Van een Dame naar een oude dame: het vervolg van de op-1-na-oudste ONK 9-5 Estate

1997-2010
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Van een Dame naar een oude dame: het vervolg van de op-1-na-oudste ONK 9-5 Estate

Bericht door vel0city » vr 10 jul, 2026 22:20

Wie kan zich deze auto nog herinneren van een tijdje terug? De op-1-na-oudste 9-5 Estate in Nederland? Sinds vandaag heeft ze een nieuwe eigenaar: ik!

Afbeelding

Voor wie de auto nog niet kent (bovenstaande topic is immers bijna een jaar geleden voor het laatste bijgewerkt), het gaat om een Mk1 OG9-5 Estate van modeljaar 1999, het eerste modeljaar dat de Estate geleverd is door Saab. Deze specifieke wagen is op 9 maart 1999 voor het eerst op kenteken gezet, ik ben de 3e eigenaar. Uitgerust met een ietwat gekietelde B205 (met TD04 turbo, MY01 luchtaanzuigbuis, Viggen injectoren en een DionHPT kuurtje), een 4-traps automaat en een nodige dosis TLC en onderhoud door de vorige eigenaar. Het mooie diepe Midnight Blue maakt het geheel een chique verschijning, wat dan weer mooi wordt bijgestaan met de vers-in-de-poedercoating-staande 17" ALU28. Al met al een heerlijke verschijning en met 230.000km is ze net ingelopen, zoals we dat dan noemen :wink:

Afbeelding

De heerlijke zetels in zo'n Mk1 maken het geheel een heerlijke langeafstandscruiser en door eerder genoemde TLC van de vorige eigenaar is er geen defect lampje te bekennen in het interieur en hebben zowel de SID als de ACC geen last van defecte pixels :mrgreen:

Afbeelding

Waarom heb ik dan deze auto gekocht? Wel, wie het gemist heeft, m'n MY2010 9-5 Griffin Estate heeft op 8-7-26 op lage snelheid een kop-staart botsing gehad, waardoor de crashbalk voorop de auto krom is geslagen (altijd fijn, die trekhaken ;-(+ ). De daaruit voorgekomen schade is te groot om met de auto te blijven rijden (kromme crashbalk, versplinterde bumper, kromme motorkap die op een hoek ook niet meer dicht wilt), dus die ga ik de komende tijd herstellen. Het was altijd al mijn plan om die auto in het najaar te stallen, een tijdelijke Saab te kopen om mobiel te blijven en dan in de winter de Griffin op te knappen (wielophanging restaureren, laswerk aan de achterzijde en een complete spuitbeurt). De botsing heeft dat hele plan een beetje veranderd en naar voren getrokken, vandaar nu deze Saab erbij. Voor mij is het auto nummer 5 op naam, ook Saab nummer 5 en de eerste auto op mijn naam welke een ONK is.

Deze auto is nu dus m'n dagelijkse vervoer, tot de Griffin weer helemaal klaar is, dan gaat deze fijne wagen weer in de verkoop voor een volgende liefhebber. Anders dan bovenstaande Griffin en m'n 900 Classic, welke allebei flink zijn aangepakt/opgeknapt/geupgrade en in het geval van de 900 Classic, volledig gerestaureerd, hou ik het bij deze auto tamelijk bescheiden van wat ik er allemaal mee ga doen :wink: Het lijstje tot nu toe als volgende:

-remblokken en schijven achter
-spiegelverstelknop schoonmaken
-linker achterlichtunit in de kofferklep vervangen (zit een barstje in)
-koplampcheckrelais vervangen (geeft onterecht melding dat een lamp stuk is) opnieuw gesoldeerd, is nu in orde
-ruitensproeier achter ontstoppen (pomp loopt maar sproeien, ho maar)
-richtingaanwijzerhendel vervangen voor een minder wiebelend exemplaar
-achtergrondlampjes SID vervangen (eentje is wat minder fel)

Verder gaat de aandacht vooral naar het herstel van de Griffin en het behoud van de 900 Classic. Deze auto zal natuurlijk wel gekoesterd worden om in een goede conditie te blijven, op onderhoud besparen is wel het laatste waar ik aan denk, maar we houden het relatief tam in vergelijking met wat ik allemaal m'n huidige en vorige vloot doe of heb gedaan. Vooralsnog: :O:

Afbeelding

p.s. als dit de op-1-na-oudste Estate is, welke is dan de oudste?

