Afgeknepen motors

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
djairo
Geregistreerd lid

Afgeknepen motors

Bericht door djairo » do 26 dec, 2013 20:45

Toen ik begin dit jaar mijn VW T4 Westfalia exclusive kocht, was ik meteen weg van de ruimte, afwerking en gebruiksgemak, zowel als camper als gebruik als 2de wagen.
Wat enorm tegenviel waren de prestaties, zeker klimmen in de bergen, helling van de Pont de Normandie met moeite tegen 50 a 60 Km/u omhoog ;-|+ ;-(+
Chiptuning overwogen, maar werdt afgeraden ivm automaat, deze is een zwak punt bij de VW T4.
Aan de computer gehangen, en wat bleek, luchtsensor was stuk, dit vervangen en iets beter, maar nog steeds traag.
Totdat de garagehouder voorstelde om de "steen" in de roetfilter te verwijderen, zogezegd zo gedaan, en nadien :arrow: :arrow: :arrow: een verschil, niet te geloven, bus hangt aan het gas, gaat in de toeren als een tierelier, voorheen top, na kilometers aandringen hooguit 130 Km/u nu vlot 160 Km/u :shock: (niet dat ik dit doe want op reis hou ik meestal 110Km/u aan op cruise-controle).
Het is en blijft een zware bus, leeg 2500Kg, en dit met de 2.5 TDI 5 cylinder motor van 102 pk, maar ik wil gewoon aangeven dat er toch veel motors totaal afgeknepen worden door kat's en dergelijke.
Trouwens bij mijn motorfiets een BMW R1150GS/Adventure(ook geen lichte jongen) is de kat vervangen door een Y pijp en met een iets meer open vervangdemper, en een aangepaste eprom, loopt deze ook veel mooier en zuiniger.
Vergelijk het met een hardloper of topsporter die met een wasknijper op zijn neus topprestaties moet leveren.

Texpert
Geregistreerd lid

Re: Afgeknepen motors

Bericht door Texpert » do 26 dec, 2013 22:29

Klopt, maar dit zie je eigenlijk ook met de T7 blokken in de Saabs die makkelijk meer vermogen blijken te behalen.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 28 dec, 2013 7:14

Texpert schreef:Klopt, maar dit zie je eigenlijk ook met de T7 blokken in de Saabs die makkelijk meer vermogen blijken te behalen.
Dat voelt voor mij toch iets minder als ergens op knijpen. Natuurlijk is elke restrictie in de uitlaat nadelig voor een turbomotor, maar bij het t7 motor management is het vooral een ecu instelling en niet zozeer knijpen. De instelling van de ecu heeft daarbij natuurlijk ook te maken met het verwachtingspatroon dat Saab heeft willen creëren en wat Europese en landelijke regels hier en daar....

Het verschil met de VW (naar ik begrijp van de ts) is dat de Saab versnellingsbakken in ieder geval best erg betrouwbaar zijn waardoor we ons over tunen ook niet heel veel zorgen hoeven te maken. Of je moet echt heel gek gaan doen.

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » za 28 dec, 2013 22:57

Beter dan een blok wat af-fabriek al op de max zit en eigenlijk al tegen de grens van zijn kunnen zit.
Zoals tegenwoordig gedownsizede motoren.
En het is een makkelijke en goedkope manier om meerdere versies van hetzelfde blok te maken, zoals de 1.8t, 2.0t, en 2.0T Sport Sedan.

niels40+
Geregistreerd lid

Bericht door niels40+ » za 28 dec, 2013 23:06

He wat leuk! Ik heb ook een vw exclusive, 2000, 120dk. Heerlijk rijden, als kleine camper. Zal jouw tip eens met mijn garage doornemen. Al klaag ik niet over de power. Ben nu bezig met aankoop 9-3, 1.8t.

