Zijn automobilisten bang in het donker ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Zijn automobilisten bang in het donker ?

Bericht door RoelandV » vr 20 dec, 2013 23:19

Afbeelding
Als we de ANWB mogen geloven tenminste. Volgens de Algemene Nederlandse Wielrijdersbond worden ze namelijk bedolven onder klachten van mensen die ‘verontrust’ zijn over de verkeersveiligheid sinds op sommige snelwegen de verlichting ‘s avonds is uitgeschakeld.
Hoeveel klagers er dan zijn? Nou, er zijn de afgelopen tijd toch zeker zo’n 60 klachten binnengekomen. In mijn ogen geen schokkende hoeveelheid, maar voor de ANWB reden genoeg om stampij te maken over dit onderwerp.
Ook diverse gemeentes maken zich zorgen over de donkere snelwegen. Vlaardingen, Midden-Delftland en Maassluis hebben een brandbrief gestuurd naar Rijkswaterstaat en ook in Amersfoort, Nijkerk en Leusden is er bezorgdheid.
Een voordeel heeft deze bezuinigingsmaatregel van 35 miljoen euro ook, want bejaarden zouden ‘s avonds en ‘s nachts de weg niet meer op durven omdat het donker is. Best vreemd eigenlijk, want toen die mensen nog jong waren was er vaak helemaal geen verlichting op de weg.
Misschien moeten sommige mensen gewoon eens stoppen met zeuren. En als ze het allemaal zo eng vinden, lekker thuisblijven. (via: ad.nl)
Bron: Autoblog.nl

martinphili
Geregistreerd lid

Re: Zijn automobilisten bang in het donker ?

Bericht door martinphili » vr 20 dec, 2013 23:31

Als de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond klachten krijgt omdat het te donker is op een snelweg gaat er volgens mij iets goed mis :mrgreen:
Maar buiten dat: Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Vooral als je een beetje nachtblind bent. Vorige week reed ik nog in het donker over de Afsluitdijk en ik betrapte me er op dat ik misleid werd door de lichten van de tegenliggers.
Het zal ook wel een kwestie van wennen zijn hoor.
In het Verenigd Koninkrijk en Ierland gebruiken ze overigens hele leuke reflectoren langs de weg. Cats-Eyes. Die werken echt waanzinnig goed.
Dat zouden ze hier best kunnen introduceren.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » vr 20 dec, 2013 23:37

Bedoel je deze ?

Afbeelding

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » vr 20 dec, 2013 23:41

Ik bedoelde meer deze:
Afbeelding
Die van jou werken ook wel maar ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als het beestje moet poepen ;)

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » vr 20 dec, 2013 23:42

Ja die cat eyes hebben ze ook al decenia in the States, echt top.
Maar ze worden wel kapot gereden zo af en toe...

Wat de lichten van tegen liggers betreft, dat is idd best irritant. Vooral die auto's die loenzen of naar de sterren staren.
Een idee uit bv Frankrijk: daar hebben ze dan soms 'paaltjes' neergezet zodat de koplampen van de weg aan de andere kant niet direct in je mik schijnen.

Zou al veel helpen hier.

En nu al (deels) terug draaien, hoe lang hebben we het nu geprobeerd? Half jaar?
Is ook even wennen mensen. En al die lichtvervuiling dan, arme beestjes.

Mijn kids willen ook alle lampen aan als ze naar bed moeten, mooi niet.

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » za 21 dec, 2013 0:05

Hier in onze gemeente zijn restloos de lantarenpalen in het buitengebied verwijderd.Het is hier aarde donker.Misschien om bepaalde oostblokkers tegemoet te komen :?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 21 dec, 2013 10:47

hier hebben ze een aantal nieuwe rotondes op de N wegen met led lantaarnpalen voorzien, volgens mij kun je die vanaf de maan ook zien liggen.

even een aanvulling voor bovenstaande, als je wilt weten hoe donker dat is,
ik woon in het buitengebied, ik ben wel eens gestruikeld over mijn eigen zwarte Saab .

