klemmetje van slang op motorblok afgebroken

1997-2010
Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

klemmetje van slang op motorblok afgebroken

Bericht door Baaas » wo 22 jul, 2026 20:18

Afbeelding

Afbeelding
Een klemmetje van het koppelstuk van een slang die op motorblok uitkomt is aan 1 kant afgebroken en het lekt iets olie(?).
Waarvoor dient die slang? En is zo'n koppelstuk ergens te koop?
Wat is het onderdeelnummer?
En hoe krijg ik zo'n nieuw koppelstuk weer op die keihard plastic buis? Met een heteluchtpistool?

Alex B
Geregistreerd lid

Re: klemmetje van slang op motorblok afgebroken

Bericht door Alex B » wo 22 jul, 2026 23:23

Dat is deel van het ontluchtingssysteem van het interieur van de motor, ook wel de carterontluchting genoemd. Met één pootje blijft ie nog wel zitten, met allebei de pootjes weg komt ie er een keer uit en sproeien er oliedampen uit het gat die de achterkant van de motorruimte vies maken; raad eens hoe ik daar achter kwam.... Dat koppelstuk is niet los te koop. Ik werk bij de onderleverancier die ze vroeger produceerde en het is alweer een jaar of vijf geleden dat we ze voor het laatst geproduceerd hebben. De laatste heb ik zelf afgelopen voorjaar in gebruik moeten nemen. Met een stuk dikke slang heb ik 'm aan het restant van de oude gekoppeld.

Gezien het feit dat er nog steeds Mod-6 sets verkocht worden zullen ze vast ergens nog gemaakt worden.

Die slangen zitten in de Mod-6 sets die te koop zijn. Sommige zijn ook los te koop, probeer eens bij de gebruikelijke verdachten. Het is overigens een godsgruwelijk k*twerk om die dingen los te trekken en te monteren. Je hebt in ieder geval een aparte tang nodig om 'm op de Mod-6 te demonteren en weer te monteren; het maakt het leven in ieder geval makkelijker en een stuk minder pijnlijk voor je vingers.

Over dat koppelstuk zelf, het idee is goed maar de uitvoering deugt niet. De pootjes hadden langer moeten zijn en zonder die 90° hoek. Dit gecombineerd met een type plastic dat bij lage temperaturen z'n elasticiteit verliest kan narigheid veroorzaken bij demontage.

Alex

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 22 jul, 2026 23:34

Je hebt het allerlaatste type carterontluchting. De klem is niet los te koop maar de slang met klem wel. bijvoorbeeld hier: https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... 5955919URO Deze zit niet in MOD6 set want dat is van het vorige type carterontluchting.
Zou zeker ook even bij andere leveranciers kijken

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » wo 22 jul, 2026 23:44

busy schreef:
wo 22 jul, 2026 23:34
Je hebt het allerlaatste type carterontluchting. De klem is niet los te koop maar de slang met klem wel. bijvoorbeeld hier: https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... 5955919URO Deze zit niet in MOD6 set want dat is van het vorige type carterontluchting.
Zou zeker ook even bij andere leveranciers kijken
Bedankt, voor mijn Saab 9 5 2006 is het deze https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... D55355330A .
Is dat zelf te vervangen? Kan je er makkelijk bij?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 23 jul, 2026 0:05

de slang loopt naar onderen . klikt in elkaar goed zelf de doen en koop geen Professional Parts Sweden spullen. Kwaliteit heel wisselend en pasvorm een ramp.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 23 jul, 2026 9:29

Doe jezelf een plezier en koop de originele: https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... RD55355330
die eigen merk dingen zijn van PPS en passen voor geen kant, daar ga je voor meer dan €30 van vloeken ;-|+

Ik heb een keer gezien dat een bedrijf ergens ter wereld een metalen versteviging voor deze klem heeft gemaakt die je op een van de boutjes van het kleppendeksel vastschroeft.
Kan alleen niet meer vinden wie en hoe.
edit: Gevonden: https://shop.genuinesaab.com/products/v ... r-clip-kit
Afbeelding

