Ervaringsdeskundige gezocht mbt importeren uit Italie
-
M.Harmsen
- Geregistreerd lid
Ervaringsdeskundige gezocht mbt importeren uit Italie
Ongetwijfeld zullen er forumers zijn die dit eens omhanden hebben gehad.
Ik wil graag een auto uit Italië importeren. in principe is alles mij duidelijk maar over één ding kom ik wat onduidelijkheid tegen.
dit gaat om het overschrijven van de auto in Italië.
Door sommigen wordt beweerd dat de auto moet worden overgeschreven bij de notaris, en dat de kosten hiervan behoorlijk oplopen. anderen zeggen dat de auto bij de Italiaanse RDW kan worden gevrijwaard.
Wie kan mij vertellen wat de juiste en natuurlijk meest voordelige methode is ?
Al vast erg bedankt voor de reacties.
mvg Mark
Ik wil graag een auto uit Italië importeren. in principe is alles mij duidelijk maar over één ding kom ik wat onduidelijkheid tegen.
dit gaat om het overschrijven van de auto in Italië.
Door sommigen wordt beweerd dat de auto moet worden overgeschreven bij de notaris, en dat de kosten hiervan behoorlijk oplopen. anderen zeggen dat de auto bij de Italiaanse RDW kan worden gevrijwaard.
Wie kan mij vertellen wat de juiste en natuurlijk meest voordelige methode is ?
Al vast erg bedankt voor de reacties.
mvg Mark
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: Ervaringsdeskundige gezocht mbt importeren uit Italie
Stuur dirk7942 even een pb'tje.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Of Enzo...
(Fabio Salustio).
(Fabio Salustio).
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Bij deze mijn welgemeende advies om Saabs uit Italië te laten staan.
De meeste Saabs uit Italië zijn slecht onderhouden, geven vaak storingen en
niet zelden komt je het plamuur tegemoet.
-
M.Harmsen
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de reacties,
Het gaat overigens niet om een Saab maar om een Mini cooper S, vandaar dat ik het onderwerp bij auto's algemeen heb geplaatst.
Ik ben er mee bekend dat ik goed moet opletten op de technische en optische staat van de auto. maar uit ervaring weet ik inmiddels dat dat met dit type auto ook voor de Nederlandse modellen geldt ( jammer genoeg )
Groet Mark
Het gaat overigens niet om een Saab maar om een Mini cooper S, vandaar dat ik het onderwerp bij auto's algemeen heb geplaatst.
Ik ben er mee bekend dat ik goed moet opletten op de technische en optische staat van de auto. maar uit ervaring weet ik inmiddels dat dat met dit type auto ook voor de Nederlandse modellen geldt ( jammer genoeg )
Groet Mark
-
Don Pedro
- Geregistreerd lid
In Italie moet je inderdaad via de ACI omdat het kenteken namelijk bij een Italiaan persoonlijk gerelateerd is en de auto moet dus uitgeschreven worden. Zorg daarnaast dat je het document "Generalita e residenza del proprietario" hebt wat is afgetekend door de off instantie als zijnde "Annullata per definitiva espartazione in paese UE. Originale restituito da ST 1 alla parte".
Daarnaast een document van de ACI Automobile club d'italia. Van het desbetreffende district/kantoor aldaar. Ook hier wordt bijvoorbeeld de volgende tekst vermeld:
Annotata cessazione della circolazione per esportazione il (datum). Certificazione sotitutiva del certificato di proprieta Art 8 d.m. 514/92. Prima presentazione del (datum).
Dit document kost omgeveer 50 a 60 euro.
Zorg dat je beide documenten hebt anders doet de RDW erg moeilijk qua inschrijving hier, een nota met een bedrag en wat gegevens is niet meer toereikend!!
Of de notaris nog van toepassing is ik dacht het niet meer.
Daarnaast een document van de ACI Automobile club d'italia. Van het desbetreffende district/kantoor aldaar. Ook hier wordt bijvoorbeeld de volgende tekst vermeld:
Annotata cessazione della circolazione per esportazione il (datum). Certificazione sotitutiva del certificato di proprieta Art 8 d.m. 514/92. Prima presentazione del (datum).
Dit document kost omgeveer 50 a 60 euro.
Zorg dat je beide documenten hebt anders doet de RDW erg moeilijk qua inschrijving hier, een nota met een bedrag en wat gegevens is niet meer toereikend!!
Of de notaris nog van toepassing is ik dacht het niet meer.
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

