verschil in "ouderwetse" CD-speler en nieuwere?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
sjak
Geregistreerd lid

verschil in "ouderwetse" CD-speler en nieuwere?

Bericht door sjak » do 02 feb, 2012 14:35

Even uit nieuwsgierigheid...

Het valt me op, dat CD-spelers in de auto, die ook MP3-functie hebben, vaak een korte pauze inlassen tussen ieder nummer als er een CD wort afgespeeld; dit is irritant bij bv stukken muziek die in elkaar overlopen, of bij live-albums.

Oudere CD-spelers doen dat niet. Waarom dit gebrek op nieuwere spelers? En zijn er trouwens ook MP3-spelers die dit niet doen, die dus de MP3 ook op elkaar laten aansluiten ipv die halve tel denkpauze?

aZuL2001
Geregistreerd lid

Re: verschil in "ouderwetse" CD-speler en nieuwere?

Bericht door aZuL2001 » do 02 feb, 2012 14:37

Meestal ligt dat aan de mp3 ipv de speler.

De speler moet de volgende mp3 laden en gaan afspelen.
Daardoor komt dat.
Was bij cd's vaak ook zo.

Je zou de twee tracks tot één mp3 kunnen combineren.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 02 feb, 2012 14:56

Ja maar waarom doet zon "nieuwe" CD-speler dat als ik een gewone CD erin stop?

Zelfs met mn 1e CD-speler, ding uit 84 of zo, had ik geen pauzes oid bij CD afspelen :)

Wat MP3s betreft, geen idee hoe ik meerdere tracks op tot 1 MP3 kan bundelen :oops: (nu gebruik ik dan ook de aller-aller-allersimpelste converter, ik dacht dat die audioconverter heet)

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 02 feb, 2012 15:50

Bij mijn brandprogramma kan ik aangeven om stiltes aan het eind van een nummer te verwijderen én om geen pauze te laten vallen tussen twee nummers. Is dat geen optie bij jou?

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » do 02 feb, 2012 17:02

Een audiotrack op een CD is niet hetzelfde als een mp3.
Je vergelijkt appels met peren.

Dus of je brandt het anders, of je gaat twee tracks samenvoegen tot één mp3.

Maar had je hier al eens een kwartje in google aan gewaagd?
Kan me niet voorstellen dat anderen hier geen oplossing voor en over geschreven hebben.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 02 feb, 2012 17:52

Henk-Jan schreef:Bij mijn brandprogramma kan ik aangeven om stiltes aan het eind van een nummer te verwijderen én om geen pauze te laten vallen tussen twee nummers. Is dat geen optie bij jou?
Nee, ik bedoel als ik een originele CD afspeel, waar geen stiltes tussen de nummers zitten, dat een moderne autoradio daar wel stiltes tussen propt.

Is verder geen groot probleem, maar vroeg het me gewoon af, na wat geleende en gehuurde nieuwe(re) wagens die dit allemaal deden.

Maar blijkbaar is vooruitgang achteruitgang :D

Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door Cornelius » do 02 feb, 2012 21:49

een ouderwetse cd speler was een vrij simpel ding:

de putjes op de cd werden na een kleine foutcontrole direct naar de DA converter gevoerd.
data (o.a. CD tekst) kon zo'n ding niet lezen/weergeven.
Reedt je door een kuil, dan werd de muziek even onderbroken.

een moderne cd speler is eigenlijk meer een CD-ROM speler:
De data op het schijfje wordt gebufferd (kortstondige schokken kunnen zo opgevangen worden) en vervolgens pas door de DA converter getrapt.
Het duurt effe voordat zo'n buffer gevuld is, pas dan begint het afspelen. Na het afspelen van een track moet de buffer opnieuw gevuld worden.
En misschien zit er nog de nodige bewerking tussen.

Misschien is dat een verklaring. (al lijkt me dat zo'n buffer best van te voren al gevuld kan worden).

ivanzon
Geregistreerd lid

Bericht door ivanzon » vr 03 feb, 2012 17:46

Weet je wat TAO en DAO mode zijn... dat bepaalt (en de software van de speler) of je gaten krijgt of niet.
Als het niet nodig is om doorlopend te spelen wil er nog wel eens met pauzes tussen de tracks gewerkt worden

En bij elke auto CD speler hangt de afspeel unit in verende rubber bussen.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 03 feb, 2012 19:42

Cornelius schreef:Misschien is dat een verklaring.
Klinkt in ieder geval aannemelijk :)

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » vr 03 feb, 2012 23:24

Goede vraag. Ik ga er even vanuit dat je een officiele cd speelt en geen kopie.

Als hij mp3 kan spelen zit er ook software in om de mp3 te spelen. Kans is groot dat dezelfde software wordt gebruikt om audio cd af te spelen. En daar zit de crux. Deze kunnen niet altijd zonder pauze de tracks afspelen, of plaatsen er zelf 2 sec pauze tussen of maken zelfs een cross fade.

Soms omdat ze de track idd eerst moeten openen voordat ze hem kunnen spelen, terwijl een conventionele cdspeler alle audio ziet als 1 bestand met een aantal markeerpunten (track en pauze index).

Ander probleem kan de pauze en track markeerpunten zijn. Je kunt hidden tracks/audio hebben, doordat de track en pauze markers niet aansluiten, dan hou je een stukje audio over wat tussen de markeerpunten ligt en alleen te horen is als de cdspeler de audio integraal als 1 bestand speelt. Bij live cds worden de 'praatjes met het publiek' nog wel eens als hidden track geplaatst, die je dus alleen hoort bij integraal luisteren (op een goede cdspeler). Maar als je random luistert zal het ook daarop niet te horen zijn.

Mbt dit laatste kan de pauze ook het probleem zijn. Cds uit de begin tijd hadden altijd een 2 seconde pauze tussen de tracks, meestal was deze stil soms ook met audio. Kans is groot als je zo'n cd speelt op een mp3 cd speler hij dit ziet als stilte. Sinds de jaren 90 is dit niet meer de standaard en sluiten tracks voortaan ook gewoon op elkaar aan zonder 2 seconde pauze.

Mvg
Maarten

Ps cd text bestaat pas sinds '96, dus alleen spelers van daarna kunnen dit mogelijk afspelen. Maar ook dat is geen standaard, zie meeste (alle?) cd spelers in een Saab.

Plaats reactie