Dc schreef:Door jou bericht herinnerde ik me een aflevering van een tijd terug op Discovery volgens mij, over Jay Leno en zijn auto's.900 SE C schreef:Zou wat wezen.. stoomgrippen schreef:die paar wind molends of zonne panelen. kunnen amper de 1/3 van ons land aan stoom geven... 'die stoomauto's hadden meer PK aan de krukas dan de huidige 8-cylinders' - had ik ergens gezien/gelezen.
Ben op zijn website beland en het is inmiddels 'way past bed time'.
Maar rete interessant. Er zijn talloze filmpjes te vinden maar die over de stoomauto Doble Series E uit 1925 is erg interessant.
De actieradius zou 1500mile bedragen maar Leno laat in het filmpje weten dat bij benadering niet te halen. Op een warme dag is het slechts ca 80 mijl.
Hij zegt ook dat hij mensen van GM, Audi etc over de vloer heeft gehad die verbaasd zijn over de vooruitstrevende techniek. Dus wie weet ligt er een toekomst in stoom.
Hier een stukje van de tekst:
By 1923, they developed their most enduring car, the classic Model E. Jay’s Doble has a 4-cylinder compound engine, which heats up two quarts of water in a sealed system, creating 1000 ft.-lb. of torque. Thus, the Doble starts up right away even in freezing weather, as compared to the Stanley (de andere stoomauto. er waren slechts 2 merken) , which takes at least 20 minutes to heat 15 gallons of water before driving is possible. Because the system is sealed, it easily passes all current emissions standards, and is ultimately much safer than a Stanley, as there’s little chance of blowing up. The E series could go from 0 to 75 mph in about 10 seconds, and was capable of speeds in excess of 90 mph. With no transmission, no clutch, and no distributor, there was virtually no noticeable engine vibration, and the ride was smooth as silk, and eerily quiet. Aside from the fact that the public seemed to have chosen internal combustion engines, the Doble’s success was also hampered by its price. The chassis alone cost upwards of $9000 without the body, so it was hardly affordable at a time when the country was heading into the Great Depression. Another issue was Abner’s perfectionist tendencies, which prevented him from putting down the wrench and settling on a firm design for extended production. When the company finally went out of business in 1931, a mere 43 Dobles had been produced
Het filmpje is te vinden op http://www.jaylenosgarage.com/at-the-ga ... -car/#more
St(r)oomauto's
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
St(r)oomauto's
-
sb129h
- Donateur (2x)

Re: St(r)oomauto's
Naar aanleiding van een flintertje tekst in een computerblad ben ik gaan googlen, en kwam ik dit tegen:
In de jaren ‘70 met de oliecrisis
Met de hoge brandstofprijzen begint het idee van de stoomauto terug in het zicht te komen: onder leiding van Dr. Ove Platell experimenteerde SAAB met een prototype van een stoomauto. Vooral de ketel kreeg aandacht: 28 elektronisch gestuurde buisjes in parallel zetten samen warmte om in zo’n 120 kW stoom. Per uur verbruikte de machine ongeveer 60 liter water, dat dan meer dan 1700 keer uitzette. Maar het wordt pas echt speciaal als je weet dat de binnendiameter van de buisjes slechts 1mm was en dat het 13 kilo zware geheel slechts de grootte van een autoaccu had!
Om na het starten van ketel direct te kunnen wegrijden, waren er luchtdruktanks in de auto aangebracht. Zolang de ketel nog niet helemaal opgewarmd was en dus ook nog niet genoeg stoom produceerde, konden de cilinders op luchtdruk werken.
Bron: http://geschiedenisstoommachine.blogspo ... eel-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In de jaren ‘70 met de oliecrisis
Met de hoge brandstofprijzen begint het idee van de stoomauto terug in het zicht te komen: onder leiding van Dr. Ove Platell experimenteerde SAAB met een prototype van een stoomauto. Vooral de ketel kreeg aandacht: 28 elektronisch gestuurde buisjes in parallel zetten samen warmte om in zo’n 120 kW stoom. Per uur verbruikte de machine ongeveer 60 liter water, dat dan meer dan 1700 keer uitzette. Maar het wordt pas echt speciaal als je weet dat de binnendiameter van de buisjes slechts 1mm was en dat het 13 kilo zware geheel slechts de grootte van een autoaccu had!
Om na het starten van ketel direct te kunnen wegrijden, waren er luchtdruktanks in de auto aangebracht. Zolang de ketel nog niet helemaal opgewarmd was en dus ook nog niet genoeg stoom produceerde, konden de cilinders op luchtdruk werken.
Bron: http://geschiedenisstoommachine.blogspo ... eel-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;