Bron: http://www.automobielmanagement.nl/nieu ... trale.htmlUTRECHT, 10 juni 2015 12:13
Wereldprimeur in Utrecht: auto voor de deur wordt energiecentrale
Accu’s van elektrische auto’s kunnen voortaan worden gebruikt als kleine energiecentrale voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie. Via een slim retoursysteem leveren lokale laadpalen in de straat stroom aan auto’s, die op hun beurt weer elektriciteit teruggeven als de wasmachine moet draaien of de magnetron voedsel moet opwarmen. Op deze manier hoeven er geen nieuwe kabels te worden gelegd om ‘overtollige' stroom terug naar een energieleverancier te sturen.
In de Utrechtse wijk Lombok worden de eerste van twintig zogenoemde retourpalen geplaatst, die zowel zonnestroom aan elektrische auto's kunnen afgeven als onttrekken voor huishoudelijk of zakelijk gebruik. Netbeheerder Stedin spreekt van een ‘wereldprimeur'.
Nog niet eerder zijn laadpalen gebruikt voor tweerichtingsverkeer en tijdelijke opslag van energie. General Electric en Nissan zijn partners in het beproeven van deze nieuwe laadpaaltechnologie..........
Wereldprimeur in Utrecht: auto wordt energiecentrale
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Wereldprimeur in Utrecht: auto wordt energiecentrale
-
rdehaan
- Donateur (3x)

Re: Wereldprimeur in Utrecht: auto wordt energiecentrale
Als zo'n accu maar een beperkt aantal keer kan worden opgeladen dan is dit een afname van de levensduur van de accu in de auto. Ben benieuwd naar het verdienmodel...
-
jansen
- Donateur (7x)

Das dan ook lekker, de auto de hele dag aan de laadpaal op een druilige regendag zijn je accu,s leeg gezogen als de hele straat begint met wassen.die op hun beurt weer elektriciteit teruggeven als de wasmachine moet draaien of de magnetron voedsel moet opwarmen
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Voor opvang van pieken en dalen (solar) heeft Teslamotors de powerwall: http://www.teslamotors.com/powerwall
7kWh voor dagelijkse schommelingen: $3000. 10kWh voor $500 meer. Vaste installatie, altijd beschikbaar.
7kWh voor dagelijkse schommelingen: $3000. 10kWh voor $500 meer. Vaste installatie, altijd beschikbaar.
-
op
- Donateur (4x)

Dit is wel een heel slecht idee.
Als ik een elektrische auto zou rijden, wil ik wel dat de accu tjokvol zit als ik weg ga. Niet dat de hal;ve accu is opgebruikt door de buuv der terrasverwarming of zo.
Je zou er acute Range Anxiety van krijgen!
Als ik een elektrische auto zou rijden, wil ik wel dat de accu tjokvol zit als ik weg ga. Niet dat de hal;ve accu is opgebruikt door de buuv der terrasverwarming of zo.
Je zou er acute Range Anxiety van krijgen!
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Geweldig idee, als die dingen niet vol genoeg zitten hebben we ook minder kans dat er eentje op de linkerbaan rijdt met ca 110 km/H met 2 fietsen achterop 
-
martinphili
- Geregistreerd lid
In principe is het wel goed nieuws voor NEVS natuurlijk. Een beetje lange termijn weliswaar maar toch...
-
millerman
- Donateur (3x)

Als je een auto leeg gaat trekken is het natuurlijk niet handig. Maar als je een toekomstvisie hebt waarin alle auto's elektrisch zijn en je veel meer duurzame energiebronnen hebt, is een dergelijk systeem erg handig. Bijvoorbeeld om zonne-energie 's nachts terug te leveren als er niets opgewekt kan worden. Als dan de straat vol staat met elektrische auto's en zulke laadpalen, gaat het maar om een kleine fractie van de accu's dat je gebruikt als buffer. Bovendien kan dat weer prima bijladen de rest van de nacht als de wasmachine weer klaar is.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Maar als je op wil laden met PV panelen gaat dat snachts wat lastig 
-
millerman
- Donateur (3x)

