9323 schreef:geheel off topic en uitsluitend uit interesse: Hoe verhoudt een Saab 9000 zich tot een W124 qua levensduur, bouwkwaliteit, rijplezier en je ne sais quoi? Heb zo'n W124 en dan vooral de T-versie altijd erg mooi gevonden.
Ter illustratie: ik heb er bijna 11 jaar in rondgereden, een full-options 300TE 6-cilinder benzine met handbak uit 1987. Kocht hem destijds terwijl ik eigenlijk voor een Alfa 164 3.0 kwam kijken maar mijn vrouw vond het een leuke auto, dus dacht ik, ach, laten we die doodskist maar een keertje proberen voor een paar maanden. Is wat langer geworden dus...
De enige serieuze reparaties waren de renovatie van het aircosysteem, een hoofdspanningsregelaar en een achterwielnaaf (was door vorige eigenaar scheef gemonteerd) met nog wat meer achterstallig onderhoud, oh ja, ook de hydraulische klepstoters een keer (vrij dure grap maar je wordt gek van dat getik), verder eigenlijk alleen normaal lopend onderhoud. Verkocht met 485.000 km op de teller, eigenlijk alleen omdat ik 10+ jaar wel genoeg vond en aan iets anders toe was.
Ontzettend ruim en betrouwbaar, zit goed (beetje hard) en rijdt nog best aardig ook, door de bochten en rechtuit ook nog, als het althans om een 3-liter of een 280 of 320 (of een nog grotere motor zoals de 500 maar die zie je niet vaak als station...) E-klasser gaat. Kleinere motoren leveren iets te bescheiden prestaties in zo'n zware wagen, naar mijn smaak iig. En, net als een 9000, niet te veel elektronica dus zelden dat soort ellende. Komen, zoals Lennard terecht zegt, aardig met elkaar overeen. Alleen geen turbo, dus wat dat betreft iets minder rijfun. Toch absoluut aanbevelenswaardig als je een niet afgeragde kunt vinden. Diesels ken ik niet, nooit mee gereden, maar gaan voor erg traag door.
@ jjager: precies, boek is als nieuw. Plus dat ik niet zo heel veel zelf deed

.
Ivo