Heb een Saabje op het oog in België, maar ik ben wat aan het puzzelen met de mogelijkheden om de auto hier te krijgen. Zelf mag ik als Nederlander niet rijden in de Belgische auto omdat deze nog niet op Nederlands kenteken staat, en dat zal ook niet lukken voordat de auto bij een RDW station is afgezet. Staat de auto eenmaal op mijn oprit dan lukt het verder wel met een eendagskenteken (dat niet gebruikt mag worden in België).
Kortom, ik loop aan tegen het transport van België naar Nederland.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken, waarbij de kosten voor transport een beetje binnen de perken blijven?
Een autoambulancevrachtwagentje huren loopt aardig in de papieren (ongeveer 600km rijden), en een autoambulanceaanhanger om achter mijn eigen auto te hangen wordt als combinatie zeer waarschijnlijk te zwaar (boven 3500 kg, en ik heb een B-rijbewijs).
Daarbij weet ik niet zo goed of het het beste is om de gok te wagen en met transportmiddelen naar België af te reizen, of eerst een keer op en neer te rijden (weer 600km) om te zien of het iets is. Toch zonde wanneer je voor niets een autoambulance huurt... Aan de andere kant, wanneer je de auto meteen mee kunt nemen weet je in ieder geval zeker dat je krijgt wat je hebt bekeken, in plaats van dat je een week later een auto aantreft waaraan mogelijk eea versleuteld is (kocht ooit een oude Volvo die bij aflevering opeens op heel andere banden stond dna bij bezichtiging, en dat waren niet bepaald nieuwere banden...)
Nog een andere optie is uiteraard om de verkoper te vragen om de auto bij mij op de oprit af te leveren, maar daar stond de verkoper niet echt om te springen (kost hem ook een dag, met eerst mijn bezoek ontvangen in Belgë, dan naar Nederland rijden waarna ik hem weer kan gaan afzetten in het Zuiden (gaat al gauw richting de 1200km dan...).
Ik zag een keer op het forum een autoambulance voorbij komen die uit alleen twee wielen en een rek bestond, en daar hing de te transporteren auto dan op met zijn voorwielen. In dat geval zou het gewicht van de totale combinatie mogelijk wel gaan lukken. Iemand enig idee waar je zo'n klein aanhangertje kunt huren, en of je dan toe kan met een B-rijbewijs? Of is de gesleepte auto dan sowieso al te zwaar om met een B rijbewijs te mogen rijden?
Mocht iemand tips hebben dan houd ik me van harte aanbevolen, alle hulp is welkom!
Groet, Olav
Transport bij import uit België
-
ridethewinds
- Geregistreerd lid
Re: Transport bij import uit België
Gewoon een eendagskenteken ophalen en gas geven.. Heb ik al 3 keer gedaan.. (wel ff netjes verzekeren)
-
Garrett
- Lid van verdienste
Daarom heb ik beide Saabs gewoon netjes bij de nieuwe eigenaar afgeleverd
Voor invoer heb je het Belgische kentekenbewijs nodig (roze formulier). De officiele (achterste) kentekenplaat blijft bij de oude eigenaar. Daarmee is voor hem de kous af.
Hem scheelt een verkoopkeuring die bij Belgische verkoop verplicht is. Dat is 50 euro en een halve dag.
Je kan hem verzoeken tot de grens te rijden. Hij demonteert zijn kentekenplaat en jij monteert het Nederlandse ééndagskenteken. Moet je alleen wel dezelfde dag nog bij de RDW aankloppen, maar dat zou je ook in bijvoorbeeld Rijen (of een andere grensplaats) kunnen uitvoeren.
Andere optie is een Duits exportkenteken (rood) kopen.
Voor invoer heb je het Belgische kentekenbewijs nodig (roze formulier). De officiele (achterste) kentekenplaat blijft bij de oude eigenaar. Daarmee is voor hem de kous af.
Hem scheelt een verkoopkeuring die bij Belgische verkoop verplicht is. Dat is 50 euro en een halve dag.
Je kan hem verzoeken tot de grens te rijden. Hij demonteert zijn kentekenplaat en jij monteert het Nederlandse ééndagskenteken. Moet je alleen wel dezelfde dag nog bij de RDW aankloppen, maar dat zou je ook in bijvoorbeeld Rijen (of een andere grensplaats) kunnen uitvoeren.
Andere optie is een Duits exportkenteken (rood) kopen.
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
Bij de aankoop van onze belgische cabrio kon ik de vorige eigenaar ervan overtuigen dat ik ook een particuliere Saabliefhebber was.
Hij liet zijn platen voor de reis op de auto zitten en liet zijn verzekering nog geldig.
Na thuiskomst hebben we de platen (als brief) verpakt en aangetekend geretourneerd.
In de koopovereenkomst werd het bovenstaande vastgelegd.
Hij liet zijn platen voor de reis op de auto zitten en liet zijn verzekering nog geldig.
Na thuiskomst hebben we de platen (als brief) verpakt en aangetekend geretourneerd.
In de koopovereenkomst werd het bovenstaande vastgelegd.