Radio/cd/tape doet het maar geen geluid, MUTED?

1997-2010
Plaats reactie
Psdb
Geregistreerd lid

Radio/cd/tape doet het maar geen geluid, MUTED?

Bericht door Psdb » wo 07 mei, 2025 13:11

Mijn saab heb ik gekocht met een radio die niet werkt. Tenminste er komt geen geluid uit.
CD speler en tape hetzelfde. Het speelt het af maar 0 geluid. Echt niks.

Knipperlicht geluid is wat zacht, minder hard dan mijn vorige saab 9-5.

Radio vangt wel freq op tijdens de search. Op een gegeven magisch moment, uitrijdende van de efteling, deed de radio / cd/ tape het ineens wel. OVeral prima geluid. Maar de volgende dag is deze weer "muted"

Ik heb de pins door gemeten. Er komt 12v door waar het moet. Ook bij de amplifier. Heb de AMP opgeschroefd en bekeken, ik zie geen gebreken maar weet niet hoe ik deze moet testen. Er zat iig niks los en geen doorgebrande zaken.

Wat wel is, en dit is mijn enige link:
Pin 5 (MUTE CONTROL), is de MUTED pin die 12v moet hebben voor 10sec na afsluiten van de radio blijft 12v houden.

Pin 6 (PHONE MUTE) is rond de 1V terwijl die eigenlijk 4 to 6v moet hebben. Ik heb de nokia phone accesoire losgekoppeld die verstopt zat bij de voeten van de meerijder. Maar het blijft op 1v die pin 6, dit zou alleen moeten gebeuren als er getelefoneerd werd. Maar het weghalen van het "modem" heeft niet het resultaat dat de 1v naar 4v tot 6volt gaat.

De radio headunit (HU) sluit de muted uit? of gebeurt dit ook los van de radio HU?
De knop combi RADIO/BAND + ON geeft me ook niet het menu voor LOUDNESS/ etc...

Ik heb al een goede tweedehandse radio besteld bij een onderdelen dealer die ook de radio kan trouwen aan mn auto, maar misschien is er meer aan de hand?

heeft iemand een idee of ken je iemand die veel van electra van saabs weet dan hoor ik graag zij of haar naam zodat ik deze mogelijk eens kan uitvragen.

erg bedankt!

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Radio/cd/tape doet het maar geen geluid, MUTED?

Bericht door vel0city » wo 07 mei, 2025 14:49

Als de headunit al niet de juiste spanningen geeft of niet op knoppen reageert is dat verdachte nummer 1 inderdaad. Zeker als je soms wel soms niet geluid hebt zoals je aangeeft. Een versterker is of niet stuk, of stuk. Die gaat het eigenlijk nooit spontaan weer doen als er intern iets niet jovel is.

Je knipperlichtgeluid gaat via een speakertje in de SID, niet via de headunit/versterker. Dat staat er los van.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » do 08 mei, 2025 18:07

vel0city schreef:
wo 07 mei, 2025 14:49
Als de headunit al niet de juiste spanningen geeft of niet op knoppen reageert is dat verdachte nummer 1 inderdaad. Zeker als je soms wel soms niet geluid hebt zoals je aangeeft. Een versterker is of niet stuk, of stuk. Die gaat het eigenlijk nooit spontaan weer doen als er intern iets niet jovel is.

Je knipperlichtgeluid gaat via een speakertje in de SID, niet via de headunit/versterker. Dat staat er los van.
nieuwe tweedehandse radio gekocht die zeker weten werkt en nog steeds geen geluid. Het kan nu zijn dat er kortsluiting is in 1 van de speakers. Wss de speaker in de rechterachter portier want daar heb ik sinds dag 1 een code over kortsluiting, maar dacht dat het ging om iets anders. dus daar ga ik maar eens onderzoek naar doen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 08 mei, 2025 20:36

Ik zou beginnen met alle carkit restanten eruit halen denk ik. Als er een doorlus ISO kabelset achter zit en die carkit is onklaar gemaakt gaat die het geluid niet meer doorsturen

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » vr 09 mei, 2025 13:04

reiernumans schreef:
do 08 mei, 2025 20:36
Ik zou beginnen met alle carkit restanten eruit halen denk ik. Als er een doorlus ISO kabelset achter zit en die carkit is onklaar gemaakt gaat die het geluid niet meer doorsturen
tech 2 liet zien dat de Phone Mute op OFF stond, dus logischer wijs moet het geluid dus doorgang krijgen. Maar ik ga er naar kijken als de kortsluiting het ook niet is. thx voor de tip

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » vr 09 mei, 2025 19:52

reiernumans schreef:
do 08 mei, 2025 20:36
Ik heb de rechtsachter speaker losgemaakt, snoer bekeken (en bevoelt want er zit ook voor een groot gedeelte en soort dunne cover over de gehele deur) ziet er allemaal goed uit.

Daarna toch maar de telefoonkabel achter de radio eruit gehaald en zag eruit als:

Afbeelding

maar helaas nog steeds 0 geluid. Volgende wat ik nu ga doen is naar een onderdelenshop en een andere prestige amp erin zetten en kijken of het dus toch aan mn amp ligt.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 09 mei, 2025 21:31

Haal even de deurbekleding los (3 schroeven en wat clipjes, helemaal niet spannend), bouw de speaker uit en meet deze Ohms door. Dan weet je zeker of deze kortgesloten is of niet.

Psdb
Geregistreerd lid

Bericht door Psdb » za 10 mei, 2025 23:28

vel0city schreef:
vr 09 mei, 2025 21:31
Haal even de deurbekleding los (3 schroeven en wat clipjes, helemaal niet spannend), bouw de speaker uit en meet deze Ohms door. Dan weet je zeker of deze kortgesloten is of niet.
ja had ik inderdaad al gedaan en de hele speaker eruit gehaald. De bedrading ziet er goed uit. de "foam" van de speaker is behoorlijk gescheurd en niet netjes meer. ik las dat je dit kan repareren door er een foam erin te lijmen oid.
maar dat zegt natuurlijk niets over de Ohm stand van zaken. Ik zal dat morgen eens doormeten.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 11 mei, 2025 2:58

Als er een speaker zo'n gescheurde rand heeft dan zullen er wel meer dat hebben. Ik heb eventueel een complete set speakers voor een HK systeem excl. subwoofer liggen uit mijn 9-5 waar alle randjes goed zijn en de speakers ook gewoon werken, mocht je interesse hebben.

Als je de speakers doormeet moet je voor de achterdeuren zo rond de 2.5 Ohm meten op een goede speaker.

Plaats reactie