Hoi,
Ik heb in 2006 een 900 cabrio uit Italie gehaald. Auto is super. Het is daar echt niet anders dan hier, sommige auto's zijn goed onderhouden anderen niet.
Het importeren is eenvoudig en niet anders dan uit Duitsland of Zweden (uit eigen ervaring). Ik had het geluk dat ik op het kenteken en de verzekering van de Italiaanse eigenaar naar huis mocht rijden (anders ging de deal niet door
. Vervolgens kentekenplaten naar Italie gestuurd en de papieren per post ontvangen. Naar de RDW en die regelen de rest voor je. Je kunt eventueel even googlen op 5-daags kenteken als je niet op het kenteken van de verkoper wilt rijden. Laat je niet bang maken, door alle stuurlui aan de wal
.
Michiel
Ik heb in 2006 een 900 cabrio uit Italie gehaald. Auto is super. Het is daar echt niet anders dan hier, sommige auto's zijn goed onderhouden anderen niet.
Het importeren is eenvoudig en niet anders dan uit Duitsland of Zweden (uit eigen ervaring). Ik had het geluk dat ik op het kenteken en de verzekering van de Italiaanse eigenaar naar huis mocht rijden (anders ging de deal niet door
Michiel
-
Don Pedro
- Geregistreerd lid
Het meekrijgen van een auto + kenteken is uiterst zeldzaam, dat is mazzel. In het verleden vergaten de hollanders de platen retour te sturen en zaten de eigenaren met een kenteken wat weer opnieuw moest worden aangevraagd met alle ellende van dien.
-
99turbo1978
- Donateur

Zit eens te googlen op dat 5-daagse kenteken, maar daar is nogal wat onduidelijke wetgeving over... Het zou officieel in heel de EU geldig moeten zijn, maar ivm de bpm die je in NL niet betaald hebt, loop je hier weer het risico op een bekeuring...
-
mailmichiel
- Donateur (2x)

Als je de regels heel letterlijk neemt, zal dat inderdaad het geval zijn. Het rijden van een auto met een niet Nederlands kenteken is voor in Nederland wonende bestuurders niet toegestaan. Dus dat geldt ook als je met Italiaans kenteken de Nederlandse grens passeert. Soms moet je een gokje wagen
. Als je dat niet wilt kan je ook de auto aan de Nederlandse grens parkeren en met een trailer ophalen.
Ook vanuit Zweden al een keer op kenteken van de verkoper naar huis gereden (misschien zijn het mijn blauwe ogen), beide keren geen enkel probleem gehad.
Michiel
Ook vanuit Zweden al een keer op kenteken van de verkoper naar huis gereden (misschien zijn het mijn blauwe ogen), beide keren geen enkel probleem gehad.
Michiel
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bij deze dan mijn welgemeende mening dat bovenstaand advies in mijn ogen flauwekul is. In Nederland is de gemiddelde auto ook slecht onderhouden (ons ben zuunig is zeer van toepassing, het meeste 'onderhoud' is slechts APK-gerelateerd), geven ze vaak storingen (ik kom op veel verjaardagen zeg maar) en hoe veel auto's hebben er hier geen lichte dan wel zware schade (gehad) of staan er gewoon bij vol met deukjes en pitjes. Er rijden meer lelijke en slecht onderhouden auto's rond in Nederland dan nette, liefhebber onderhouden auto's. 'Wij forummers' kijken er al snel met een scheef oog naar omdat veel van ons Saab/autoliefhebbers zijn. Niet elke autobezitter is echter een autoliefhebber. In Italië is dat net zo, met het voordeel dat de zon daar wat vaker schijnt zodat de roestduivel wat minder snel toeslaat dan bij Hollandse wagens. Nadeel hiervan is dat dashboards vaak scheuren en het leer craquellé vertoont. Daarbij is de onderhoudshistorie vaak een lastig verhaal is en er zijn natuurlijk legio verhalen in omloop over teruggedraaide km tellers, voor sommigen een waar paradepaardje om elke keer weer boven tafel te halen. Je krijgt bij sommige verhalen het idee dat alle Italianen per definitie oplichters zijn of anderszins onbetrouwbaar. Dat is echt enorm overdreven en onjuist. Overigens je hebt als koper ook controle plicht en er lopen (ook hier op het forum) nu eenmaal veel mensen rond die zich graag willen laten 'tillen' omdat ze te goedgelovig zijn want als je goed kijkt kun je echt wel het kaf van het koren scheiden en dat is met auto's van marktplaats.nl net zo... Daarbij rijden er in Nederland ook legio teruggedraaide auto's rond of auto's die anderzins niet 'eerlijk' zijn.RoelandV schreef:Bij deze mijn welgemeende advies om Saabs uit Italië te laten staan.
Je moet gewoon goed opletten als je een auto koopt en als je er geen verstand van hebt is dat helemaal niet erg maar koop dan bij een bedrijf dat garantie verleent of neem iemand mee die wel van de hoed en de rand weet. Aldus mijn mening gebaseerd op mijn ervaringen.