Ervaringen 30.000 km Lancia Delta III 1.4T Multi-Air

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
plafundum
Geregistreerd lid

Ervaringen 30.000 km Lancia Delta III 1.4T Multi-Air

Bericht door plafundum » wo 19 okt, 2011 23:45

Hi SF-leden,

Nadat mijn mooie 900 in 2010 te vaak stuk ging om er nog op te kunnen vertrouwen besloot ik er een eind aan te maken. Aan het Saab-rijden dan 8)

Ik besloot iets heel geks te doen en gewoon een nieuwe auto te nemen (zakelijke rijder). Wilde geen onzinnige sloep en geen saaie bak. Wilde zowel een familie-kar (2 kinderen) als iets wat ik gaaf vind. Dan is er niet heel veel keus. :? En zo werd het de Lancia Delta, de auto die ik gewoon het mooist vond. Maar ja, wel een Italiaan he.... De plaatjes staan hier, ik heb die versies met het zwarte dak, zonder sjonnie-velgen.

Wat zijn mijn bevindingen na 10 maanden en 30.000 km? Wel: Overall zijn die erg goed.

Hieronder de zaken die mij in positieve zin zijn opgevallen:
[*]Degelijkheid. Alles voelt degelijk aan. Nog geen kraakjes of piepjes, geen loslatende onderdelen of versleten of lelijk geworden plastic.

[*]Zuinigheid: 1 op 14 bij rustig rijden, op euro 95. Dat was met de Saab 1 op 11 met Superbenzine. Ik rij veel op cruise control, altijd iets harder dan je mag.

[*] De 1.4 T rijdt sportiever dan gedacht, ik had hem gezapiger verwacht. Komt ook bij mij door de 17" wielen en de brede banden, de heerlijk zittende sportstoelen denk ik. Maar je kan er best aardig mee scheuren. Niet te vergelijken met mijn 900S die ook 140 PK had toen ik hem kocht: De Lancia is veel springeriger, en de Saab was meer een snelle tank. Maar de bak en het stuur en dergelijke zijn erg fijn.

[*]De Delta is ruimer dan gedacht. Met 5 man op vakantie, 2 kinderen en 3 volwassenen (!), is goed te doen, met een dakkoffer. Al moet gezegd worden dat een volwassen persoon niet lekker zit in het midden op de achterbank. Als je de hoedenplank weghaalt en goed stapelt sta je verbaast wat je mee kan nemen. En qua performance doet een zwaar bepakte 1.4 turbo gewoon lekker zijn werk.

[*] Tot slot niets dan goed over mijn garage Halan in Amsterdam. Wordt altijd goed geholpen, en regelmatig wast men gratis en ongevraagd de auto.

Maar... Wat valt er dan tegen aan de auto? Tja, wat echte (Italiaanse?) knulligheden:

[*]Spiegels klappen niet automatisch in. (edit: wel electrisch, maar niet bij afsluiten auto.) Ook niet via de afstandsbediening. Kon bij mijn eerste Delta uit 2000 ook al niet. Geen voortgang in 11 jaar?

[*]Bediening van met name de MP3-s is wat knullig. Je kan niet lekker door de muziek navigeren. En dat met je mooie Blue and Me.

[*]Bediening van de navigatie (invoeren van bestemmingen) is onhandig.

[*]De voorruit weerkaatst het dashboard bij bepaalde zonlicht-inval, beperkt het zicht. Een zonnebril verhelpt dat overigens voor 95%.

[*]Bij volgas met bepaalde schoenen kan je blijven ‘haken’ achter afwerkplastic bij gaspedaal.

[*]Voor het starten van de motor bij het stop-start systeem moet je wel heel diep het koppelingpedaal indrukken. Daardoor slaat de motor soms snel af. Beetje hinderlijk.

[*]Grote draaicirkel en soms wat slecht zicht wegens de extreme carrosserie. Maar ja, dat is een keuze.

Er is maar één ding waar ik echt niet over te spreken ben: Het mooie open dak. Dat ruist te hard. Ben ik 3 keer mee terug geweest, de laatste keer is het redelijk verholpen maar nog steeds bij 120 km+ of bij tegenwind bij 100 km+ maakt hij echt teveel herrie. Ik hoop dat ze bij de grote beurt nog wat kunnen doen.

