ACC foutcode 18

1997-2010
Plaats reactie
Jan-Hein
Donateur (4x)
Donateur (4x)

ACC foutcode 18

Bericht door Jan-Hein » zo 22 jun, 2025 10:32

Aangezien ik geen topic over dit onderwerp heb gevonden op het forum, start ik er maar een.

Probleem: geen koude lucht van de airco.
9-5 Turbo Aero Estate, B235R, automaat van 2002 met 410k. Foutmelding 18 (één fout, dus 1 18 op het display van de ACC)

Dat duidt op een storing "Solenoid valve, heat exchanger shut-off valve – open or short circuit" (diverse bronnen).
Ik heb een dergelijke nieuwe vacuümklep geplaatst (onderdeel 9189002 / 55562845).
Betreffende geleverde klep is een Pierburg 7.01039.03.0, mocht uw FLAPS deze niet op voorraad hebben.

De foutcode komt echter terug en het probleem is niet verholpen. (bij testen van de oude doet deze exact wat-ie moet doen, dus die is niet kapot)
Zie ik wat over het hoofd / tips ?

Dank en groet, Jan-Hein

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: ACC foutcode 18

Bericht door LarsJanse » zo 22 jun, 2025 12:17

[]Al gecontroleerd of er sprake is van een draadbreuk of een slecht contact in de stekkerverbindingen? (Of een zekering als die ertussen zit)
Reden: Quote verwijderd

Jan-Hein
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: ACC foutcode 18

Bericht door Jan-Hein » ma 23 jun, 2025 13:51

Dank Lars, draadbreuk kan natuurlijk ook. Zover had ik nog niet gekeken.

Vanochtend nam ik een airco-specifieke lucht waar bij het instappen en starten motor (met uitgeschakelde ACC).
Vanochtend was de buitentemperatuur 19, de calibratie leverde nu geen foutcode op. Gisteren was het 30 graden of warmer.
Instellen van de ACC op LO (links en rechts) en weer geen koude lucht uit de roosters.
Ik heb nu het vermoeden dat het vulmiddel wel eens onvoldoende zou kunnen zijn, mogelijk door een lek.
Laat ik dat eerst maar eens controleren.

Dank voor het meedenken, grtzJH

Plaats reactie