden en staan op de openbare weg verboden.
...kun je zonder geldige apk aanspraak maken op je verzekering ?
Nee. De (meeste) verzekeringen eisen dat de auto aan de wettelijke verplichtingen voldoet, dus ook een geldige APK moet hebben.
... uit '63 heeft staan,
Dan hoeft hij in ieder geval geen wegenbelasting meer te betalen
maar al een paar weken zonder apk.
Dan kan hij na ca. een maand een automatische bekeuring verwachten...
...avonds de hoek om komt en boven op deze prachtige amerikaanse bak knalt.
Dat iemand verkeerd geparkeerd staat, geeft iemand anders niet het recht om er bovenop te knallen.... De foutparkeerder kun je wel nalatigheid of roekeloos gedrag verwijten...
Heeft iemand een idee ?
Ik denk dat je die fles gewonnen hebt....

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 28 okt, 2006 11:08

VOlgens mij mag een auto na afkeur of verlopen keuring nog maximaal 2 maanden op de openbre weg staan. Mits de verzekering en wegenbelasting nog wel gewoon door wordt betaald.

gplea
Geregistreerd lid

Bericht door gplea » za 28 okt, 2006 13:39

72sonett-III schreef: Dat iemand verkeerd geparkeerd staat, geeft iemand anders niet het recht om er bovenop te knallen.... De foutparkeerder kun je wel nalatigheid of roekeloos gedrag verwijten...

Ik denk dat je die fles gewonnen hebt....
Die fles gaan we morgen 's even ophalen ;) Bedankt voor de info!

Dus....het feit dat hij zijn verzekering nog moet betalen, wil alleen maar zeggen dat hij een 'contract' heeft lopen en niet dat hij er ook aanspraak op kan maken.

Klinkt 100% logisch volgens mij :) Ben benieuwd hoe hoog die boete gaat zijn ;)

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » za 28 okt, 2006 13:45

gplea schreef:....het feit dat hij zijn verzekering nog moet betalen, wil alleen maar zeggen dat hij een 'contract' heeft lopen en niet dat hij er ook aanspraak op kan maken.
Verzekeringen kennende :evil: ... op het moment dat hij aanspraak maakt op de verzekering zal die al het mogelijke doen om onder betaling uit te komen, zeker als het om grote bedragen gaat...
Ben benieuwd hoe hoog die boete gaat zijn ;)
75 euro

cotech
Geregistreerd lid

Bericht door cotech » di 14 nov, 2006 0:10

Uit ervaring kan ik het volgende zeggen :

Je krijgt automatisch een bekeuring van 75 euro binnen, zonder enige waarschuwing vooraf. Ook al staat je auto (zoals bij mij) op eigen terrein.

Het duurde ook geen 2 maanden voor die bekeuring binnen was. Het is totale willekeur aangezien de betreffende auto al 1,5 jaar niet meer gekeurd was en de vorige eigenaar (mijn neef) geen bekeuring heeft gehad en ik na 1,5 maand wel.

Er staat ook in de brief dat na routine controlle van de database van de rdw dit gebleken is.

Kortom : schorsen.

En als je auto oud genoeg is (15 jaar geloof ik) kost dat maar 25 euro ofzo. Om hem weer te activeren kost het je niks. Bijkomend voordeel : je hoeft ook geen verzekering en belasting meer te betalen.

Groeten,

Chris

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » di 14 nov, 2006 0:29

cotech schreef:Kortom : schorsen.

En als je auto oud genoeg is (15 jaar geloof ik) kost dat maar 25 euro ofzo. Om hem weer te activeren kost het je niks. Bijkomend voordeel : je hoeft ook geen verzekering en belasting meer te betalen.
Dan wel de auto van de openbare weg halen! Anders krijg je alsnog een bekeuring.

Ergens staat me zelfs bij dat de auto uit het zicht moet staan vanaf de openbare weg. Dat zou betekenen dat ie in een garage/opslag zou moeten staan.

Klopt dit laatste??

Sander

Plaats reactie