Kortom: Eigenlijk staat of valt je oordeel heel simpel met de volgende vraag: Zou je hem weer kopen nu je er 30.000 km mee hebt gereden? Het antwoord is volmondig JA. Alleen over dat dak zou ik twijfelen.

plafundum
Geregistreerd lid

Re: Ervaringen 30.000 km Lancia Delta III 1.4T Multi-Air

Bericht door plafundum » zo 23 okt, 2011 22:21

Goh, en na 5 dagen nog helemaal geen reactie op dit verhaal?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 23 okt, 2011 22:23

Lancia's zijn leuk, omdat ze ook 'anders' zijn. Ik vind zelf de grill iets minder geslaagd, maar de Delta (juist met die 2 kleuren!) is wel een leuke verschijning!

Texpert
Geregistreerd lid

Bericht door Texpert » ma 24 okt, 2011 20:43

plafundum schreef:Goh, en na 5 dagen nog helemaal geen reactie op dit verhaal?
Je kan dit beter op een site als AutoWeek posten, daar zul je meer reacties krijgen. Je ervaringen met een Lancia zijn leuk om te lezen, maar op een Saabforum zitten dus weinig mensen op Lancia ervaringen te wachten....

nove mille
Geregistreerd lid

Bericht door nove mille » ma 24 okt, 2011 21:42

plafundum schreef:[*]Bij volgas met bepaalde schoenen kan je blijven ‘haken’ achter afwerkplastic bij gaspedaal.
:shock: Dat kan behoorlijk hairy situaties opleveren op de Autobahn.

Verder lijkt Lancia op het goeie spoor te zitten. Duidelijk een tevreden klant. :wink:

tweemeter
Donateur
Donateur

Bericht door tweemeter » ma 24 okt, 2011 23:12

Leuk stuk, ik heb vergelijkbare ervaringen met mijn Giulietta (1.6jtd, september 2010). Inmiddels 80.000 tevreden, relatief zuinige kilometers mee gereden (1 op 17) met heel veel freude am fahren ;-).

Navigatie heb ik dezelfde ervaring mee, zicht rondom ook :wink: . Ik zou er juist wel een open dak bij bestellen, dat mis ik toch wel.

Zou ik hem weer kopen? JA, ware het niet dat mijn kinderen te groot worden. Nu dus hopen dat over anderhalf jaar de Giulia in de showroom staat.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » di 25 okt, 2011 8:13

Ik hoop dat over anderhalf jaar de nieuwe 9-3 in de showroom staat :wink: .

Overigens heeft een vriend van me ook een nieuwe Delta (1.6 MJ 16v diesel) en is daar bijzonder tevreden over.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 25 okt, 2011 8:44

Leuk verhaal. Zo'n 1.4T is een populaire combinatie die je in veel wagens terug ziet. Verbruik valt me mee. Vraag me af hoe lang die blokken heel blijven. Zouden ze ook na 3ton nog zo lekker lopen? Verder vind ik Lancia's wel gave wagens. Mooi te horen dat je tevreden bent, hopelijk kunnen ze dat geruis ook voor je verhelpen!

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » di 25 okt, 2011 19:31

AlexJ schreef:Leuk verhaal. Zo'n 1.4T is een populaire combinatie die je in veel wagens terug ziet. Verbruik valt me mee. Vraag me af hoe lang die blokken heel blijven. Zouden ze ook na 3ton nog zo lekker lopen? Verder vind ik Lancia's wel gave wagens. Mooi te horen dat je tevreden bent, hopelijk kunnen ze dat geruis ook voor je verhelpen!
Dank je. Ik dacht wel dat mensen het hier zouden waarderen, veel algemene autoliefhebbers hier toch.

Wat jij zegt over 1.4T: Precies die gedachte heb ik ook. Hoe lang gaan ze mee? Moet wel zeggen dat ik er erg voorzichtig mee ben, geen gekke dingen met koude motor. Verwacht dat dat wel scheelt.

De Delta en de nieuwe Ypsilon zijn leuk. Maar die nieuwe grille van de nieuwe Delta zuigt zwaar. Karakterloos smoel heeft hij nu. Vind ik. Die nieuwe Thema wordt ik ook nog niet warm van, is me echt teveel badge-engineering, om van die Voyager nog maar te zwijgen. Dat vind ik dan weer heel jammer aan het merk.

