Electrische gremlin
-
wkoolhaas
- Donateur

Electrische gremlin
Mijn 9-5 dame etna uit 2006 wordt geteisterd door een electrische gremlin.
Op onverwachte momenten vallen richtingaanwijzers handel,ruitenwisser handel, sigarettenaanstekers tegelijk of om beurten uit. De alarmlichten blijven het wel doen en ook bv de grootlicht schakelaar werkt ook nog wel. Ook valt soms de afstandsvergrendeling samen met bovengenoemde problemen uit. Uitlezen geeft geen storingscodes. Ik heb het idee dat e.e.a. samenvalt met het contactslot omdat en vaak optreed bij het starten of uitschakelen van de auto. Vanmiddag was het weer zover, ik heb wat contactspray in het slot gespoten en jawel alles werkt weer. Maar voor hoelang is afwachten. Op het forum kon ik e.e.a.niet vinden Dus??
Vragen; is dit een bekend probleem en indien bekend waar te zoeken.
Willem
Op onverwachte momenten vallen richtingaanwijzers handel,ruitenwisser handel, sigarettenaanstekers tegelijk of om beurten uit. De alarmlichten blijven het wel doen en ook bv de grootlicht schakelaar werkt ook nog wel. Ook valt soms de afstandsvergrendeling samen met bovengenoemde problemen uit. Uitlezen geeft geen storingscodes. Ik heb het idee dat e.e.a. samenvalt met het contactslot omdat en vaak optreed bij het starten of uitschakelen van de auto. Vanmiddag was het weer zover, ik heb wat contactspray in het slot gespoten en jawel alles werkt weer. Maar voor hoelang is afwachten. Op het forum kon ik e.e.a.niet vinden Dus??
Vragen; is dit een bekend probleem en indien bekend waar te zoeken.
Willem
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: Electrische gremlin
klinkt als een haperende kontaktslot electra eenheid
-
gj.stegeman
- Donateur

Controleer ook de zekeringen. Bij mijn 9-3 waren het nummer 16B (engine control module) en 17 DICE/TWICE en ik denk dat het bij een 9-5 om nummer 16 en 17 gaat.
Deze zekeringen willen weleens slecht contact maken.
Zie: viewtopic.php?f=37&t=170617&p=2029191#p2029191
Deze zekeringen willen weleens slecht contact maken.
Zie: viewtopic.php?f=37&t=170617&p=2029191#p2029191
-
wkoolhaas
- Donateur

Zekerinegn gecontroleerd, aan het contactslot merk ik dat bij het verwijderen van de sleutel het slot soms niet geheel omhoog komt. heb er nu WD40 ingespoten en ff afwachten of dit verbetering geeft.
Kan een haperende kontaktslot electra eenheid gerepareerd worden of betekend het slot vervangen?
Kan een haperende kontaktslot electra eenheid ook motoruitval of startproblemen geven?
Kan een haperende kontaktslot electra eenheid gerepareerd worden of betekend het slot vervangen?
Kan een haperende kontaktslot electra eenheid ook motoruitval of startproblemen geven?
-
9323
- Donateur (2x)

Wd40 in je slot spuiten is nooit een goed idee. Gaat de boel alleen maar van vastzitten.
Dat contact niet omhoog komt soms heeft niet direct te maken met het contactblokje eronder, waar waarschijnlijk het probleem in zit.
En ja, haperend blokje kan allerlei rare storingen geven, waaronder motor die afslaat.
Dat contact niet omhoog komt soms heeft niet direct te maken met het contactblokje eronder, waar waarschijnlijk het probleem in zit.
En ja, haperend blokje kan allerlei rare storingen geven, waaronder motor die afslaat.
-
wkoolhaas
- Donateur

ai ai, is zo'n blokje eenvoudig zelf te vervangen of moet de console gesloopt worden?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Is wel een werkje voor de amateursleutelaar verwacht ik. Als ik je klachten zo lees heb je zowel een probleem met het elektronisch blok onder het contactslot als met de slotcilinder zelf. Als je met het elektronisch deel aan de slag gaat, mooi moment om de cilinder te demonteren, heel goed schoon te maken en te smeren met grafietpoeder.
-
wkoolhaas
- Donateur