RuudLang
Geregistreerd lid

Re: Van een Dame naar een oude dame: het vervolg van de op-1-na-oudste ONK 9-5 Estate

Bericht door RuudLang » za 11 jul, 2026 8:11

Erg mooi, maar ik hou dan ook van Mk1 icm alu28
Wie weet als je hem ooit weer verkoopt…

Parallel
Geregistreerd lid

Re: Van een Dame naar een oude dame: het vervolg van de op-1-na-oudste ONK 9-5 Estate

Bericht door Parallel » za 11 jul, 2026 10:16

Ha een nieuw project, leuk! Voor je het weet loopt het iit de hand :D .

Succes, ook met de witte...

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 11 jul, 2026 11:35

ik had ook een MY99 9-5 estate automaat (zwarte 2.3t automaat), die was van 15 maart 1999. Die is met 380k weggegaan omdat ik wat anders wou, niet omdat er wat aan mankeerde. Volgens mij bestaat die auto nog

Nooit beseft dat die estate pas zo laat in 1999 (maart) geintroduceerd werden. Dacht altijd gelijk na de zomer van 1998 (MY99)

Afbeelding

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 11 jul, 2026 11:41

Met alle respect voor je polar white Griffin, maar ik vind deze eigenlijk mooier! Gewoon alle goede onderdelen van de Griffin overbouwen naar deze! :-P+

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 11 jul, 2026 13:05

MK1 blijft toch de mooiste 9-5. Mijn steel grey '01 estate was de fijnste Saab die ik heb gehad. Vier jaar geleden verkocht met 4 ton op de teller; ik kwam 'm laatst weer tegen.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » za 11 jul, 2026 22:26

Prachtige reizen met deze 9-5 gemaakt de afgelopen jaren. Meer dan eens hier op het forum bewierookt, dat het simpelweg zo’n fijne wagen was voor ons gezin.
Maar toen kwam er een moderne gezinswagen, en werd de 9-5 nauwelijks meer gebruikt. Zit je te dubben: verkopen omdat ie veel stilstaat? Of houden, omdat je er tijd, liefde en geld in hebt geïnvesteerd?
De ratio won. En toen ging het ineens snel, en heb je hem voor de laatste keer naast z’n oudere broer op de oprit staan:)
Ik hoop dat ie bij z’n nieuwe baasje voor net zoveel betrouwbare kilometers mag zorgen!

Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 13 jul, 2026 20:42

En we zijn al hard op weg dat te doen! Morgen ga ik onderweg naar Enter (voor de witte Griffin) even langs hobbyclub Amersfoort voor wat spulletjes (achterlicht klep links, richtinghendel, etc). Eergisteren, een dag na de aankoop dus al :wink: heb ik het to-do lijstje wat kleiner gemaakt. Het lichtcheckrelais heeft geen kuren meer, de spiegels zijn weer te verstellen en de sproeier in de achterklep is ontstopt:

