Beste forum leden,
Als beginnend DIY in autoland moet ik mijn gereedschap zorgvuldig uitkiezen. Geld kan maar een keer rollen. Met mijn garage krik staat de auto in mum van tijd hoog genoeg om er onder te kruipen. Maar dan blijf ik het altijd spannend vinden om er onder te kruipen, dus de over gebleven stoeptegels van de oprit geven wat extra zekerheid. Maar als ik er nu as steunen onder plaats staat het ook goed. Maar nog makkelijker met een oprijbok, of niet? De wielen hoeven er niet altijd af...
Hoor graag van jullie wat jullie voorkeur zou hebben.
As steun of oprijbok?
-
odin1899
- Donateur

Re: As steun of oprijbok?
Ik stem voor assteunen. Ik ben met die oprijbokken altijd nerveus dat ik er overheen schiet als ik er op rij, of dat er eentje wegschiet. Wat je ook doet, koop niet van die opklapbare rotzooi. De antieke oprijbokken die ik van vaders kon overnemen waren niet geschikt voor 9000s in ieder geval. 9000 is te laag.
Als die stapel stoeptegels het enige is behalve die krik dan zijn die tegels je ENIGE zekerheid...niet extra..zorg dan in godsnaam dat die stapel tegels dikker als je hoofd is.
Als die stapel stoeptegels het enige is behalve die krik dan zijn die tegels je ENIGE zekerheid...niet extra..zorg dan in godsnaam dat die stapel tegels dikker als je hoofd is.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik zou ook assteunen nemen. Veel universeler te gebruiken. Oprijbokken heb ik ook maar ik gebruik ze zelden. Voor de meeste Saabs zijn ze te steil. Ook is het oprijden problematisch omdat ze de neiging hebben om weg te schuiven. Het gaat eigenlijk alleen als je er met een aanloopje gelijk in 1x op rijdt of een helper hebt die ze mbv een houten balk ofzo tegenhoudt. Maar ik vind het nooit zo'n succes. Heb intussen gelukkig ook een brug dus ik gebruik ze nu eigenlijk helemaal niet meer, alleen nog af en toe de assteunen. Ik heb ze gekocht bij datona.nl, daar kun je prima assteunen kopen voor weinig. Koop inderdaad in geen geval van die opklapbare dingen van de Aldi, ook al zit er TüV op, want die dingen zijn levensgevaarlijk. Een vriend van mij had ze en die zijn al in elkaar gestort, op het forum hier slingert ook ergens een foto van zo'n assteun. Bij het zien weet je gelijk genoeg:

-
Thieuke
- Donateur (3x)

Ik heb laatst ook weer nieuwe gekocht: http://www.tooltopper.nl/gelaste/assteu ... 15748.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Waren binnen een dag binnen, weinig geld, heel stevig, goed verstelbaar en kunnen goed hoog. Tot nu toe erg tevreden.
Die oprijbokken zou ik laten staan, zeker als je al een garagekrik hebt
verstuurd met mijn Xperia Z2 met Tapatalk
Waren binnen een dag binnen, weinig geld, heel stevig, goed verstelbaar en kunnen goed hoog. Tot nu toe erg tevreden.
Die oprijbokken zou ik laten staan, zeker als je al een garagekrik hebt
-
wulf
- Geregistreerd lid
Stoeptegels bieden echt geen zekerheid. Broos material dat gelijk zal scheuren en breken als jet met een hard metalen punt zoals een autochassis er veel kracht op uitoefent.
Ik heb ze allebei maar gebruik altijd de oprijbokken als de wielen er niet af moeten. Die van mij zijn sterk, licht en heel makkelijk te gebruiken. Veel sneller dan een krik en assteunen.
Voor en achter te gebruiken voor olie verversen, brandstof filter, oliepan verwijderen enzovoort.

In het geval dat ik assteunen gebruik leg ik altijd een wiel eronder voor de zekerheid. Je weet het tenslotte maar nooit met die Made in China assteunen.

Ik heb ze allebei maar gebruik altijd de oprijbokken als de wielen er niet af moeten. Die van mij zijn sterk, licht en heel makkelijk te gebruiken. Veel sneller dan een krik en assteunen.
Voor en achter te gebruiken voor olie verversen, brandstof filter, oliepan verwijderen enzovoort.

In het geval dat ik assteunen gebruik leg ik altijd een wiel eronder voor de zekerheid. Je weet het tenslotte maar nooit met die Made in China assteunen.

-
Thieuke
- Donateur (3x)

Haha daar leg ik ze ook meer, maar meer omdat de wielen dan geen ruimte in de garage innemen. Ik moet zeggen dat ik jou oprijbokken wel erg netjes vind, minder risicovol dan die stalen gelaste (daar zijn ook al wel wat mensen onder komen te overlijden).
Die van jou zijn van kunststof ofzo? Ben alleen bang dat je zo weinig ruimte nog hebt om onder de auto te liggen.
Die van jou zijn van kunststof ofzo? Ben alleen bang dat je zo weinig ruimte nog hebt om onder de auto te liggen.
-
wulf
- Geregistreerd lid
Ze zijn inderdaad van kuntstof. Ik heb altijd genoeg de ruimte maar je hebt ze ook waarvan je het oprij gedeelte kan verwijderen.

http://www.kronosperformance.com/store/ ... ramps.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit zou ideaal zijn maar wel een beetje prijzig met $2000.

http://www.raceramps.com/portable-pit-stop-ramp.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kronosperformance.com/store/ ... ramps.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit zou ideaal zijn maar wel een beetje prijzig met $2000.

http://www.raceramps.com/portable-pit-stop-ramp.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;