Ombouw naar Dame Edna
-
mba
- Geregistreerd lid
Ombouw naar Dame Edna
Ik overweeg een 2004 estate om te bouwen naar (alleen uiterlijk) een Dame Edna. Iemand dit al eens gedaan?
Wat heb ik nodig:
Voorzijde:
Voorbumper, voorschermen, motorkap, wielkuipen ivm afwijkende vorm bumper, koplampen ( en natuurlijk allerlei klein spul als zijknippers (zelfde als 9-3 NG), grilledelen)
Achterzijde:
Achterbumper, achterklep, achterlichten in klep en op carrosserie ( zijn iets minder hoog en hebben andere vorm bij de klep, wielkuipen eveneens ivm andere vorm onderkant achterbumper
Voor het mooie de skirts.
Naar mijn idee heb ik dan alle materialen in beeld.
Wat ik me nu afvraag is of er nog aanpassingen aan de carrosserie nodig zijn, m.i. nl niet maar ik heb dit nooit gedaan. Ik weet wel dat bij de ombouw van een 1e generatie 9-5 estate naar de 1e face lift de achterkant nagenoeg probleemloos is om te bouwen maar dat aan de voorzijde een andere bumperbalk nodig is.
En waarom wil ik dit doen? Gewoon omdat het kan; geen noodzaak, geen schade. En omdat ik het front van de DE gewoon mooi vind ( de achterkant is minder sterk in ontwerp maar hoort door de afgeronde vormen gewoon bij de voorkant).
Ik ben erg benieuwd of dit relatief probleemloos kan.
Wat heb ik nodig:
Voorzijde:
Voorbumper, voorschermen, motorkap, wielkuipen ivm afwijkende vorm bumper, koplampen ( en natuurlijk allerlei klein spul als zijknippers (zelfde als 9-3 NG), grilledelen)
Achterzijde:
Achterbumper, achterklep, achterlichten in klep en op carrosserie ( zijn iets minder hoog en hebben andere vorm bij de klep, wielkuipen eveneens ivm andere vorm onderkant achterbumper
Voor het mooie de skirts.
Naar mijn idee heb ik dan alle materialen in beeld.
Wat ik me nu afvraag is of er nog aanpassingen aan de carrosserie nodig zijn, m.i. nl niet maar ik heb dit nooit gedaan. Ik weet wel dat bij de ombouw van een 1e generatie 9-5 estate naar de 1e face lift de achterkant nagenoeg probleemloos is om te bouwen maar dat aan de voorzijde een andere bumperbalk nodig is.
En waarom wil ik dit doen? Gewoon omdat het kan; geen noodzaak, geen schade. En omdat ik het front van de DE gewoon mooi vind ( de achterkant is minder sterk in ontwerp maar hoort door de afgeronde vormen gewoon bij de voorkant).
Ik ben erg benieuwd of dit relatief probleemloos kan.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: Ombouw naar Dame Edna
andersom heb ik het gezien in Engeland... een dame edna omgebouwd naar Haaienbek. Dus dan moet vice versa ook kunnen
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ik denk dat het kan maar dat komt vooral omdat ik alle benodigde onderdelen voor je heb 
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Het kan zeker, ik ken er een paar van 2002/3 die er als een DE uitzien. Staat me bij dat het net als mk1 naar mk2 wat werk vereist rond bumperbalk en slagplaat (waar de motorkap op sluit). Wellicht gewoon eens beginnen met in EPC neuzen naar dat soort verschillen?
Achterkant zou er allemaal zo op geschroefd moeten kunnen worden.
Achterkant zou er allemaal zo op geschroefd moeten kunnen worden.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

achterklep is anders maar die is zo gewisseld.reiernumans schreef: ↑zo 31 aug, 2025 19:39Achterkant zou er allemaal zo op geschroefd moeten kunnen worden.
Staat mij bij dat de zijspiegels van een dame edna/2e facelift van het type Aero 1e facelift zijn (met een vouw in het midden)
Qua interieur wordt ie lastiger qua stuur+airbag, tellerunit, audio en ACC
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Is al het nodige over geschreven als ik mij niet vergis. Belangrijkst bij de voorbumper is inderdaad dat die niet schijnt te passen op de pre-DE bumperbalk, komt wat slijperwerk aan te pas.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Klopt, het radiatorframe is anders voor de andere bumper, die zou je van een sloper over kunnen zetten om onnodig slijpen te voorkomen. Het voorscherm zelf is ook anders t.o.v. een Mk1 of Mk2 maar heeft wel dezelfde bevestigingspunten en is dus 1 op 1 te gebruiken.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Dit exemplaar toevallig?Style&Co schreef: ↑zo 31 aug, 2025 16:00andersom heb ik het gezien in Engeland... een dame edna omgebouwd naar Haaienbek. Dus dan moet vice versa ook kunnen
https://www.ebay.co.uk/itm/297563848558
-
StanvanBeek
- Geregistreerd lid
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ja dat is m. Wel apart dat ie weer te koop staat... deze is pas een jaar geleden verkocht door Hagstrom en nu dus blijkbaar weer ingeruildEwout schreef: ↑di 02 sep, 2025 22:44Dit exemplaar toevallig?
-
dirk7942
- Geregistreerd lid
Wij hebben er een stuk of 4 omgebouwd naar dame edna. Jaren zelf in een rode 2003 gereden die we omgebouwd hebben naar 2009 DE. Rijden nog steeds of bij klant of zelfs in de leasevloot. Zonder een donor kom je niet ver maar een diesel als donor koop je voor weinig geld.
Grappig dat een aantal van de mensen die hier reageerden dat toch zouden moeten weten. Je bent welkom hoor om te komen kijken. Bel wel even van te voren zorg ik dat er 1 binnen is.
Grappig dat een aantal van de mensen die hier reageerden dat toch zouden moeten weten. Je bent welkom hoor om te komen kijken. Bel wel even van te voren zorg ik dat er 1 binnen is.
-
mba
- Geregistreerd lid
Ha Dirk, dank voor je uitnodiging. Ga ik zeker doen!