Ridex aircopomp

1997-2010
egon
Donateur
Donateur

Ridex aircopomp

Bericht door egon » za 01 mar, 2025 13:37

Hallo,
Heeft iemand misschien ervaring met een Ridex aircopomp (nieuw) ?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Ridex aircopomp

Bericht door werli » za 01 mar, 2025 13:47

heey
om te betalen zijn dat de goedkoopste
hebben ze bij die toko geen "sanden "

mvg werner

egon
Donateur
Donateur

Bericht door egon » za 01 mar, 2025 14:15

Ha Werner,
Valeo (gemaakt voor Sanden) 235 euro

egon
Donateur
Donateur

Bericht door egon » za 01 mar, 2025 14:22

Of NRF (equivalent voor Denso-Sanden) met pag compressieolie en afdichtring 244 eu

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 01 mar, 2025 16:41

Nissens wordt nu vaak gebruikt als alternatief Sanden kom je niet meer aan nieuw.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » za 01 mar, 2025 20:39

Bij mij is Nissens gemonteerd. Voorlopig doet ie 't nog na een half jaar gelukkig :P Maar hier heb je niks aan want je vraagt om ervaringen met Ridex.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » za 01 mar, 2025 22:36

Nieuwe Ridex aircopomp in een vw polo van mijn dochter gezet , draait al 2 jaar probleemloos.

egon
Donateur
Donateur

Bericht door egon » zo 02 mar, 2025 0:28

Ik kan namelijk ook aan een Sanden aircopomp komen voor 150 euro. Met 87.000 km. Maar hij is wel uit 2006 dus 19 jaar oud!
Als er iets mee is of hij begeeft het dan moet hij wéér gedemonteerd worden. Wéér een nieuwe erin en wéér montagekosten.
Bij een nieuwe pomp is de kans op falen veel kleiner. Zelfs bij een merk als Ridex lijkt me.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 02 mar, 2025 10:01

Punt is dat een merk als Ridex niks zelf maakt, maar alles inkoopt bij allerlei derde partijen (meestal uit China of het Oostblok). Op de ene plek kopen ze ergens een partij bij Pietje voor auto X, en bij Jantje voor auto Y en volgend jaar kan het allemaal weer anders zijn. Dus goede of slechte ervaringen met een Ridex in een ander merk of type auto, zeggen niets over de kwaliteit van een Ridex voor jouw auto. Omdat die van een heel andere fabrikant afkomstig kan zijn. En zelfs van ervaringen uit het verleden die wel jouw type pomp betreffen kan je eigenlijk niets afleiden, omdat je niet weet of dat wel dezelfde partij is geweest als die ze nu verkopen.

Ridex kan dus prima zijn, of bagger, en er is geen manier om dat van tevoren te weten voor jou als consument. Enige dat je wel weet is dat het een budget merk is die vooral zullen inkopen op prijs. De afweging is dan aan jou of je de gok wilt nemen.
Ik heb goedkope airco pompen gezien die het twee jaar deden, maar ook die vastliepen binnen drie maanden. Slijpsel door het hele systeem, je wilt niet weten wat je allemaal moet gaan vervangen, spoelen en wat het kost om het systeem dan weer betrouwbaar in de lucht te krijgen. Daar kan je meerdere merkpompen voor kopen.

Maar als je op een budget zit en de keus heb tussen een origineel onderdeel dat weinig kilometers gebruikt is en een nieuw onderdeel van zo'n budget merk, dan kies ik voor dat eerste. Zeker bij een merk als Saab dat kwaliteit hoog in het vaandel had staan. In goed gebruikt zit meestal meer levensduur dan in goedkoop nieuw spul. Maar da's mijn mening die ongetwijfeld niet iedereen zal delen.

Bij een gebruikte airco pomp is het dan wel heel belangrijk wat de historie is. Is het ding vers gedemonteerd van een werkende installatie, of ligt het al jaren op de plank ergens. En in dat geval, was het netjes afgedopt in een droog magazijn, of met een plakbandje over de aansluitingen in een vochtig schuurtje.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 02 mar, 2025 10:28

Dat filter vernieuwen geeft al een hoop garantie op dat het niet in het hele systeem zit.
Gewoon proberen en hier melden hoe het gaat? ok geen antwoord op je vraag.
Inmiddels hier pomp nr 5 van allemaal 20 jaar oud..... . De volgende
wordt een originele nieuwe -dat wel :) -
filter drukventiel condensor radia, allemaal vervangen ook.