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 21 dec, 2013 12:27

Ik vind persoonlijk rijden in het donker zelfs prettiger dan overdag...

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » za 21 dec, 2013 12:31

Ik ook, snap al die ophef ook niet. Toen ik net mijn rijbewijs had waren er nog nauwelijks snelwegen verlicht, nu wordt je gek van al die lampen.

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » za 21 dec, 2013 12:34

Texpert schreef:Ik ook, snap al die ophef ook niet. Toen ik net mijn rijbewijs had waren er nog nauwelijks snelwegen verlicht, nu wordt je gek van al die lampen.
Nou, ik heb tijdlang in het noorden en oosten des lands gewerkt en tot 7 jaar terug was het daar gewoon donker op de snelweg 's avonds. Wat ik erger vindt is die gasten die met dagrij verlichting op wegrijden als het donker is en niet doorhebben dat de lampen niet aan zijn. En dat zie je niet op ene snelweg die helemaal verlicht is. Zelf merk je dat ook niet... Als het licht uit is, merk je dat snel genoeg....

TIPO4
Geregistreerd lid

Bericht door TIPO4 » za 21 dec, 2013 13:02

Net als Sapph,

het kan me eigenlijk niet donker genoeg zijn met autorijden. Sinds de dikke 3 jaar dat ik van de overmatig belichte Rijnmond naar Flakkee ben verhuisd ben ik de duisternis alleen maar meer gaan waarderen. Licht van tegemoetkomend verkeer heb ik geen last van, gewoon er niet inkijken, en juist het contrast tussen licht(daar rijdt een auto) en donker (daar zit dus geen verkeer) maakt het zoveel overzichtelijker autorijden. En ja ik snap ook wel dat de onverlichte obstakels je last kunnen bezorgen maar daar heb je dan ook je koplampen voor aan staan.

In Duitsland zijn de snelwegen zelfs vaak onverlicht in stedelijke agglomeratie en wat mij betreft mag het hier in NL gewoon ook die kant op. Eromheen is licht zat, al dat geflikker van die zeker tegenwoordig veel te ver uit elkaar geplaatste en diepstralende armaturen kan ik missen als kiespijn en vooruit als de vogeltjes dan minder last hebben van al dat nutteloze licht helpt dat ook weer een beetje.

Voor mijn vrouw is dat allemaal dan weer geen discussie, die is zo nachtblind als een mol met staar en een zonnebril op...

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 21 dec, 2013 13:42

martinphili schreef:... Cats-Eyes. Die werken echt waanzinnig goed. Dat zouden ze hier best kunnen introduceren.
Kattenogen, die bestaan in NL ook al zeker 60 jaar... Zie jij wel OK?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 21 dec, 2013 13:53

Als ik thuiskom dan staan ze me alweer op te wachten.... :D :D :D

Afbeelding

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » zo 22 dec, 2013 0:00

@Sonettie neen in rdam zie ik ze niet nee. Wel sommigen die zelf licht geven, maar dat noem ik geen katteogen.
Hier in Rdam kan je buiten en boek lezen zo licht is het. Mag wel wat minder. Vind in het donker rijden ook erg prettig. Koplampjes aan, muziekje aan...

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » zo 22 dec, 2013 0:10

USA cat eyes zijn nogal inferieur aan de Engelse versie.

Maar on topic.
Het is wel zo dat de Nederlandse snelwegen niet echt voorbereid zijn op het uitschakelen van de verlichting. In Spanje heb je geen licht, maar wel een enorme lading reflectoren op de vangrails, en veel beter reflecterende belijning.

Ik woon in de polder en weet niet beter dan dat er weinig tot geen verlichting is buiten bebouwd gebied, dus ik weet niet waar die klagers moeilijk over doen . Misschien moeten ze eens controleren of alle lampen nog werken want ik zie elke dag auto's met halve verlichting rondrijden

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Plaats reactie