Saab 9-5 2.0t met chip loopt plots op 3 pitten

1997-2010
Plaats reactie
gedegen
Geregistreerd lid

Saab 9-5 2.0t met chip loopt plots op 3 pitten

Bericht door gedegen » zo 19 okt, 2025 13:58

Hoi Saab-liefhebbers, onze 9-5 uit 2004 met bijna 380k op de teller heeft een 4 jaar oude nieuwe originele DI, nieuwe software van Dion met chip (dec 2024) en nieuwe bougies. Brandstofpomp is vorig jaar nagekeken, alle filters en injectoren zijn toen ook gedaan. Alle injectoren werken (net geluisterd) en de compresstietest van zojuist levert afgerond op 175, 175, 175 en 162; niets schokkend dus, zou je zo zeggen. Verder: PK's prima, acceleratie top en geen olie-verbruik. Ook geen smurrie aan de peilstok en voldoende cleane koelvloeistof.
Toch loopt de motor bij koude start prima, maar na een seconde of 20, 25 gaat-ie (plots) op 3 pitten hortend en stotend door het leven. De uitlaat rookt niet, nul, maar zegt wel bloebloebloebloebloe; er lijkt één pit overgeslagen te worden, maar de bougies zijn alle prima: nieuw en clean. We merkten dit laatst uit het niets plotseling met warme motor met 100 op de snelweg. Ze hield ineens ietwat in, maar alleen af en toe. Na constateren naar huis op 3 pitten, dat merkte we vanaf de afrit tot thuis; een hoop gehort en gestoot. Met wat gas bij prima te doen. Daarna niet meer van het erf af geweest met haar.
Maar er komt, even na een koude start, wel aardig wat damp uit de olievuldop. Reukloos, koud en niet vettig of zo. Lijkt het meest op arme sigarettenrook; dus niet grijs of zwart maar gewoon doorzichtig, net als waterdamp. Ook niet vet.
We wonen aardig ver van onze garage, maar die zei: eerst compressietest. Een kennis-garage zei dat ook maar die levert dus niet 123 iets op, die test, vind ik.
De auto rijdt verder prima, maar "men" zegt wel dat de distributieketting aan vervanging toe zou zijn met bijna 4 ton ook geen echte verrassing. Ligt daarin misschien wat verscholen ?
Wie o wie heeft een idee ?

johnssons
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-5 2.0t met chip loopt plots op 3 pitten

Bericht door johnssons » zo 19 okt, 2025 19:28

... eerst uitlezen ... ik gok DI cassette ..

John

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 19 okt, 2025 21:42

Het wordt kouder dus condens uit je uitlaat is normaal. Op 3 cylinders lopen heeft in jouw geval niets met je distributie te maken maar met je ontsteking DI-cassette bv bougies etc Als je een nieuwe DI monteert monteer dan ook 4 nieuwe bougies

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 20 okt, 2025 8:24

Hij gooit de benzine door de cylinder zonder te verbranden lijkt het: er gaat een deel het carter in ook.
Hij vonkt niet: bougie of di. goedkoop beginnen:)

paul318
Geregistreerd lid

Bericht door paul318 » za 25 okt, 2025 14:26

De mijne liep ook op 3 pitjes....

Afbeelding

gedegen
Geregistreerd lid

Bericht door gedegen » zo 26 okt, 2025 9:42

paul318 schreef:
za 25 okt, 2025 14:26
De mijne liep ook op 3 pitjes....

Afbeelding
Wat een ellende voor je, maar ik heb geen significant compressieverlies

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 26 okt, 2025 10:02

Had je al gepost idd: weet je al wat meer?

gedegen
Geregistreerd lid

Bericht door gedegen » zo 26 okt, 2025 10:52

ReinO schreef:
zo 26 okt, 2025 10:02
Had je al gepost idd: weet je al wat meer?
Eerlijk gezegd niet; geen tijd gehad ivm werk en dead line. Ik denk nu hier ANWB te laten komen, die kan uitlezen. Kijken wat daar uit komt.

Overigens, wat DI betreft: ik heb destijds de oude DI bewaard voor je weet maar nooit en die erin gedaan. Dat maakt geheel geen enkel verschil. Dus beide DI's doen het nog goed óf hebben exact hetzelfde euvel, hetgeen ik niet denk.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 26 okt, 2025 12:20

ik zie net dat je nog geen andere bougies hebt geprobeerd, klopt dat?

gedegen
Geregistreerd lid

Bericht door gedegen » zo 26 okt, 2025 22:19

ReinO schreef:
zo 26 okt, 2025 12:20
ik zie net dat je nog geen andere bougies hebt geprobeerd, klopt dat?
Nee, klopt. Ze zijn een jaar of 1,5 oud en zien er allemaal even toppie uit. Heb ze er inmiddels al we een paar keer uitgehad en weer in terug gedaan en dat maakt allemaal niet uit; er is daardoor geen verschil in het gedrag: eerst netjes draaien op 4 pitten en na zeg een halve minuut een pitje overslaan zo lijkt het naar 3 pitten.
Ik hoop het de komende week op te pikken, zat errug slecht qua tijd de laatste tijden.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 26 okt, 2025 22:34

gedegen schreef:
zo 26 okt, 2025 9:42
Wat een ellende voor je, maar ik heb geen significant compressieverlies
Compressie is 0 bij deze cilinder…

Trouwens DI cassette is ook niet goedkoop… tenminste voor een originele. €300 dacht ik.

Compressie test is een kleine moeite… setje van de HBM is goedkoper dan het garage tarief van tegenwoordig…. Daarnaast vertelt de staat van de bougies ook veel. Maar ik zou er eerst nieuwe bougies in doen!! Dat is trouwens ook de eerste een voordeligste stap…

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 26 okt, 2025 23:04

busy schreef:
zo 19 okt, 2025 21:42
Het wordt kouder dus condens uit je uitlaat is normaal. Op 3 cylinders lopen heeft in jouw geval niets met je distributie te maken maar met je ontsteking DI-cassette bv bougies etc Als je een nieuwe DI monteert monteer dan ook 4 nieuwe bougies

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 27 okt, 2025 8:26

en ook de bougies van plaats verwisseld: maar dan nog blijft dat je ff moet zoeken naar de gore bougie daarna.

Plaats reactie