Voor wie de auto nog niet kent (bovenstaande topic is immers bijna een jaar geleden voor het laatste bijgewerkt), het gaat om een Mk1 OG9-5 Estate van modeljaar 1999, het eerste modeljaar dat de Estate geleverd is door Saab. Deze specifieke wagen is op 9 maart 1999 voor het eerst op kenteken gezet, ik ben de 3e eigenaar. Uitgerust met een ietwat gekietelde B205 (met TD04 turbo, MY01 luchtaanzuigbuis, Viggen injectoren en een DionHPT kuurtje), een 4-traps automaat en een nodige dosis TLC en onderhoud door de vorige eigenaar. Het mooie diepe Midnight Blue maakt het geheel een chique verschijning, wat dan weer mooi wordt bijgestaan met de vers-in-de-poedercoating-staande 17" ALU28. Al met al een heerlijke verschijning en met 230.000km is ze net ingelopen, zoals we dat dan noemen

De heerlijke zetels in zo'n Mk1 maken het geheel een heerlijke langeafstandscruiser en door eerder genoemde TLC van de vorige eigenaar is er geen defect lampje te bekennen in het interieur en hebben zowel de SID als de ACC geen last van defecte pixels

Waarom heb ik dan deze auto gekocht? Wel, wie het gemist heeft, m'n MY2010 9-5 Griffin Estate heeft op 8-7-26 op lage snelheid een kop-staart botsing gehad, waardoor de crashbalk voorop de auto krom is geslagen (altijd fijn, die trekhaken
Deze auto is nu dus m'n dagelijkse vervoer, tot de Griffin weer helemaal klaar is, dan gaat deze fijne wagen weer in de verkoop voor een volgende liefhebber. Anders dan bovenstaande Griffin en m'n 900 Classic, welke allebei flink zijn aangepakt/opgeknapt/geupgrade en in het geval van de 900 Classic, volledig gerestaureerd, hou ik het bij deze auto tamelijk bescheiden van wat ik er allemaal mee ga doen
-remblokken en schijven achter
-
-
-
-
-
-achtergrondlampjes SID vervangen (eentje is wat minder fel)
Verder gaat de aandacht vooral naar het herstel van de Griffin en het behoud van de 900 Classic. Deze auto zal natuurlijk wel gekoesterd worden om in een goede conditie te blijven, op onderhoud besparen is wel het laatste waar ik aan denk, maar we houden het relatief tam in vergelijking met wat ik allemaal m'n huidige en vorige vloot doe of heb gedaan. Vooralsnog:

p.s. als dit de op-1-na-oudste Estate is, welke is dan de oudste?