Afbeelding

Afbeelding

De vorige eigenaar had me nog wat spul meegegeven waar hij zelf niet meer aan toe was gekomen: een nieuwe bumperbeschermingsplaat voor bovenop de achterbumper en een nieuwe trekhaak. Beide zitten er sinds vandaag op (en onder):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterbumper in z'n geheel demonteren (dus inclusief de chassisbalk) op een 9-5 met trekhaak is een heel geklooi. Je hebt twee paar moeren die de balk vasthouden aan de auto die alleen door een piepklein serviceluikje in de kofferruimte te bereiken zijn en als je niet precies over het juiste gereedschap beschikt (wat ik dus had, met name een hoge dop 17 3/8e" ) is het echt een hels karwei. Maar de aanhouder wint, alles is los gekomen en is nu ook weer vast, met dus een nieuwe trekhaak en bumperhoes. Alleen nog even een dopje scoren voor op de kogel, die bij de trekhaak zat was door de verzending waarschijnlijk in de mangel geraakt en lag al in meerdere stukjes dat ik de doos open trok :oops:

phthalaat
Geregistreerd lid

Bericht door phthalaat » di 14 jul, 2026 16:42

Poah wat is zo'n 9-5og een heerlijke verschijning zeg, persoonlijk de mooiste versie van de 9-5! De velgen gaan hier ook goed mee samen, veel plezier en sterkte met de witte dame!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 14 jul, 2026 18:29

@Velocity: ik sta al een tijdje versteld van het enthousiasme, voortvarendheid, hands on mentality, vakmanschap, levensvreugde, energie, puf wat je hebt bij het klaarmaken van autos. Respect

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » di 14 jul, 2026 21:14

Style&Co schreef:
di 14 jul, 2026 18:29
@Velocity: ik sta al een tijdje versteld van het enthousiasme, voortvarendheid, hands on mentality, vakmanschap, levensvreugde, energie, puf wat je hebt bij het klaarmaken van autos. Respect
Amen. Die trekhaak en die afdeklijst lagen bij mij al iets van een jaar klaar. Maar werk, kinderen, andere auto’s, klushuis van 100 jaar oud… vul zelf maar in. Prachtig om te zien dat hij er nu binnen een dag alweer op vooruitgegaan is.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » wo 15 jul, 2026 10:10

bij sommige forummers zou je bijna aan een doping-controle denken :oops:
wat een energie.
super, succes met de wagen

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » wo 15 jul, 2026 14:37

en, niet te vergeten, hij maakt foto's, en een mooi verslag hier op het forum waarmee anderen hun voordeel kunnen doen. :D

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 15 jul, 2026 17:31

Wel, laat ik dan maar snel doorgaan! :wow:

Niet heel spannend, maar gisteren is het linker achterlicht in de kofferklep vervangen voor eentje zonder barst. Niet alleen staat het niet mooi, het was een substantiële barst die ook nog eens water naar binnen liet, getuige de hevig gecorrodeerde lampfittingen. Ook de deurdranger van het linker achterportier heeft plaats gemaakt voor een goede gebruikte, ik merkte per toeval dat deze niet heel veel meer deed en de deur niet open hield.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog even de achterlichten goed schoon gemaakt en in een speciale wax gezet voor dit soort doeleinden (de koplampen van m'n witte 9-5 smeer ik er ook regelmatig mee in) zodat ze goed beschermd zijn en weer mooi glimmen :wink:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 16 jul, 2026 17:25

Ik heb voor de lol is in de RDW data gezocht naar wat nou precies de oudste 9-5 Estate is in dit land, afgaande op Datum Eerste Toelating. Als ik alle auto's mee tel die nog actief geregistreerd staan met en zonder APK, dan staat dit exemplaar op plek 7. De oudste is dan de XS-HP-60, DET van 28-1-1999 en een APK die inmiddels 11 jaar verlopen is. Kijken we naar auto's met nog een geldige APK, dan is dit exemplaar inderdaad de op-1-na-oudste van dit land, met een DET van 9-3-1999. Alleen de XT-RV-99 is nog ouder, met een DET op 19-2-1999 en een APK tot eind dit jaar. Het directe broertje/zusje van deze 9-5, de XX-NP-58, heeft een DET van een dag later, 10-3-1999, ook nog met een ruim geldige APK tot februari 2027.

Niet dat je veel hebt aan deze info, maar het is toch leuk om even te speuren :mrgreen:

Plaats reactie