ET-waarde 38 onder AERO

1997-2010
Plaats reactie
WouterB9-5
Donateur
Donateur

ET-waarde 38 onder AERO

Bericht door WouterB9-5 » di 18 feb, 2025 15:52

Ben op zoek naar tweedehands velgen/winterbanden combi en kom daar bij allerlei ET-waardes tegen. Bijvoorbeeld een prima setje van et38 (mijn aero uit 2003 moet volgens mij 49 hebben. Tot waar zijn jullie gegaan of zouden jullie gaan?

LarsJanse
Donateur
Donateur

Re: ET-waarde 38 onder AERO

Bericht door LarsJanse » di 18 feb, 2025 16:58

WouterB9-5 schreef:
di 18 feb, 2025 15:52
Ben op zoek naar tweedehands velgen/winterbanden combi en kom daar bij allerlei ET-waardes tegen. Bijvoorbeeld een prima setje van et38 (mijn aero uit 2003 moet volgens mij 49 hebben. Tot waar zijn jullie gegaan of zouden jullie gaan?
Ervaring heb ik er niet mee, weet wel dat over het algemeen wordt aangeraden de aanbevolen ET-waarde zoveel mogelijk aan te houden en als je afwijkt, geen grotere afwijking dan 5 aan te houden. Als je 38 monteert ipv 49 staat elk wiel 11mm meer naar buiten (dus spoorbreedte 22mm groter) dan ooit is bedacht door Saab.
Daar gaan zowel het uiterlijk als de rijeigenschappen meestal niet op vooruit.

WouterB9-5
Donateur
Donateur

Bericht door WouterB9-5 » di 18 feb, 2025 17:55

Dank Lars,
Ik zal ook simpelweg eens meten idd.
Vooral aanlopen wielkast achter lijkt me een issue.

Ik heb alleen een setje winterbanden nodig voor een weekend winterberg dus looks & rijeigenschappen (tenzij extreem) zijn onbelangrijk...

schoenmaker
Geregistreerd lid

Bericht door schoenmaker » di 18 feb, 2025 21:06

:?: :?:

schoenmaker
Geregistreerd lid

Bericht door schoenmaker » di 18 feb, 2025 21:08

Volgens mij is de ET waarde 41 voor een 9-5 aero

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 18 feb, 2025 21:47

Is et49

Matti9
Geregistreerd lid

Bericht door Matti9 » di 18 feb, 2025 23:36

Blijft uiteindelijk je eigen keuze en verantwoordelijkheid, maar er vanuitgaande dat je niet alleen rijdt, ben je ook nog verantwoordelijk voor (de veiligheid) van anderen. En dat over n relatief grote reisafstand.
Met dat in t achterhoofd zou ik geen risico willen lopen mbt aanlopen van band of mindere rij-eigenschappen. Daarnaast zijn er naar mijn idee voldoende (goed passende) velgen voor je Saab te koop.
Nogmaals, t is je eigen keuze, maar persoonlijk zou ik iets meer geld uitgeven (als dat al nodig is) en gewoon de originele velgen en juiste maat banden kopen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 19 feb, 2025 9:32

Al jaren ET31 er onder: lekker smal (goedkoop) maar toch mooi gevulde wielkasten.
Rijdt prima: hetzelfde setje onder een 900ng is totaal bagger alsof ie constant aan' het spoorzoeken is

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 20 feb, 2025 11:13

https://www.willtheyfit.com/

Kun je heel gemakkelijk zien welk effect het heeft.

WouterB9-5
Donateur
Donateur

Bericht door WouterB9-5 » di 06 mei, 2025 11:04

Ter afronding: avond voor afreis de boel gemonteerd en op druk gebracht. Even kort sprinjes v 100 kmph gemaakt om gekkigheid voor te zijn. Alles ok.
De ochtend van vertrek (beladen , slechts 2 personen 4 dagen) toch een cyclisch geluid. Achterbanden liepen licht aan op plastic strips van wielkast….

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » wo 07 mei, 2025 7:46

Moet prima kunnen. Ik heb een op maat vervaardigde set Alu48 (Hammerhead) onder een Vector met ET38 en heb die al (muv de winter) 10 jaar en ruim 300.000 km in gebruik. Staat breder, vult de wielkast. Zitten nu inmiddels onder mijn 2e Vector met Aero onderstel maar deze heeft ook nog eens load adjusters. Dat had de vorige niet maar ook met die nooit problemen ondervonden.

Mijn vorige 9-5 met ET38
Afbeelding

En ter vergelijk:

Een willekeurige 9-5 met ET49
Afbeelding

Plaats reactie