egon
Donateur
Donateur

Bericht door egon » di 04 mar, 2025 11:43

Na veel informatie te hebben ingewonnen blijkt een gebruikte pomp toch wel listig. Aanbieders kunnen weinig info geven over de aangeboden pomp. Mijn keuze valt op een nieuwe Nissens. Goede ervaringen gelezen en een Deens bedrijf met een duidelijke website.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 04 mar, 2025 12:38

Je kunt een willekeurige maar voor jouw auto gebruikte pomp inleveren bij een revisiebedrijf. Kostte een aantal jaren geleden een euro of honderd, misschien nu tot honderdvijftig ... Ik ken twee adressen in het Westen die ik op het forum al vaker heb gedeeld. Een in Den Haag en een in Delft. Doen zowel ABS-pompen, AC-pompen, startmotoren en dynamo's.
https://www.rietveldstartmotoren.nl/index.htm en https://www.aedelft.nl/ (correctie: De laatste doet alleen startmotoren en dynamo's. )
Tijdens de reparatie kun je zonder AC rijden met behulp van een kortere multiriem. Deze kun je na het terugmonteren van de gereviseerde AC-pomp achterin de auto leggen. Deze kan bij uitval van bijvoorbeeld de stuurbekrachtigingspomp of bij onverhoopt knappen van de multiriem, als stand-in dienen of als je meer SAABs hebt, voor eenzelfde vervangingsoperatie worden toegepast.
Weet uit mijn hoofd even niet welke PK-1xxx versie dat is. Misschien kan iemand anders mij aanvullen?

Wat betreft het hele Ridexverhaal: Een orginele AC-pomp gaat bij goed onderhoud zomaar 300.000km mee.
Ik zie niet direct in, waarom Ridex van zijn leveranciers geen kwaliteit zou kunnen eisen die bijvoorbeeld de helft daarvan zou volhouden of zelfs evenaren. Veel merken (niet alleen Ridex en niet alleen AC-pompen, maar van alles en nog wat) gaan shoppen bij producenten met een wensenlijstje, laten een prototype of kleine oplage produceren. Testen ze en komen bij tevredenheid een prijs per 1000-100.000 overeen. Ook gerenommeerde merken doen dit.

De behuizing van een AC-pomp is van aluminium, dit wordt heet en vloeibaar met een druk van 3200psi in een vorm gespoten. De machines die dit doen kosten en lieve duit. Een producent die zulke investeringen doet, zal geen pompen produceren die snel kapot gaan. Dan kan het bedrijf snel de deuren weer sluiten.

Ridex bestaat al een aantal jaren en hebben voor zover mij bekend nog geen slechte naam opgebouwd met rampverhalen. (Gelieve mij te corrigeren met links naar voorbeelden, als ik wat gemist heb.)
Daarnaast leven we in een wereld waar chinese en andere firma's van alles produceren door orginele ontwerpen waar patenten van verlopen zijn 1:1 worden gekopieerd. Een fabrikant die AC-pompen bouwt zal deze toch echt op hun werking testen, voor ze fabriek verlaten.

Maar iedereen die er geen lekker gevoel bij heeft, adviseer ik revisie. Je krijgt je eigen pomp terug die als nieuw is weer schoon uitziet. Het kost minder dan een nieuwe aanschaffen en het is milieuvriendelijker dan bijdragen aan het vullen van magazijnen met vers gerpoduceerde reserve-onderdelen, terwijl jouw oude wordt omgesmolten (ook vervuilend en energie-vragend proces).

egon
Donateur
Donateur

Bericht door egon » di 04 mar, 2025 14:48

Steve-O
Bedankt voor je uitvoerige informatie. Ik kan hier wat mee.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » do 06 mar, 2025 1:06

Ik ga mee in het verhaal van Steve-o, het zal geen rotzooi zijn. Even opletten dat het systeem met de juiste olie gevuld wordt en dat er genoeg olie in de compressor zit (een airco compressor die pompt is defect is mij op cursus geleerd :lol: )

Het is ook niet zo dat er veel fabrikanten zijn van die compressoren dus goede kans is dat het gewoon een nissens is. Je ziet dan mogelijk dat er een onderdeelnummer uitgeveild is. Bij wiellagers zie ik dit heel vaak en dan blijkt het gewoon een skf te zijn.

Wat is eigenlijk de klacht van de oude compressor? En als je de leidingen los hebt, kijk goed naar ijzerdeeltjes en/of zwarte aanslag in je leidingen. In dat geval zeker spoelen en een nieuw filter droger.

egon
Donateur
Donateur

Bericht door egon » do 06 mar, 2025 14:47

< Scoloo >
Dank voor je reactie.
Pomp slaat constant aan-en uit.
Km 278.000

Plaats reactie