APK Boete
-
AartL
- Donateur

APK Boete
Goedendag allen,
Krijg je meteen een boete als je APK verlopen is?
Mijn Saab zou binnenkort naar de sloop gaan tot ons verdriet maar ik zie nu nog wel een mogelijkheidje om hem te fixen.
Is er nog een mogelijkheid om de APK uit te stellen? Kenteken tijdelijk uitschrijven oid?
Krijg je meteen een boete als je APK verlopen is?
Mijn Saab zou binnenkort naar de sloop gaan tot ons verdriet maar ik zie nu nog wel een mogelijkheidje om hem te fixen.
Is er nog een mogelijkheid om de APK uit te stellen? Kenteken tijdelijk uitschrijven oid?
-
blue city
- Donateur (3x)

Re: APK Boete
Yep, je kunt hem schorsen. Met je kentekens naar het postkantoor gaan, paar tientjes en klaar is Klara. Schorsing is een jaar geldig. http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Je kan de auto (voor 1 jaar per keer
) schorsen voor €24 als hij ouder is dan 15 jaar (jonger dan 15 jaar kost €79).
Je krijgt tegenwoordig (na een 'recente' wijziging van de regeling) pas een boete als je apk 2 maanden + 1 dag verlopen is. Dus als je hem schorst op de laatste dag van de 2e maand is er geen probleem.
Deze 'uitloop' is overigens bedoeld voor reparaties. In het verleden zijn er veel rechtszaken geweest omdat mensen hun auto op het nippertje naar de apk brachten waarna bleek dat de reparatie ging duren tot na de vervaldatum van de apk. Vervolgens kreeg je dan direct een boete en sommige mensen lieten dat voorkomen. De rechter veegde dit eigenlijk altijd van tafel als "eigen verantwoordelijkheid, had je maar eerder moeten beginnen" (je kunt al 2 maanden voor de verloopdatum keuren en dan blijft de originele vervaldatum + 1 jaar behouden, dus maximaal 14 maanden apk). Echter, om mij onbekende redenen is het nu toch zo dat je 2 maanden mag uitlopen.
De uitloop is dus niet bedoeld om door te rijden met de auto: als je bij een ongeval betrokken raakt heb je je verzekering vermoedelijk wel wat uit te leggen (en zullen ze er alles aan doen om onder de claim uit te komen).
Je krijgt tegenwoordig (na een 'recente' wijziging van de regeling) pas een boete als je apk 2 maanden + 1 dag verlopen is. Dus als je hem schorst op de laatste dag van de 2e maand is er geen probleem.
Deze 'uitloop' is overigens bedoeld voor reparaties. In het verleden zijn er veel rechtszaken geweest omdat mensen hun auto op het nippertje naar de apk brachten waarna bleek dat de reparatie ging duren tot na de vervaldatum van de apk. Vervolgens kreeg je dan direct een boete en sommige mensen lieten dat voorkomen. De rechter veegde dit eigenlijk altijd van tafel als "eigen verantwoordelijkheid, had je maar eerder moeten beginnen" (je kunt al 2 maanden voor de verloopdatum keuren en dan blijft de originele vervaldatum + 1 jaar behouden, dus maximaal 14 maanden apk). Echter, om mij onbekende redenen is het nu toch zo dat je 2 maanden mag uitlopen.
De uitloop is dus niet bedoeld om door te rijden met de auto: als je bij een ongeval betrokken raakt heb je je verzekering vermoedelijk wel wat uit te leggen (en zullen ze er alles aan doen om onder de claim uit te komen).
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Als hij niet geschorst is moet hij wel in de verzekering en in de mrb blijven.
Schors je, dan stopt ook de mrb ( niet binnen een maand ontschorsen anders betaal je de periode alsnog).
Is hij geschorst, dan niet op de openbare weg stallen.
Wat sapp zegt, de oudere zijn goedkoper te schorsen, als je denkt dat de reparatie wat langer duurt, dan is het voordeliger om hem te schorsen.
Overigens schorsen kan ook digitaal met DIGId
Schors je, dan stopt ook de mrb ( niet binnen een maand ontschorsen anders betaal je de periode alsnog).
Is hij geschorst, dan niet op de openbare weg stallen.
Wat sapp zegt, de oudere zijn goedkoper te schorsen, als je denkt dat de reparatie wat langer duurt, dan is het voordeliger om hem te schorsen.
Overigens schorsen kan ook digitaal met DIGId
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Vertel mij anders even hoe je je auto uit de mrb haalt zonder hem te schorsen (dan ga ik het gelijk doenturbopilot schreef:Als hij niet geschorst is moet hij wel in de verzekering en in de mrb blijven.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Sapp;
Vroeger toen je poep nog met een lange oe schreef, moest je zelf aangifte doen van de wegenbelasting
Wat ik bedoelde, duurt de reparatie langer dan een maand, dan is het vermoedelijk goedkoper om te schorsen.
Aan het onderschrift te zien lijkt het om een 9-5 te gaan, die kost denk ik wel €60/mnd.
Ik zou hem dan schorsen, loop je ook geen risico.
Persoonlijk schors ik ze direct, ik heb er standaard meer dan 5 geschorst, dus de volgende zijn dan "gratis"
En ja, voor deze keer ben ik het met je eens, dat standaard verlengen zou automatisch moeten kunnen
(Nu loop je kans op een dikke boete als je ff er 1 vergeet te verlengen)
Vroeger toen je poep nog met een lange oe schreef, moest je zelf aangifte doen van de wegenbelasting
Wat ik bedoelde, duurt de reparatie langer dan een maand, dan is het vermoedelijk goedkoper om te schorsen.
Aan het onderschrift te zien lijkt het om een 9-5 te gaan, die kost denk ik wel €60/mnd.
Ik zou hem dan schorsen, loop je ook geen risico.
Persoonlijk schors ik ze direct, ik heb er standaard meer dan 5 geschorst, dus de volgende zijn dan "gratis"
En ja, voor deze keer ben ik het met je eens, dat standaard verlengen zou automatisch moeten kunnen
(Nu loop je kans op een dikke boete als je ff er 1 vergeet te verlengen)
-
AartL
- Donateur

Heren, dank jullie allen voor jullie reacties:
Heater bypass valve zelf vervangen en 2 nieuwe achterbanden + APK voor €32,- en hij is weer street legal!
Hartelijke groet van een blije Saab familie
Heater bypass valve zelf vervangen en 2 nieuwe achterbanden + APK voor €32,- en hij is weer street legal!
Hartelijke groet van een blije Saab familie
-
93Rookie
- Donateur (3x)

Beste Saab schors heren,
Update anno 2017 https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanvragen
Ook om zelf weer eens te lezen, van hoe zit het !
Groet R
kie
Update anno 2017 https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanvragen
Ook om zelf weer eens te lezen, van hoe zit het !
Groet R
-
Steve-O
- Donateur (8x)

De RDW (lees de overheid/belastingsdienst) zou het voor de Nederlander naar dit voorbeeld een echt makkelijker kunnen maken (en goedkoper, natuurlijk). Die € 73,- voor de 1e keer in een jaar en € 120,- voor de 2e keer, gaan natuurlijk nergens over behalve graaien en burgertjes pesten ...
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
zolang overheids-instanties denken (en volhouden) dat de burger er voor hen is, en niet andersom, zal het beleid er in NL niet makkelijker op worden.