Dank voor het advies, zit nu met de auto in het buitenland, wel genoeg gereedschap hier. Eerst maar eens zo'n elektrablokje zien te scoren.
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Kijk dan ook vooral deze ff. https://m.youtube.com/watch?v=3Qqp_GAGH3E
Deze is voor een automaat.
Er is ook een voor schakelbakken te vinden op youtube.
Deze is voor een automaat.
Er is ook een voor schakelbakken te vinden op youtube.
-
ReinO
- Donateur (2x)

eerst die cylinder verwijderen en helemaal schoonmaken nu het nog kan.
De wd 40 verzamelt al het vuil en gaat onderin klonteren straks.
De wd 40 verzamelt al het vuil en gaat onderin klonteren straks.
-
wkoolhaas
- Donateur

De boel gaat zeker uit elkaar maar eerst een ander blokje scoren. Verder wacht ik het liefst zolang het gaat met slopen dat ik weer in NL ben. De Saab garages zijn in Frankrijk namelijk dunnetjes aanwezig en gewone gerages vertrouw ik niet zo met een Saab (don't ask me how i know)
-
wkoolhaas
- Donateur

Ik wil hier toch even een kleine update geven van de situatie mbt de diverse storingen.
Allereerst de storingen/uitval/haperingen, een hele rij: afstand bediening slot ontgrendeling portieren, richtingaanwijzers, ruitenwissers, sigaretten aanstekers, parkeersensoren, radio uitval en of tijdsaanduiding blijft branden na uitschakelen motor, contactslot komt niet geheel omhoog na verwijderen sleutel.
Dus mogelijk twee problemen zoals hierboven vermeld, vervuild contactslot en of electrablokje daaronder stuk.
Contactslot schoonmaken was de eerste en meest voor de hand liggende klus vanwege de eenvoud en het feit dat ik in het buiteland ben. Slot verwijderd een uitgespoeld/schoongemaakt met wasbenzine, er kwam inderdaad heel veel rommel uit, benzine was na afloop gewoon zwart. Daarna een beetje teflon spray er op en alles ging weer soepeltjes, ook met de sleutels in/uit. Inbouwen was al helemaal simpel en voila ik rij nu een weekje en alle storingen zijn compleet weg. Alles werkt tot nu toe volkomen normaal, fingers crossed.
Dus ik wacht natuurlijk lekker met het vervangen van het electrablokje. Overigens vond ik een filmpje op internet hoe je dit blokje kunt reinigen, beetje prutsen maar ook niet moeilijk,alleen veel werk met uit/inbouwen.
Dus nu weer lekker toeren met de Saab en iedereen hartelijk dank voor de support!
Willem
Allereerst de storingen/uitval/haperingen, een hele rij: afstand bediening slot ontgrendeling portieren, richtingaanwijzers, ruitenwissers, sigaretten aanstekers, parkeersensoren, radio uitval en of tijdsaanduiding blijft branden na uitschakelen motor, contactslot komt niet geheel omhoog na verwijderen sleutel.
Dus mogelijk twee problemen zoals hierboven vermeld, vervuild contactslot en of electrablokje daaronder stuk.
Contactslot schoonmaken was de eerste en meest voor de hand liggende klus vanwege de eenvoud en het feit dat ik in het buiteland ben. Slot verwijderd een uitgespoeld/schoongemaakt met wasbenzine, er kwam inderdaad heel veel rommel uit, benzine was na afloop gewoon zwart. Daarna een beetje teflon spray er op en alles ging weer soepeltjes, ook met de sleutels in/uit. Inbouwen was al helemaal simpel en voila ik rij nu een weekje en alle storingen zijn compleet weg. Alles werkt tot nu toe volkomen normaal, fingers crossed.
Dus ik wacht natuurlijk lekker met het vervangen van het electrablokje. Overigens vond ik een filmpje op internet hoe je dit blokje kunt reinigen, beetje prutsen maar ook niet moeilijk,alleen veel werk met uit/inbouwen.
Dus nu weer lekker toeren met de Saab en iedereen hartelijk dank voor de support!
Willem
-
veenaalt
- Donateur (7x)

Fijn om te lezen wat een beetje schoonmaken kan doen.
Enne fijn he dit forum!
Heb er ook al heel veel kennis uit gehaald.
Enne fijn he dit forum!
Heb er ook al heel veel kennis uit gehaald.