Lassen in lastige hoekjes vlakslijpen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Lassen in lastige hoekjes vlakslijpen

Bericht door Sapphire » za 05 okt, 2013 23:44

Vanuit deze hoek lijkt het dat je de meeste plekjes wel te lijf kan met een 115/125 mm slijptol... In tegenstelling tot wat aangeraden wordt gebruik ik ook voor het afbramen 1 mm dikke schijfjes omdat het veel nauwkeuriger werkt... Daarmee kun je ook in kleine hoekjes komen... Mocht het niet werken kun je nog een freestooltje op de boormachine gebruiken. Zeg maar de dremel tools in het groot. Ik heb daar een bak vol van en er is altijd wel iets dat van pas komt. Zal ook niet super snel werken maar het gaat wel.

Afbeelding

marijn dekker
Donateur
Donateur

Bericht door marijn dekker » zo 06 okt, 2013 9:46

En met zo'n geval kan je misschien ook nog huren,maar is ook makkelijk voor de heb.

Afbeelding

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Bericht door sjaak-dimphie » zo 06 okt, 2013 11:09

Afbramen met 1 mm dikke schijfjes is gevaarlijk en als je het zonder beschermkap doet is het levensgevaarlijk.
Deze schijfjes zijn bedoeld voor doorslijpen en bij afbramen breken ze heel snel door de zijdelingse kracht die hierbij ontstaat.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 06 okt, 2013 12:08

Met 1 mm afbramen doe ik ook wel eens bij geen zin in wisselen.
Vooral bij een klontje is dat gemakkelijker, ik denk dat sapp dat bedoeld
Afbramen voor de afwerking met een dikke gaat beter, je moet hem voor gebruik eerst even op een dik stuk afval staal inslijpen , anders werkt het zo grof in het begin op plaat :wink:
Voor het mooie kun je het beste daarna met een schuurschijf (zo'n schuurpapier ding) daarna afwerken.
Op onderdelen dag staat (xx. Met rode sonett) iemand die ze voor een redelijke prijs te koop heeft.
Die dingen werken ook prettig als er een randje op de remschijf zit.

Maar goed dat is hier de vraag niet.
Persoonlijk zou ik eens beginnen met het lasapparaat beter af te stellen.
Voordat je gaat lassen, toch nog een keer de randjes afslijpen om schoon staal te krijgen, dat last beter

Wat ik zou doen/proberen lasapparaat iets hoger instellen en er een mooiere las eroverheen leggen
Voordeel nu; je kunt naar beneden lassen.
Klonten die doorzakken kun je er aan de andere kant afslijpen.
Of als het nog kan voordat je doorlaat, de las vanaf de onderzijde, met een hele dunne vanaf de onderzijde doorslijpen.

Probeer eerst maar eens op een stuk afval deel, die aan elkaar is gebraden is.

Btw dat linker deel zou ik persoonlijk er weer uitslijpen en opnieuw beginnen.

En anders; krijg je de regel uit de bouw:
Zit het ruim dan gebruik je schuim, gaat het shit, neem je kit.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 06 okt, 2013 22:41

Tip zou er eerst en primer op doen, voordat er je er tectyl op spuit.
Vanaf deze kant ziet het er mooi uit.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 06 okt, 2013 22:59

turbopilot schreef:Met 1 mm afbramen doe ik ook wel eens bij geen zin in wisselen.
Vooral bij een klontje is dat gemakkelijker, ik denk dat sapp dat bedoeld
Idd
sjaak-dimphie schreef:Afbramen met 1 mm dikke schijfjes is gevaarlijk en als je het zonder beschermkap doet is het levensgevaarlijk.
Deze schijfjes zijn bedoeld voor doorslijpen en bij afbramen breken ze heel snel door de zijdelingse kracht die hierbij ontstaat.
Dank voor je bezorgdheid, ben me ervan bewust maar ik draag bij het lassen/slijpen een lashelm en lashandschoenen voor de veiligheid. Er breekt wel eens een schijfje maar soit, ik koop ze voor 40 cent per stuk. Het echt fijne werk doe ik met zo'n lamellen schijfje overigens. En er valt altijd wel wat op de aanpak te merken, hoeveel forummers ik niet zie werken zonder assteunen of zie slijpen/lassen zonder PBM, om maar een voorbeeld te noemen... Of trots zie schrijven dat ze met 200 over de provinciale weg reden...
Veilig werken zit hem ook in nadenken en ervaringsgewijs weten hoe ver je kunt gaan.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » zo 06 okt, 2013 22:59

Zet het zo spoedig mogelijk als het kan in de primer. Eigenlijk al zodra de las voldoende afgekoeld is.

O ja, tip !!! , aan beide kanten ! Geef de roestduivel geen nieuwe toetjes.

Alweer roestig nieuw plaatwerk blank maken, bij voorkeur, en in de primer.

Bij gebruik van slijptol voor schuren, doorslijpen, afbramen.....altijd handschoenen en veiligheidsbril dragen. En een goede werkoverall, geen korte broek en t-shirt met korte mouwen, omdat met een overall het lichaam, de armen (onderarmen vooral) en benen dan beschermd zijn met stevige kleding.
Slaat de slijptol vast, gebeurt onverwacht, heb je de meeste kans om er zonder, vaak ernstige, verwondingen af te komen.

Inderdaad, zonder bescherming - waaronder weghalen afscherming van het apparaat zelf - is levensgevaarlijk. Je krijgt geen 2e kans als het misgegaan is. Hou het veilig, als je dit graag - en veilig - nog heel lang wilt kunnen blijven doen: :O:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 06 okt, 2013 23:02

Overigens vind ik dat ook altijd verwonderlijk op tv, bij al die auto customizing of motoren bouw programma's lassen en slijpen ze met korte mouwen, geen handschoenen, geen helm, geen bril zelfs... Over voorbeeldfunctie maar niet gesproken.

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » zo 06 okt, 2013 23:22

Met een bandana, lange haren, dikke baard kan ze niets gebeuren, die "plaatwerkers", gecustomed en gepimpt als ze zelf zijn.

Gaat het mis. En dan ? Vrees dat ook dan zal gelden de onverbiddelijke regel: Niemand is onmisbaar.

En vrees dat de arbeidsgehandicapte geen claim kan indienen bij een verzekeringsmaatschappij.

Op film is immers vastgelegd.......dat er sprake is van risicovol, roekeloos gedrag. Eigen schuld, van bescherming was afgezien.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 07 okt, 2013 16:43

ik heb mijn 96 na het lassen laten stralen en scoperen, hoef je in principe nooit weer.
moet wel alle tectyl eraf en het een complete kale carrosserie zijn.

wat het (nylon) hesje betreft: dat is dan net weer niet veilig tijdens lassen en slijpen :mrgreen:

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » ma 07 okt, 2013 18:00

Dat van die hesjes en lassen wist ik niet, zal er op letten.
En ik zat zelfs nog even te denken dat je een geintje maakte :lol:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 07 okt, 2013 18:05

Was toen 1500 gulden kwijt voor straten schooperen en kompleet in de primer spuiten,
De lak heb ik zelf gespoten

http://www.austinseven.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 07 okt, 2013 19:57

The Devil's Own V4 schreef:ik draag altijd zo een geel hesje tijdens het lassen.
Ik een oranje, en ik hou mijn ogen stijf dicht.

Plaats reactie