Vraagje met betrekking tot ander merk auto.

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Jacco K.
Geregistreerd lid

Vraagje met betrekking tot ander merk auto.

Bericht door Jacco K. » do 21 sep, 2006 14:40

Hallo,

Ik heb als alternatief voor de fiets voor de wintermaanden een Opel Kadett gekocht voor weinig. (Ziet er overigens nog goed uit zonder roest.)
Het is een Kadett uit 1991 met een 1.4 inj motor.
Er zit een distributieriem op welke er op het eerste gezicht nog goed en niet versleten uit ziet.
Die Opel heeft bijna 2 ton gedraaid maar volgens onderhoudsboekje moet de riem gemiddeld om de 100.000 kilometer vervangen worden.
Aangezien ik geen verdere kosten wil gaan maken behoudens wat ik evt nog kan tegenkomen.

Mijn vraag is aan de monteurs op dit forum; kan ik er dan redelijk genomen vanuit gaan dat deze toch niet knapt of scheurt onder het rijden.
Ik ben zelf wel technisch maar wil toch een opinie van jullie weten.

Alvast bedankt.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 21 sep, 2006 17:41

Als je niet aan de boekjes of een sticker op de motor kan zien dat-ie onlangs vervangen is, zou ik er juist vanuit gaan dat-ie al minstens 100.000 km. meedraait. Ik zou de gok niet nemen. Als-ie breekt, ben je de sjaak.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » do 21 sep, 2006 22:02

hoi

als het geen 16 klepper is kan het weinig kwaad als hij breekt sta je alleen stil
de kleppen kunnen dan de zuiger niet raken

overigens is de riem van een kadett heel eenvoudig te vervangen zelfs voor een leek

mvg bert

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 22 sep, 2006 8:34

bertus06 schreef:hoi

als het geen 16 klepper is kan het weinig kwaad als hij breekt sta je alleen stil
de kleppen kunnen dan de zuiger niet raken
Weet je dat heel zeker? Een vriend van me kon een nieuwe kop betalen door kromme kleppen nadat de tandriem van zijn kadett was gebroken. Ik weet niet of dat een 1.4 was. Zeker weten geen 16-klepper.

Ik heb ooit de koppakking van een corsa 1.4 vervangen. Was een simpel klusje. Tandriem kan je er bijna van 5 meter afstand omheen gooien. Dus gooi er voor een paar 10-tjes een nieuwe riem omheen. Weet je zeker dat je goed zit.

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » vr 22 sep, 2006 14:07

Oke, thanks.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 22 sep, 2006 19:20

1.4 8v = geen probleem

met een 16v ben je altijd de l8l

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vraagje met betrekking tot ander merk auto.

Bericht door 1001760 » di 26 sep, 2006 11:04

Jacco K. schreef:Hallo,

Ik heb als alternatief voor de fiets voor de wintermaanden een Opel Kadett gekocht voor weinig. (Ziet er overigens nog goed uit zonder roest.)
Goed. Ik ga dit proberen te begrijpen.
Stel je bent de gelukkige eigenaar van een Saab 9-5 Estate.
Stel je hebt een enorme hekel aan fietsen in de winter.
Je denkt even na ... en gaat dan een Opel Kadett kopen?
Daar ben ik je helemaal kwijt, Jacco. Voor een scheet en drie knikkers moet er toch wel iets anders te vinden zijn?
En wat is er mis met een Estate in de winter, of staat 'ie in de stalling gedurende de winterperiode?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 26 sep, 2006 11:13

B235R schreef:1.4 8v = geen probleem

Call me stupid, maar de kleppen kunnen bij een 8v toch net zo goed de zuiger raken?

Jacco K.
Geregistreerd lid

Re: Vraagje met betrekking tot ander merk auto.

Bericht door Jacco K. » di 26 sep, 2006 11:31

1001760 schreef:
Jacco K. schreef:Hallo,

Goed. Ik ga dit proberen te begrijpen.
Stel je bent de gelukkige eigenaar van een Saab 9-5 Estate.
Stel je hebt een enorme hekel aan fietsen in de winter.
Je denkt even na ... en gaat dan een Opel Kadett kopen?
Daar ben ik je helemaal kwijt, Jacco. Voor een scheet en drie knikkers moet er toch wel iets anders te vinden zijn?
En wat is er mis met een Estate in de winter, of staat 'ie in de stalling gedurende de winterperiode?
Ik zal je vertellen dat moeder de vrouw de Saab moeilijk uit handen geeft.
Een Opeltje kost bijna niets en als deze niet meer nodig is dan gaat deze er weer uit.
Ik hoef maar 20 minuten op de fiets naar mijn werk en bij slecht weer is dit een alternatief.

En idd als de Saab niet wordt gebruikt staat deze in de garage mooi te wezen straks op zijn winterbanden.

P.S. ik vind de vraagstelling wel leuk. :lol:

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » di 26 sep, 2006 12:06

Jacco, ik moet eerlijk toegeven dat mijn vrouw ook eigenlijk officieel de eigenaar is van onze Estate :oops:. Wanneer zij met die auto in de rondte rijdt, mag ik met m'n forty op pad.
Wanneer de kleine ook meegaat , rijden we met de Estate.

En mijn eerste auto (20 jaar geleden, aan de andere kant van de Amerongse Berg) was ook een Opel Kadett.

Nu maar hopen dat het weer van de winter niet zo heel erg slecht wordt. :wink:

Groeten,
Jacco

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » di 26 sep, 2006 19:48

waxle schreef:
B235R schreef:1.4 8v = geen probleem

Call me stupid, maar de kleppen kunnen bij een 8v toch net zo goed de zuiger raken?
uiteraard kan dat, maar bij deze 1.4 motor van opel niet.

bergra
Geregistreerd lid

Bericht door bergra » di 26 sep, 2006 20:24

Bij een 15 jaar oude kadet,die alleen gebruikt word om de winter maanden door te komen en niet te hoeven fietsen ,zou ik mij niet druk maken over de de aandrijfriem .
Je hebt hem zelfs nog gecontroleerd en goed bevonden,en de kadet koste zelfs niet veel.

:cooldude2:

Rudolf

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » di 26 sep, 2006 21:21

Nou precies, de kadett kostte een paar honderd euro.
Ik doe er denk ik helemaal niets aan.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Plaats reactie