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » za 28 dec, 2013 23:39

Gewoon doen die 1.8t, heb 'm zelf ook :P
Mijn beste auto tot nu toe. (Kraakjes in de voorophanging neem ik voor lief, zie ander topic ;))

odin1899
Donateur
Donateur

Re: Afgeknepen motoren

Bericht door odin1899 » zo 29 dec, 2013 1:56

Motoren dan.

djairo
Geregistreerd lid

Bericht door djairo » zo 29 dec, 2013 13:10

niels40+ schreef:He wat leuk! Ik heb ook een vw exclusive, 2000, 120dk. Heerlijk rijden, als kleine camper. Zal jouw tip eens met mijn garage doornemen. Al klaag ik niet over de power. Ben nu bezig met aankoop 9-3, 1.8t.
Inderdaad, fijn om te horen, trouwens onze Exclusive komt uit Nederland, daar de Exclusive nooit in Belgie is ingevoerd.
Is na lang zoeken voor ons ideaal( mijn vrouw onze 2 jongens van 7 & 8 jaar, Bas onze Basset Hound en mezelf) is na camper ook onze 2de wagen, hiervoor een oude Hymer B544, wat op zich een leuke camper was, maar het bleef een camper die te breed,te log en niet handig was voor dagdagelijks vervoer, ook onze manier van reizen, staan zoveel mogelijk waar wij het mooi vinden, dus dikwijls "wild" dus hiervoor is het VW busje ideaal, zelfs op een dorpsplein midden in de Ardeche geen probleem (wel de locale middenstand iets gunnen, dus brood bij de locale bakker, en een Pastis in de locale bar-tabac :wink:) .

Onze"Westy" is een witte 2.5 TDI met 75 KW een automaat en in haast nieuwstaat, gekocht met 137.000 Km in maart van dit jaar, en nu zitten we haast al aan 150.000Km, deze zomer Ardèche, Camargue, Ile de Ré, La Rochelle, Bretange en Normandie gedaan, plus nog talrijke week-endjes naar onze lievelingsbestemming voor kortbij, Thardingen aan de Cote'd Opale (nabij Wissant tussen Cap Blanc Nez en Cap Griz Nez waar we regelmatig te vinden zijn).

Volgend jaar staat Cornwall in England op het programma, maar éérst ga ik in mei samen met wat vrienden met de motor deze streek verkennen.

Voor meer info over de Exclusive zie hier:

http://www.vwexclusive.nl/index.php?sid ... 12314bf49d" onclick="window.open(this.href);return false;

En voor meer technisch leesvoer, vb. verwijderen roetfilter zie hier:

http://www.weetjewel.nl/phpbb3/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier met de Westfalia & de Saab!!

Frank

niels40+
Geregistreerd lid

Bericht door niels40+ » zo 29 dec, 2013 14:41

Veel plezier met de Westfalia & de Saab!!
De Exclusive heb ik al bijna 3 jaar. Bij orientatie veel aan het forum van de exclusive gehad. Gekocht van eerste Nederlandse eigenaar met 78 dk op teller. Nu probleemloos op 120 dk. Heerlijk om in te rijden. Gaan er vaak, kort en lang mee weg. Even lang weekend toeren langs de Noord-frans kust, mossels eten en langs het strand wandelen. Op de camper heb ik nog een grote bak geplaatst: ruimte voor mijn surfplanken. In de zomer trek ik met vriendin en zoon door Frankrijk. Makkelijk de bergpassen over. Heeft maar een nadeel: geen airco....
Nu nog een Saab ;)
Veel plezier met jullie T-4!

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » zo 29 dec, 2013 14:55

Wissant tussen Cap Blanc Nez en Cap Griz Nez
Ha daar kom ik ook regelmatig.

Eerste keer foutje gemaakt, door te denken dat er net zoals in Nederland veel strandovergangen zijn. Als je dan bij Blanc Nez naar beneden gaat en rechtsaf, in de zomer, is dat best n eindje lopen!

Ook daar gewandeld van cap Blanc Nez naar Sangatte , Peuplingues Escalles en weer terug via het strand.

Ze hebben trouwens wel n nieuw pad aangelegd naar boven/beneden.

Plaats reactie