@ tweemeter: 80.000 km in één jaar???? Sjonge. Loopt de lease tot 2 ton?

aha!
Donateur
Donateur

Bericht door aha! » di 25 okt, 2011 20:00

leuk model, maar ik heb niet zoveel met dat moderne spul, wel met het merk Lancia.
de Mercedes van Italie. Net als Saab overengineered, prachtige constructies die te duur waren voor de markt en dan sterven in schoonheid.... want er werd niet bezuinigd. Als voorbeeld noem ik de 2000HF en de Fulvia Zagato... goochel zelf maar eens wat plaatjes, echt geweldig mooi!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 25 okt, 2011 20:43

Veel jonge Saab-rijder weten niet dat die Lancia's vroeger ook gewoon bij de Saab-dealer stonden :wink:
Dus al 5 Lancia van de Saab-dealer "versleten" voordat ik er een nieuwe 900NG kocht :lol:
Lancia is een leuk merk, betrouwbare techniek van FIAT, dus die 1.4 motor die maakt zijn leasetijd wel vol zonder veel bijzonderheden :wink:
Ze gaan nu voor mij wat te ver qua carrosserie design, maar de Dedra en de Thema waren toen heel geslaagde auto's. Qua afschrijving kosten ze niet meer dan een Saab.

Daarom vind ik de nieuwe Lancia Thema wel leuk, lekker stoere yank van buiten met een Italiaans sausje en een nog een lekkere dikke diesel V6, die in de loop van ook nog met een nieuwe 8-automaat van de benzine V6 komt. Een hele verbetering t.o.v. de Thesis.
Ook heel leuk een Lancia Kappa met 5 pits diesel zonodig als stationcar, een zwaar onderschatte wagen.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » di 15 mei, 2012 21:25

UPDATE:

Het was niet de matige kwaliteit van de luidsprekers waardoor sommige liedjes kraakten. Andersom: De luidsprekers zijn zo goed dat ik voor het eerst hoorde dat sommige MP3-tjes kraakten. Thuis nagespeeld, goed geluisterd, en ... verdorie, inderdaad, &!(&@^!& MP3's. :wow: Ach, zo leer je nog eens wat.

Verder van het weekend voor het eerst de mogelijkheid gehad te 'blazen'. In D ff 200 aangetikt. Moet zeggen dat dat een stuk rustiger ging dan bij de oude 900 FPT (Maar die was natuurlijk ook al 15 jaar oud). Tot 170 ging redelijk, daarna was het echt langzaam naar 200 km/u kruipen. Toch redelijke prestatie met 4 man in een 1.4T :-) Maar vooral opmerkelijk was de wegligging en rijgedrag bij die snelheden. Echt 'pink aan het stuur', dat werk. Viel niets tegen.

Edward9-5
Geregistreerd lid

Bericht door Edward9-5 » di 15 mei, 2012 21:58

Torretjes van Fiat zijn goed en fijn. Bij normaal gebruik gaan ze echt heel makkelijk over de 2 ton zonder problemen.
Vaak houdt het interieur het eerder voor gezien de motor.... Denk dat ik weet waar ik over praat na 9 van die apparaten te hebben gereden: van een heel erg verroeste UNO tot aan een hele snelle Stilo Abarth.. :-P+

De laatste was deze leaseauto van mijn meisje:

Afbeelding
Afbeelding

Daar zat dit dakkie in. Voorste kon open en was wel erg stil

Afbeelding

In basis dezelfde motor als in jou Lancia: een 1.4T-jet met 120 pk en heerlijk snel. Top ging ruim over de 200, maar was dan ook waarschijnlijk wel wat lichter dan een Delta...

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » do 17 mei, 2012 23:10

Kekke auto's zijn dat, die witte Punto's.

Ben verder meestal zo voorzichtig als een oud wijf met mijn auto's, dus ga eens kijken of ik die 2 ton ook met gemak haal.

nittionio
Geregistreerd lid

Bericht door nittionio » vr 25 mei, 2012 10:02

Leuke curiosa:

De Lancia Delta werd hier in Zweden (ook in Noorwegen en Finland) als SAAB LANCIA 600 verkocht van 1980 -1982. Het was een regelrechte rebadge, dus alleen wat andere logootjes hier en daar. Een succes werd het niet. Vooral de roestgevoeligheid was een probleem. "Je parkeerde je (gepekelde) SAAB LANCIA 600 op vrijdag op je oprit en op maandag lag er alleen nog maar een bruin hoopje"
Italiaanse auto's hadden een slecht image hier, daar lijden ze nog steeds onder en niet altijd terecht volgens mij. De huidige Delta is dan ook zeer exclusief op de Zweedse wegen, de kans dat je een Bentley tegen komt is groter.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie