spelen met het stuurhuis

1997-2010
Plaats reactie
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

spelen met het stuurhuis

Bericht door collega » ma 11 aug, 2025 21:05

Ik ben een paar dagen geleden met vrienden naar Frankrijk geweest.
Naast het feit dat ze de 9-5 een comfortabele auto vonden viel hen iets op tijdens het chaufferen:
er zit wat speling in het stuur. Niet veel, een centimeter ongeveer.
Nu ben ik dat een beetje gewend en is voor mijn gevoel alleen BMW een merk dat geen speling heeft, maar hen viel het op. De een rijdt een Tesla, de ander een Toyota Yaris, allebei geen auto's met een messcherp stuurgedrag

Is een centimeter speling uitzonderlijk? Of juist niet?
Ter info: 4 personen, vol bagage.
Alleen: nu ik er op ben gaan letten valt het mij ook op, ook als ik alleen in de auto zit; ik had er nooit last van/erg in.

En overigens klaagden ze ook over het remgedrag. Nou verbaast dat me weer niet. ik heb de 9-5 nooit een auto met superstevige remmen gevonden; weinig "bite", en met 4 volwassenen en bagage moet hij wel z'n best doen.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: spelen met het stuurhuis

Bericht door op » ma 11 aug, 2025 23:12

Het remmen gaat een stuk beter als je de rem upgrade naar 314mm schijven doet. Wereld van verschil. Ik denk dat jouw vector de standaard 308 mm schijven heeft en die waren voor mijn V6 op LPG te weinig vertrouwenwekkend. Sinds de upgrade is het top.

Vaag sturen rond de middenstand is een typisch 9-5 trekje dat sterker wordt als de ophanging en subframerubbers vervangen moeten worden. Daar is de 9-5 echt enorm gevoelig op. 1 cm draaien zonder sturen kunnen de achterwiel ophanging rubbers zijn.

De SAAB engineering ging uit van zacht aangrijpende remmen (en ook besturing) voor maximaal gevoel voor de wagen en de weg (en veiligheid op gladde wegen is de winter).Dat is totaal anders dan de extreem happige remmen van veel hedendaagse auto's en de joystick stuurtjes.

ík heb last van slecht sturende en remmende auto's als ik in bijvoorbeeld in een moderne franse of Duitse auto rij :wink: 8)

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 12 aug, 2025 6:18

Speling op het stuur in middenstand is wel normaal hoor. De ene auto heeft het wat meer dan de andere. Zo erg als oude amerikaanse auto’s is wel wat veel voor een 9-5, maar enkele milimeters naar zowel links als rechts toe… tja dat is samen al gauw meer dan een halve centimeter. Je kunt de wielophanging eens checken maar het kan ook aan je bandenspanning liggen. Vooral met een volgeladen auto moet je de banden wat harder hebben.

Om nou gelijk te zeggen dat je achteras rubbers eruit liggen. Het kan natuurlijk… maar op afstand is natuurlijk moeilijk te zeggen of de speling als echt te veel voelt. Denk ook niet dat Saab het gespecificeerd heeft. Je zou in de WIS kunnen zoeken.

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » di 12 aug, 2025 8:33

... speling op het stuur is niet goed ... een centimeter is veel te veel ... even checken stuurkogels, stuurarmen enz checken ... check ook onderaan de stuurstang het kniesstuk, bij speling het kniestuk en stuurstang doorboren en een boutje plaatsen, dan speling weg ..

John

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 23 aug, 2025 9:51

Het lijkt erop dat de combinatie van draagarmrubbers vervangen, uitlijnen en balanceren tot veel meer vastigheid heeft geleid

Plaats reactie