Haaienbek en Dame Edna: vanaf wanneer geproduceerd?
-
wardschoonbrood
- Geregistreerd lid
Haaienbek en Dame Edna: vanaf wanneer geproduceerd?
Beste mede-Saabliefhebbers,
Weet iemand vanaf wanneer de haaienbek 9-5 Aero's zijn geproduceerd en vanaf wanneer de Dame Enda 9-5's zijn geproduceerd?
Ik weet (uiteraard) het volgende:
- Haaienbek Aero: modeljaar (MY) 2004 en 2005
- Dame Edna: vanaf modeljaar 2006
Wat ik niet helemaal weet, zijn de momenten vanaf wanneer deze versies zijn geproduceerd.
Als ik me niet vergis, worden auto's van een bepaald modeljaar (bijvoorbeeld MY05) al geproduceerd in het najaar van het jaar daarvoor (in dit voorbeeld dan najaar 2004). Maar ik was benieuwd of er bekend is:
- vanaf welke datum de eerste haaienbek Aero's (dus voor MY04) zijn gebouwd
- vanaf welke datum de eerste Dame Edna 9-5's (dus voor MY06) zijn gebouwd (hetgeen dan naar ik aanneem ook meteen aansluit op de productie van de laatste haaienbek Aero's)
Bij voorbaat dank!
Weet iemand vanaf wanneer de haaienbek 9-5 Aero's zijn geproduceerd en vanaf wanneer de Dame Enda 9-5's zijn geproduceerd?
Ik weet (uiteraard) het volgende:
- Haaienbek Aero: modeljaar (MY) 2004 en 2005
- Dame Edna: vanaf modeljaar 2006
Wat ik niet helemaal weet, zijn de momenten vanaf wanneer deze versies zijn geproduceerd.
Als ik me niet vergis, worden auto's van een bepaald modeljaar (bijvoorbeeld MY05) al geproduceerd in het najaar van het jaar daarvoor (in dit voorbeeld dan najaar 2004). Maar ik was benieuwd of er bekend is:
- vanaf welke datum de eerste haaienbek Aero's (dus voor MY04) zijn gebouwd
- vanaf welke datum de eerste Dame Edna 9-5's (dus voor MY06) zijn gebouwd (hetgeen dan naar ik aanneem ook meteen aansluit op de productie van de laatste haaienbek Aero's)
Bij voorbaat dank!
-
Tubbe
- Donateur (2x)

Re: Haaienbek en Dame Edna: vanaf wanneer geproduceerd?
Na de zomervakantie startte de productie van het nieuwe model haar heb ik me laten vertellen, dus in september lijkt me. Precieze data zullen uit andere bronnen moeten komen.
-
wardschoonbrood
- Geregistreerd lid
Ah dank! Dat sluit inderdaad redelijk aan op wat ik meende te begrijpen over de algemene aanpak van modeljaren bij Saab. Gekke vraag misschien, maar komt dat ook overeen met hoe de meeste autofabrikanten de modeljaren hanteren, of verschilt dat onderling veel?
-
verde900
- Donateur

Bij een ander Zweeds merk is het eind april begin mei dat de modeljaar wisseling is
-
wardschoonbrood
- Geregistreerd lid
Dank! Alleen al door de twee Zweedse voorbeelden blijkt dan dat het wat kan verschillen per merk, interessant.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

er zijn al dame edna's van september 2005. Sommige haaiebek Aero's zijn later op kenteken gezet
-
wardschoonbrood
- Geregistreerd lid
Ah interessant! Zoiets kon ik me inderdaad al even voorstellen. September 2005 komt dan ook overeen met de ingang van een nieuw modeljaar (in dat geval MY06) vanaf na de zomervakantie. Maar die haaienbek Aero's die dan later op kenteken zijn gezet dan de vroege Dame Edna's zullen waarschijnlijk dan wel eerder geproduceerd zijn dan die vroege Dame Edna's?
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Dat lijkt me van wel. Niet iedereen vond de Dame Edna mooier dan een Haaiebekwardschoonbrood schreef: ↑di 27 mei, 2025 11:56Maar die haaienbek Aero's die dan later op kenteken zijn gezet dan de vroege Dame Edna's zullen waarschijnlijk dan wel eerder geproduceerd zijn dan die vroege Dame Edna's?
Bij de 900 en 9000 zijn trouwens de uitgaande versie en de nieuwe facelift nog een jaar tegelijk geleverd (resp 1987 en 1992).
-
K Plop
- Geregistreerd lid
Wij hadden een haaiebek uit 2003, de 15-NK-RP, hier via het forum in 2019 verkocht en nog steeds in dezelfde handen als ik naar de RDW data kijk.
-
Tubbe
- Donateur (2x)

@K Plop: das ook logisch want tweede helft 2003 was dus MY2004 waarin de haaienbek werd geïntroduceerd.
-
wardschoonbrood
- Geregistreerd lid
Exact!Tubbe schreef: ↑do 29 mei, 2025 13:06@K Plop: das ook logisch want tweede helft 2003 was dus MY2004 waarin de haaienbek werd geïntroduceerd.