Dat hoeft ook niet, volledig afhankelijk van zonne-energie wil je niet zijn, zolang je dat niet betaalbaar op kan slaan. Maar als het percentage omhoog gaat, heb je 's nachts wel een groter probleem als de vraag naar energie ineens een piek heeft.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Als je veel auto's (intelligent) aan het netwerk gaat koppelen, krijg je wel een betere regeling van de energie centrales, misschien kan er op den duur dan wel eentje uit.
Overigens bij PV zijn we bezig met smart grid. Als je overproductie hebt op bepaalde tijden lever je niet terug, maar zet je dan juist de wasmachine, warmtepomp/ verwarming of je oplading van je auto aan.
Probleem van de auto overdag, die moet dan wel thuis staan. Of op je werk moeten ze het ook slim gaan doen.
We hebben nu 8 laadpalen, hoofdzakelijk voor de directie en klanten die met een EV op bezoek komen ( die gratis mogen laden)
Overigens bij PV zijn we bezig met smart grid. Als je overproductie hebt op bepaalde tijden lever je niet terug, maar zet je dan juist de wasmachine, warmtepomp/ verwarming of je oplading van je auto aan.
Probleem van de auto overdag, die moet dan wel thuis staan. Of op je werk moeten ze het ook slim gaan doen.
We hebben nu 8 laadpalen, hoofdzakelijk voor de directie en klanten die met een EV op bezoek komen ( die gratis mogen laden)
-
ZSR
- Donateur (3x)

Moet je dan met je auto voor je eigenheid gaan staan? Dat zag ik bij de proefopstelling. Die auto stond naast het huis op het oprijpad. Succes in Rotterdam
Idee is leuk, nu de uitvoering nog. Aub geen palen en stekkers en draden. "Inductie" onder de straat aub. Mijn ogen doen pijn van al die milieu vriendelijke plannen. (Daken vol zonnepanelen, windmolens en oplaadpalen met een lampje en een extra paal er aast om te zeggen dat er een oplaadpaal staat)
Dus bij de uitvoering ook graag op het mooi letten!!!!
Esthetische pijn, is daar al een partij voor?
Idee is leuk, nu de uitvoering nog. Aub geen palen en stekkers en draden. "Inductie" onder de straat aub. Mijn ogen doen pijn van al die milieu vriendelijke plannen. (Daken vol zonnepanelen, windmolens en oplaadpalen met een lampje en een extra paal er aast om te zeggen dat er een oplaadpaal staat)
Dus bij de uitvoering ook graag op het mooi letten!!!!
Esthetische pijn, is daar al een partij voor?
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Inductief opladen vanuit de straat? Idd wel een heel erg goed idee. Zit in de pijplijn als ik de berichten zo volg op de EV sites.
Er wordt bijvoorbeeld getest met in wheel motors, die inductief van energie worden voorzien. Overbrugde afstand: ca. 10 cm.
Klinkt misschien bizar, maar het is veel praktischer dan testen in de weg. Asfalt heeft ook een zeer stevig kilometer prijskaartje.
De PVs zijn inmiddels verkrijgbaar in esthetisch meer verantwoorde vormgeving: soort dakpan idee.
EVs als buffer: wel aantrekkelijk voor energieleveranciers, maar voor de PV eigenaar?
Er wordt bijvoorbeeld getest met in wheel motors, die inductief van energie worden voorzien. Overbrugde afstand: ca. 10 cm.
Klinkt misschien bizar, maar het is veel praktischer dan testen in de weg. Asfalt heeft ook een zeer stevig kilometer prijskaartje.
De PVs zijn inmiddels verkrijgbaar in esthetisch meer verantwoorde vormgeving: soort dakpan idee.
EVs als buffer: wel aantrekkelijk voor energieleveranciers, maar voor de PV eigenaar?
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Je zult ongetwijfeld volksstammen gaan krijgen die gaan protesteren omdat inductie in de straat tumoren en andere hersenkronkels op zou leveren maar ik vind het een top idee.
Elektrisch rijden wordt de toekomst en ik vind het een geweldig concept maar die oplaadpalen vind ik ook niet wat. Vooral dat blauwe licht dat het doet lijken alsof je daar met je spaceship kunt docken.
Captain Kirk over and out.
Elektrisch rijden wordt de toekomst en ik vind het een geweldig concept maar die oplaadpalen vind ik ook niet wat. Vooral dat blauwe licht dat het doet lijken alsof je daar met je spaceship kunt docken.