9-5 2006 Motor valt plotseling uit
-
wolfje66
- Geregistreerd lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 28 dec, 2016 15:05
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: [emoji239[emoji239[emoji2393]]]-[emoji2393] 200[emoji2394] Motor valt plotseling uit
Mijn monteur zei dat de 2006 berucht is om breukjes in de motorkabelboom.
-
bartdiaz
- Geregistreerd lid
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 07 jan, 2016 20:59
- Regio: Sverige - Zweden
Re: 9-5 2006 Motor valt plotseling uit
@9000-95 - Hmm.. okay.. interessant, maar als die accu met 12,2 volt zo rond de 50% lading heeft gezeten terwijl deze kortgeleden 100% is opgeladen en de dag ervoor 40km gereden is -en dus de kans heeft gehad om op peil te blijven- zou je zeggen dat dat aan de lage kant is toch? Maargoed, je hebt gelijk, dat hoeft niet in de accu te zitten maar kan ook in het elektrische circuit zitten met sluiting of lekstroom ergens.. oei.. dat gaat echt mijn pet te boven
@9323 - zou kunnen inderdaad, maar voor mijn gevoel ligt het daar niet aan, ook met volle kracht ronddraaien van de startmotor sloeg 'ie op bepaalde momenten niet aan.
@wolfje66 - Ja zoiets had ik ook ooit eens gelezen, en ik hoopte dat dit niet van toepassing zou zijn op mijn 9-5.. want dat is denk ik niet een makkelijke fix...
Maar ik zet 'm wel ff op de lijst van mogelijke oorzaken inderdaad. Is er toevallig iemand die hier ervaring mee heeft? Zal het forum ook nog even doorzoeken.
Ik wacht de levering van de nieuwe accu sowieso af en ga dan kijken wat er gebeurt, ook zal ik de accuspanning in de gaten houden, kijken hoe deze zich door de dagen houdt.
@9323 - zou kunnen inderdaad, maar voor mijn gevoel ligt het daar niet aan, ook met volle kracht ronddraaien van de startmotor sloeg 'ie op bepaalde momenten niet aan.
@wolfje66 - Ja zoiets had ik ook ooit eens gelezen, en ik hoopte dat dit niet van toepassing zou zijn op mijn 9-5.. want dat is denk ik niet een makkelijke fix...
Ik wacht de levering van de nieuwe accu sowieso af en ga dan kijken wat er gebeurt, ook zal ik de accuspanning in de gaten houden, kijken hoe deze zich door de dagen houdt.
- Saab 9-5 2.0t Linear SportCombi Smoke beige metallic - 2006
- Saab 9-3 1.8t Vector SportEstate Carbon grey metallic - 2010
- Saab 900 classic T16S - 1991
- Saab 9-3 2.0t Norden Exklusiv java brown - 2011 - Verkocht

- Saab 9-3 1.8t Vector SportEstate Carbon grey metallic - 2010
- Saab 900 classic T16S - 1991
- Saab 9-3 2.0t Norden Exklusiv java brown - 2011 - Verkocht
-
Steve-O
- Donateur (8x)