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 23 jul, 2026 12:17

Baaas schreef:
wo 22 jul, 2026 23:44
Bedankt, voor mijn Saab 9 5 2006 is het deze https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... D55355330A .
Is dat zelf te vervangen? Kan je er makkelijk bij?
Die nieuwe waarnaar je verwijst heb ik ook, mijn 2002 heeft een nieuwe motor gehad vlak voordat ik 'm kocht en dat was een van de fabrieksnieuwe van later datum. Zoals ik al schreef is het een rotklus, maar misschien heb ik het verkeerd gedaan. Op de foto zie je die grijze clip waarmee je 'm fixeert. Pijnlijk voor je vingers, je kunt het beste een speciale tang gebruiken waarmee je ze aan beide kanten indrukt. Als ik het goed heb kan je er alleen goed via de onderkant bij, waarbij goed een betrekkelijk begrip is. Met twee armen tegelijk lukt niet. Haal even die afdekplaat weg en steek je hand achter de motor, dan merk je gauw genoeg of het bovenlangs gaat.

Alex

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » do 23 jul, 2026 15:54

Ja, via de bovenkant kan je er absoluut niet bij..
O.a de oliepeilbuis zit er zowat tegenaan...
Nu is de vraag of het via de onderkant wel makkelijk gaat, of dat je eerst onderdelen moet 'uitbouwen'.......

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 23 jul, 2026 16:33

Je hoeft alleen maar uit te bouwen als je die zwarte doos achterop vervangt, of de startmotor als je onderlangs gaat, of de oliepeilbuis en misschien nog wat klein spul in die buurt als je bovenlangs gaat. Voor alleen die slang hoeft het niet als ik het mij goed herinner, maar het kan zijn dat ik frustraties verdrongen heb :wink: .

Alex

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » do 23 jul, 2026 16:57

Dus onderlangs gaat het dan makkelijk ? Iemand daar ervaring mee?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 23 jul, 2026 20:11

Nee, ook niet maar je hebt weinig keus. Toen ik eind van de middag onder de auto lag heb ik hier ook nog even naar gekeken en je wordt er niet vrolijk van. Het zou zelfs kunnen dat je metalen buis waar de peilstok doorheen gaat moet verwijderen om iets uit te kunnen richten. Twee armen omhoog gaat niet lukken tenzij je 20cm schouderbreedte en 5cm dikke armpjes hebt.

Maar doe voor de zekerheid de motorkap eens open en voel wat in het rond van rechts af. Ik kon er nu van die kant slecht bij dus ik heb het niet geprobeerd.

Alex

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 23 jul, 2026 20:35

van bovenaf eerst door de goede opening van inlaatspruitstuk leiden. gebruik je huidige leiding als voorbeeld. dan van onderaf de oude leiding losmaken (clip omhoog) Je maakt het jezelf makkelijker als je de stang verbinding van spruitstuk aan motorblok onder losmaakt en opzij schuift. Evt kun je oliebuis ook boven even losmaken en dan loshalen. Dan heb je ruimte voor je handen. Goede lamp helpt ook en een brug maakt de klus ook makkelijker.

Jules9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Jules9-3 » do 23 jul, 2026 21:13

Hopelijk kaap ik het gesprek niet helemaal, maar ik zit net een aanverwant dingetje. Nu lijkt het me aardig om de ongespoten kleppendeksel te vervangen door eentje met een kleur (nu nog zwart). Alleen zie ik dat de zwarte afwijkt van de oude. De bevestiging voor de hierboven beschreven slang, maar ook de beugeltjes voor de slangen aan linkerzijde missen.
Wat denken jullie, gaat het werken met de zwarte deksel of niet?

Afbeelding

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 23 jul, 2026 22:23

Heel kort: nee

De aansluiting van je olieafzuiging pakt niet de klemmen. Dat krijg je niet goed vast/afgesloten.

Je kunt ook je huidige kleppendeksel laten reinigen (stoom vaak bij een revisiebedrijf) Dan deksel primen en zwartspuiten. Tot slot de letters weer vlak schuren. zodat aluminium weer tevoorschijn komt.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 23 jul, 2026 22:31

In die zwarte zit een rubber ring waarin dat tuutje wordt gestoken. Zijn de diameters van de gaten bij beide deksels hetzelfde? En hoe zijn ze aan de binnenkant? Als dat niet één op één is de makkelijkste manier om met een stukkie slang de voorkant van de slangetuit aan de achterkant van het tuutje van het zwarte deksel te koppelen. Wel dat zijtuutje even afdichten natuurlijk.

Alex

Plaats reactie