LPG in Noorwegen en Zweden, adapters?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

LPG in Noorwegen en Zweden, adapters?

Bericht door op » wo 22 jul, 2015 14:32

Ik ga voor het eerst met een LPG auto naar het hoge noorden. In Noorwegen ben ik nog nooit geweest.
Is in Zweden en en Noorwegen overal LPG te krijgen of moet ik dat gericht zoeken? En wat voor koppelingen hebben ze daar? M.a.w. moet ik nog adapters hebben?
Groet,
Olaf

vanderzanden
Geregistreerd lid

Re: LPG in Noorwegen en Zweden, adapters?

Bericht door vanderzanden » wo 22 jul, 2015 15:01

Eerst: goede reis en mooie tijd gewenst in het noorden. Al eens gesnuffeld op http://www.lpggids.com/ waar je ook landenbeschrijvingen kan vinden?

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » wo 22 jul, 2015 15:02

In heel Zweden zijn maar enkele tientallen stations. In Gøteborg zit er een waar ik nog wel eens tank onderweg naar Nederland. In Noorwegen zijn er ergens tussen de 100 en 200. Prijs in Zweden is 9-10 SEK p .l. In Noorwegen 6-9 NOK p.l.

Alle type aansluitingen kun je hier aantreffen. Zorgen dat je adapters voor Italian dish, bajonet en dat schroefdraad ding bij je hebt. Soms kun je ze bij de pomp lenen.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 22 jul, 2015 16:25

Thx, daar kan ik wat mee!

wat is het Zweedse en Noorse woord voor adaptor? 8)

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » wo 22 jul, 2015 23:14

Mijn ervaring: Zweden, alles "Italian dish". LPG schaars, vaak buitenaf op een industrie-terrein (bijvoorbeeld net over de Sontbrug en Jonkoping) bij een Gas-boer. Slechts een enkele keer bij een normaal tankstation (bijvoorbeeld in Karlstad of Bralanda).

Houdt er dus rekening mee dat je lang niet op elk moment kan tanken, werdagen/overdag is geen probleem, maar op zaterdag/zondag zou je zo maar eens een dichte deur kunnen treffen...

Ik red het met een 9-5 (ongeveer 500 km actieradius op LPG) vanuit thuis tot Arvika, via Malmo/Goteborg en terug via Karlstad/Jonkoping 100% op LPG, maar qua prijs is benzine daar eerder concurrerend per km. Het is essentieel dat je de adressen noteert anders vind je ze niet.

In Noorwegen is het beter verkrijgbaar en heb ik zelfs kunnen pinnen aan de pomp voor LPG 8)

Hoop dat je ook op benzine kan rijden, want anders kan het best een uitdaging worden.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 22 jul, 2015 23:57

Mijn 9-5 rijdt prima op benzine gelukkig!
Ik ga met een caravan rijden en dan is LPG extra leuk natuurlijk, maar ja benzine is bij belasting natuurlijk beter voor de motor.

Wat is een Italian dish? Ik heb een duitse import auto met een Duitse aansluiting, dus iedere keer als ik in NL tank gaat er een adaptor op. Het is dus het systeem met de schoefhuls.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 23 jul, 2015 0:00

italian dish gpl

Afbeelding Google :wink:

Volgens minlijke het aansluitapparaat een beetje op een pistool :D

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » do 23 jul, 2015 0:04

Afbeelding
Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 01 aug, 2015 20:14

Ik ben vorige week vertrokken naar Noorwegen. Ik had mezelf goed voorbereid door op mylpg.eu een lijst met lpg-stations in Noorwegen te downloaden en te installeren op mijn Garmin. Tussen Dombas en Aldasnes zou ik 6 stations tegenkomen. Keus genoeg, dacht ik. De praktijk was heel anders: geen enkel van deze 6 kon nog lpg leveren. Soms stond er nog wel een pomp, maar het kniehoge gras er rond deed je beseffen dat die al een tijdje buiten dienst was. De eerste pomp met lpg vond ik in Molde, maar daar was de nodige adapter een week eerder door een gladde toerist meegenomen...Volgende mogelijkheid was weer 12km verder. In het Shell-station keek de twintigjarige blondine me vragend aan alsof ze het in Keulen hoorde donderen toen ik vroeg om lpg. "Lpg, you say? And do you know how they call it in english?", terwijl ze zich omdraaide en ijverig begon te zoeken tussen de poetsproducten. Ik heb mijn zoektocht gestaakt, na eerst nog eens bij Biltema en bilXtra op zoek te zijn gegaan naar een adapter, maar daar ving ik ook bot. Gelukkig rijdt de cabrio ook op benzine.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 02 aug, 2015 1:28

Als je afhankelijk moet zijn van andermans adapter ben je niet handig bezig in een land als Noorwegen. Het is hier loterij war voot nippel de pomp heeft.

Gas-tankstellen.de lijkt redelijk up to date waar het mijn ervaringen in Noorwegen betreft. Net nog twee pompen in Stjørdal mee gevonden (hoi AlexB, zwaaide nog ff naar het bord Hegra). De derde was dan wel spoorloos.

Die website heeft ook een app.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 18 aug, 2015 22:31

Het was een dure vakantie, alles op benzine gereden.
Alle pompen met LPG/autogas waren dicht op zondag of als ik er langsreed.
In Noorwegen vonden we er langs de weg een stel, maar allemaal dicht of onbemand, met een dichte stalen kast met de pomp erin.

In zweden helemaal niets gevonden, twee adressen waren caravanboeren met een instalatie om gasflessen te vullen. Daar ben ik maar doorgereden :roll:
Wel zagen we enkele malen borden met Fordonsgas bij een pomp, maar dat zag er ook onbemand uit. Omdat Fordonsgas volgens wikipedia ook ander gas dan LPG kan zijn, biogas 50 of 100 bijvoorbeeld, heb ik het maar gelaten voor wat het is.
Mijn Gas installatie werkt perfect en op benzine rijdt de auto ook helemaal top, dus ik heb geen zin om de boel te mollen met verkeerde mengsels.

Op benzine rijdt de auto veel zuiniger dan op gas, en echt duur was de benzine daar niet, en met een paar biertjes minder heb ik het maar gecompenseerd :D

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » di 18 aug, 2015 23:58

Veel LPG pompen in Noorwegen zijn inderdaad onbemand, daar douw je gewoon een credit card in, 24/7.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 19 aug, 2015 9:41

Tja, voor de vakantie had ik gelezen dat de pomphouders daar niet willen dat je eigen adapters gebruikt, en dat je hun adapter moet gebruiken.
Een Italiaanse adapter heb ik niet, dus daar sta je dan bij de onbemande pomp. :oops:
Nou ja, volgende vakantie gaat dat anders.

Plaats reactie