dit topic (viewtopic.php?f=9&t=149667" onclick="window.open(this.href);return false;) bracht mij op een gedachte . Ikzelf ben een vreselijke autoliefhebber, op het obsessieve af bij vlagen, en ben gek op mijn Saab 900 Classic, maar daarnaast heb ik nog een hele bucket list van auto's waar ik ook graag een jaartje in zou willen doorbrengen. Nu is dat absolute gekheid om ieder jaar in te ruilen en een andere te kopen niet in het minste om ik niet hou van dat handjeklap gedoe
Waarom, vraag ik mij af, bestaat er niet zoiets als een (online) ruilbeurs voor autogekken waar je op o.b.v. onafhankelijke taxatie de waarde van de auto's inbrengt en onderling ruilt zonder steeds die waarde te verliezen aan zogenaamde afschrijving. Ik zelf bespaar nooit op onderhoud (eerder het tegenovergestelde) en laat mijn classics altijd door een erkende taxateur taxeren t.b.v. de verzekering dus zo'n geldig rapport moet toch een goed beeld geven van de waarde van elkaars wagen. Bestaat zoiets, of zou zoiets zinvol zijn ?? Ik besef me wel dat dit op een merkforum plaats, maar ik zal echt niet de enige zijn denk ik zo ??
Classic / youngtimer cars online ruilbeurs .. top of flop?
-
roland900NG
- Geregistreerd lid
Re: Liefhebbers online ruilbeurs .. top of flop?
In het verleden al vaker een auto geruild tegen een andere auto en ik vond dat altijd wel heel erg leuk. Op de site waar ik dat vaak deed heb ik meerdere leuke deals gesloten,
Een alfa 166 V6 tegen een Saab cabrio
Een Mazda Demio tegen een BMW k75 motorfiets
Een alfa 156 selespeed tegen een alfa 166
Een Renault laguna tegen een Renault vel satis
Leuk was het zeker maar je moet wel de nodige kennis bezitten om een ruil te kunnen doen en eventueel je verlies nemen als er iets mankeert aan de auto.
Een alfa 166 V6 tegen een Saab cabrio
Een Mazda Demio tegen een BMW k75 motorfiets
Een alfa 156 selespeed tegen een alfa 166
Een Renault laguna tegen een Renault vel satis
Leuk was het zeker maar je moet wel de nodige kennis bezitten om een ruil te kunnen doen en eventueel je verlies nemen als er iets mankeert aan de auto.
-
ingka
- Donateur (2x)

ja is ook leuk, omdat je met 2 petrol heads een leuke deal kan maken, zonder dat er iemand tussenzit die er ook nog aan boterham aan moet verdienen. In beider belang om een goede actuele onafhankelijke waardebepaling te hebben en transparant te zijn.
maar echt een leuk platform daarvoor bestaat niet naar mijn weten ?
maar echt een leuk platform daarvoor bestaat niet naar mijn weten ?
-
Funky Dude
- In memoriam †
Er lijken mij wat praktische haken en ogen aan dit idee te kleven:
- Hoe zit het met de verzekering?
- Wat als de auto betrokken raakt bij een ongeval of er op een andere manier schade ontstaat?
- Wie garandeert jou dat de auto met net zoveel zorg en, belangrijker, kennis en kunde wordt onderhouden? Voor hetzelfde geld krijg je je auto compleet afgetrapt en uitgewoond terug...
- Overtredingen die worden begaan met jouw auto komen in principe op jouw naam in de boeken tenzij er een staandehouding plaatsvindt.
- ... en zo er valt nog wel meer te bedenken...
Het zou ook allemaal probleemloos kunnen gaan, maar via het web lijkt me niet de veiligste manier.
- Hoe zit het met de verzekering?
- Wat als de auto betrokken raakt bij een ongeval of er op een andere manier schade ontstaat?
- Wie garandeert jou dat de auto met net zoveel zorg en, belangrijker, kennis en kunde wordt onderhouden? Voor hetzelfde geld krijg je je auto compleet afgetrapt en uitgewoond terug...
- Overtredingen die worden begaan met jouw auto komen in principe op jouw naam in de boeken tenzij er een staandehouding plaatsvindt.
- ... en zo er valt nog wel meer te bedenken...
Het zou ook allemaal probleemloos kunnen gaan, maar via het web lijkt me niet de veiligste manier.
-
ingka
- Donateur (2x)

Mijn idee was dat het eigendom natuurlijk ook overgezet wordt bij de ruil ...
Een soort marktplaats voor petrolheads dus ... Ruilplaats zeg maar met geldige onafhankelijke taxatie als waardebepaling
Een soort marktplaats voor petrolheads dus ... Ruilplaats zeg maar met geldige onafhankelijke taxatie als waardebepaling
-
roland900NG
- Geregistreerd lid
De taxatie hoeft niet de hoogte te bepalen qua prijs.
Het gaat om het gevoel wat beide partijen krijgen tijdens een deal.
De eigendomspapieren moeten inderdaad over van de ene naar de andere eigenaar. En mocht je na een poos terug willen zou je tegen de overschrijftkosten weer terug zijn bij je eigen voertuig.
Het gaat om het gevoel wat beide partijen krijgen tijdens een deal.
De eigendomspapieren moeten inderdaad over van de ene naar de andere eigenaar. En mocht je na een poos terug willen zou je tegen de overschrijftkosten weer terug zijn bij je eigen voertuig.
-
ingka
- Donateur (2x)

neen, uiteindelijk zijn er 2 partijen die het met elkaar eens moeten worden.De taxatie hoeft niet de hoogte te bepalen qua prijs.
Echter mijn ervaring is dat niet iedereen een reëel beeld heeft van zijn trotse bezit, dus dit zet een goede betrouwbare basis.
Een deal is pas echt leuk, als die voor beide partijen leuk is en een goed gevoel geeft.
de ene keer met wat bijbetaling, de andere keer 'break even' en de andere keer weer wat terug krijgen.
zeker als je dan lekker je bucket list kan afwerken en toch lekker kan doorkarren lijkt me dat top.
als je dat met elkaar afspreekt is dat natuurlijk helemaal leuk.En mocht je na een poos terug willen zou je tegen de overschrijftkosten weer terug zijn bij je eigen voertuig
Zat net te denken om het concept op facebook te testen, wellicht met Saab als basis (ik wil ook nog wel eens een Saab 95 of een 9-5NG). Heb net op facebook een groep gevonden met 12,000 leden. Ik ga eens kijken of dat wat is.