- Berichten: 8837
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-5 2006 Motor valt plotseling uit
De accu lijkt dus goed en de laadspanning is ook keurig, maar hoe zit het met de laadstroom?
https://hetverschiltussen.com/verschil- ... en-stroom/
Verder dacht ik nog aan de initiëele omschrijving van de storing:
Als ik dan weer terugdenk aan het onderwerp laadstroom, dan kan deze alleen optimaal als de massaverbindingen goed zijn. De DI krijgt inderdaad een massa via de multiconnector, Maar ik meen dat die gekoppeld zijn aan een massadraad aan een bout van het thermostaathuis (loopt via kabelboom naar ECU) en de hoofdmassaverbinding naar het blok loopt via de steunbeugel van de versnellingsbak.
Die contactpunten/-vlakken opschuren en met ingesmeerd met vaseline weer vastzetten sluit in ieder geval de stroomvoorziening uit. Ook als je een nieuwe accu gaat plaatsen, is het aan te raden om dit te doen.
Als je accu dood is, zal de startmotor overigens helemaal niet rond willen draaien en hoor je hooguit wat klikgeluiden van het startrelais dat deel uitmaak van de startmotorunit. Een accu die op 50% zit, zal niet veel startpogingen kunnen bolwerken en je zult de startmotor dan tijdens het starten snel en hoorbaar in toerenal naar nul horen dalen.
Ondertussen blijf ik nog even denken wat er nu tijdens het rijden voor het afslaan van de motor kan zorgen. Op de 90 en 99 had je een oranje acculampje in je tellerhuis, dat ging branden als het signaal op de 'gele draad' naar een aansluiting op de dynamo niet sterk genoeg was of de dynamo niet draaide. Zodra de motor liep, en de dynamop draaide ging je oranje dashlampje uit. Als ik me het goed herinner, kon de oorzaak een versleten dynamo zijn of slecht over verbroken kontakt van het stekkertje. Liep die gele draad niet tussen dynamo en startmotor en zit er bij de 9-5 ook niet zoiets maar dan met een schroefoog i.p.v. een stekker?
Je zou de contacten op de startmotor en dynamo ook eens kunnen checken op hun geleidingscapaciteit ... of is er wat losgetrild?
https://hetverschiltussen.com/verschil- ... en-stroom/
Verder dacht ik nog aan de initiëele omschrijving van de storing:
Tijdens het rijden valt de motor uit. Kennelijk begon het dus niet met een startprobleem.bartdiaz schreef: ↑wo 06 mei, 2026 16:189-5 kombi 2006 (DE) 2.0t
Hee mede saabrijders,
In de laatste 5 ritten is het nu 3 keer gebeurd dat de motor plotseling is uitgevallen tijdens het rijden. Elke keer wanneer de motor nog niet warm is, en wat ook opvalt is dat de motor niet direct aanslaat bij het opnieuw starten, dat kost twee/drie keer starten en dan slaat ‘ie weer aan.
Als ik dan weer terugdenk aan het onderwerp laadstroom, dan kan deze alleen optimaal als de massaverbindingen goed zijn. De DI krijgt inderdaad een massa via de multiconnector, Maar ik meen dat die gekoppeld zijn aan een massadraad aan een bout van het thermostaathuis (loopt via kabelboom naar ECU) en de hoofdmassaverbinding naar het blok loopt via de steunbeugel van de versnellingsbak.
Die contactpunten/-vlakken opschuren en met ingesmeerd met vaseline weer vastzetten sluit in ieder geval de stroomvoorziening uit. Ook als je een nieuwe accu gaat plaatsen, is het aan te raden om dit te doen.
Als je accu dood is, zal de startmotor overigens helemaal niet rond willen draaien en hoor je hooguit wat klikgeluiden van het startrelais dat deel uitmaak van de startmotorunit. Een accu die op 50% zit, zal niet veel startpogingen kunnen bolwerken en je zult de startmotor dan tijdens het starten snel en hoorbaar in toerenal naar nul horen dalen.
Ondertussen blijf ik nog even denken wat er nu tijdens het rijden voor het afslaan van de motor kan zorgen. Op de 90 en 99 had je een oranje acculampje in je tellerhuis, dat ging branden als het signaal op de 'gele draad' naar een aansluiting op de dynamo niet sterk genoeg was of de dynamo niet draaide. Zodra de motor liep, en de dynamop draaide ging je oranje dashlampje uit. Als ik me het goed herinner, kon de oorzaak een versleten dynamo zijn of slecht over verbroken kontakt van het stekkertje. Liep die gele draad niet tussen dynamo en startmotor en zit er bij de 9-5 ook niet zoiets maar dan met een schroefoog i.p.v. een stekker?
Je zou de contacten op de startmotor en dynamo ook eens kunnen checken op hun geleidingscapaciteit ... of is er wat losgetrild?
Laatst gewijzigd door Steve-O op do 28 mei, 2026 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
-
ReinO
- Donateur (2x)

- Berichten: 16738
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
Re: 9-5 2006 Motor valt plotseling uit
idd bedrading /corrosie op de dynamo uitsluiten, daarna de dynamo zelf uitsluiten.
De laatste levensfase van de dynamo gaat natuurlijk niet in een rechte lijn met
die staafjes of slecht lager.
De laatste levensfase van de dynamo gaat natuurlijk niet in een rechte lijn met
die staafjes of slecht lager.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
9323
- Donateur (2x)

- Berichten: 5781
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 9-5 2006 Motor valt plotseling uit
Misschien ook de hoofdstekker op het schutbord een keer loshalen en de pinnetjes opschuren. Wil graag corroderen en dan krijg je ook allerlei maffe verschijnselen.
Massapunt op thermostaathuis kun je ook even checken.
Massapunt op thermostaathuis kun je ook even checken.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
-
wolfje66
- Geregistreerd lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo 28 dec, 2016 15:05
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: [emoji239[emoji239[emoji2393]]]-[emoji2393] 200[emoji2394] Motor valt plotseling uit
Kabelboom onder garantie gedaan. PGB. Viel mee.